Ali al-Omari

Job:
Medium:
Beats Covered:
Gender:
Local or Foreign:
Freelance:

Ali al-Omari, the chairman of TV channel 4Shbab and a talk-show personality, is one of many prominent religious media figures swept up in Crown Prince Mohammad bin Salman’s wide-ranging crackdown against dissent. He faces at least 30 terrorism-related charges, including "forming a terrorist youth organization," and a potential death sentence.

Al-Omari was detained either on September 9 or September 10, 2017, according to Reuters and the Saudi human rights-focused Twitter account “prisoners of conscience.” CPJ has not determined what person or organization is behind the Twitter account.

Al-Omari was the chairman for the TV channel 4Shbab, a channel that The New York Times and the Guardian reported was started in 2009 by an Egyptian entrepreneur as an Islamic version of MTV. Al-Omari’s personal website, which CPJ accessed via the Internet Archive, lists him as the chairman of the channel, as does a 2016 report in the Saudi newspaper Okaz, and Al-Jazeera reported in September 2018 that al-Omari had directed the channel.

Videos on 4Shbab’s YouTube channel indicate that since at least mid-2017, it adopted talk show-style programming focused on religious and cultural issues, according to a CPJ review of the content. Videos of al-Omari feature him giving lectures or conducting interviews in a talk show format. Al-Omari also regularly posted clips of his speeches and talk show discussions on his personal YouTube channel, which has nearly 800,000 page views and is linked to 4Shbab’s YouTube channel, opining on topics such as applying religion in daily life and the Syrian revolution. According to a 2013 Reuters report, Saudi Arabia is the biggest per capita user of YouTube in the world, and young Saudis in particular use the platform to access content ranging from religious to satirical and to discuss social issues not covered in the kingdom’s traditional media outlets.

Al-Omari also published articles on his own website on topics ranging from religious issues to the Israeli-Palestinian conflict and the 2016 failed coup attempt in Turkey.

Al-Qst quoted a press release issued September 11, 2017, from the Saudi Presidency of State Security, a government entity that acts as an umbrella for the kingdom’s counter-terrorism, intelligence, and security forces, as saying that an unspecified number of unnamed suspects were arrested for their "espionage activities" and for "working for foreign agencies against the security, interests, way of life, resources and communal peace of the kingdom with the aim of stirring up dissent and damaging the fabric of society." The article did not mention al-Omari by name but included a photo of him among other Saudi religious and public figures who had been detained around the same time as al-Omari’s reported detention.

In September 2018, The Wall Street Journal and the Qatari outlet Al-Arabi al-Jadeed reported that Saudi authorities had begun trying al-Omari in a specialized criminal court on at least 30 terrorism-related charges, including "forming a terrorist youth organization." Both outlets also reported that Saudi Arabia’s public prosecutor was seeking the death penalty for al-Omari.

Middle East Eye reported May 21, 2019, that al-Omari was one of three defendants who had been sentenced to death by a Saudi court, but Al-Qst director Yahya Assiri denied this in a tweet, saying that prosecutors were seeking the death penalty for the three but that no sentence had been handed down and that the trial was ongoing.

In June 2020, Al-Arabi al-Jadeed reported that authorities had paused the trial several times before reopening the investigation into al-Omari and other defendants. CPJ could not determine the status of al-Omari’s trial, or his health in detention, in late 2020.

In October 2020, CPJ emailed the spokesperson and the media office for the Saudi Embassy in Washington, D.C. for comment about journalists held in Saudi prisons, including al-Omari, but received automated messages that the emails were not delivered. The same month, CPJ also sent a request for comment to an email listed on the website of Crown Prince Mohammed bin Salman’s Royal Court, but received a message saying the address did not exist. CPJ also emailed the Saudi Ministry of Media and sent a message through the website of the Saudi Center for International Communication, but neither request was answered.