نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، در حال صحبت در برنامه‌ی ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ موسسه‌ی سیاست دانشگاه شیکاگو که به خاطر تهدیدهایی مبنی بر وجود بمب به صورت مجازی برگزار شد. (نماگرفت: موسسه‌ی سیاست دانشگاه شیکاگو/ یوتیوب)

CPJ آزار و تهدید جانی نگار مرتضوی خبرنگار ایرانی-آمریکایی  را محکوم می‌کند

نیویورک ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ –  کمیته‌ی حفاظت از روزنامه‌نگاران در واکنش به گزارش‌های خبری مبنی بر اینکه دانشگاه شیکاگو روز سه‌شنبه به دلیل برگزاری میزگردی با حضور نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، از طرف افراد ناشناس تهدیدهایی مبنی بر وجود بمب دریافت کرده است، بیانیه زیر را صادر کرد:

«تهدید وجود بمب علیه نگار مرتضوی تلاشی ناشیانه جهت سانسور بود. متاسفانه، این رویداد تنها یک نمونه‌ از سیل تهدیدها و آزار و اذیتی است که مرتضوی و سایر روزنامه نگاران ایرانی به دلیل انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای با آن مواجه هستند – و این تهدیدها باید متوقف شود.»

مسئول هماهنگی برنامه کانادا و آمریکای CPJ، خانم  کاترین جیکابسن افزود: «مسئولان ایالات متحده باید تهدیدهای اخیر علیه مرتضوی را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که همه خبرنگارانی که در کشور فعالیت می‌کنند، صرف نظر از ملیت یا منشا این تهدیدات، می‌توانند بدون ترس از انتقام به وظایف خود عمل کنند.»

بنا بر گزارش‌ها قرار بود بعد از ظهر روز سه شنبه در محل موسسه سیاست دانشگاه شیکاگو میزگردی برگزار شود تا به علت اعتراضات کنونی در ایران پرداخته شود. 

در این گزارش آمده است که پیش از برگزاری میزگرد، این موسسه تماس‌ها و ایمیل‌هایی دریافت کرد که مرتضوی را متهم به داشتن ارتباطاتی با دولت ایران می‌کرد و روز سه‌شنبه، این رویداد به صورت مجازی برگزار شد.

 اعتراضات ایران در اواسط  ماه سپتامبر و در پی جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله آغاز شد. مهسا امینی که به اتهام نقض قانون حجاب اجباری دستگیر شده بود، در بازداشت پلیس جان داد. طبق مستندات CPJ ، مقامات تاکنون حداقل ۴۱ روزنامه نگار را به خاطر پوشش اعتراضات دستگیر کرده‌اند.

به گفته‌ی گروه‌های حقوق بشر زنان روزنامه‌نگار ایرانی خارج از ایران بارها هدف کمپین‌های آزار و اذیت در فضای مجازی  قرار گرفته‌اند.