Artwork: Jack Forbes
Artwork: Jack Forbes

ایمنی دیجیتال: معلوماتی شخصی خود را از انترنت حذف کنید.

خبرنگاران مدت‌ها است که با تهدیدهایی برای تلافی کار خود مواجه بوده ‌اند، و در عصر انترنت، مهاجمان از اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و ویب‌ سایت‌های حرفه‌ای برای هک، سوء استفاده، شرمساری یا بدنام کردن هدف خود استفاده می‌کنند.

سوء استفاده آنلاین به طور فزاینده‌ای پیچیده ‌تر می‌شود و کمپین‌های بدنام‌ سازی هماهنگ هم علیه خبرنگاران و هم بر علیه رسانه‌ها به عنوان راهی برای بی‌اعتبار کردن کارشان استفاده می‌شود. این حملات توسط گروه های آنلاین به خوبی سازماندهی شده؛ از جمله بازیگران تحت حمایت دولت انجام می شود.

مهاجمان ممکن است اطلاعات را برای جعل هویت یک خبرنگارا دزدی نمایند، ممکن بدون رضایت آن‌ها دستکاری کنند، یا با تحقیق و انتشار آدرس منزل یا سایر جزئیات خصوصی، خبرنگاران  و احتمالاً همکاران یا اعضای خانواده‌شان را مورد دزدی قرار دهند. خبرنگاران باید از اطلاعاتی که در مورد آنها در صفحات عمومی یا (دومین) است آگاه باشند، آنچه را که در مورد آنها فاش می‌کند در نظر بگیرند و در صورت امکان برای حذف آن اقداماتی لازم انجام دهند.

توجه داشته باشید که حذف کامل معلومات از انترنت بسیار دشوار است. اطلاعات را میتوان در دستگاه ‌های آرشیف انترنتی ذخیره کرد، یا میتوان اسکرین شات گرفت و با دیگران به اشتراک گذاشت. اینکه سایت ‌ها از درخواست‌ هایی برای حذف اطلاعات شخصی شما پیروی می‌کنند یا نه، ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا این حساب با حسابی که شما کنترل می‌کنید مرتبط است و یا متعلق به شخص ثالثی دارد.


الگوریتم‌های دستگاه های جستجو نیز زمان می‌برند تا تغییرات را منعکس کنند، بنابر این محتوا ممکن است برای چند روز در دسترس بماند با وجود آنکه درخواست شما موفقیت‌آمیز باشد.

اقدامات اولیه برای محافظت از اطلاعات شخصی شما:


انجام اقدامات پیشگیرانه کلیدی برای محافظت از خود در برابر آزار و اذیت آنلاین است. هرچه اقدامات بیشتری برای محافظت از معلومات خود قبل از وقوع حمله انجام دهید، اطلاعات شما محفوظ تر خواهد بود. بصورت ایده‌آل، اگر شخصی شما را به صورت آنلاین جستجو کند، فقط اطلاعات حرفه‌ای درباره شما پیدا می‌کند


• دریابید که چه کسانی علاقه مند به هدف قرار دادن شما و توانایی آنها برای آسیب رساندن به شما هم به صورت آنلاین و هم آفلاین هستند.

 •مراقب گزارش های خبری و حساب های سایر خبرنگارای باشید که اطلاعات خصوصی آنها بدون رضایت شان منتشر می شود. چنین حملات داکسینگ به طور فزاینده ای خبرنگاران را با تمام ضربات هدف قرار می دهد، اما آگاهی از شیوه های جدید به شما کمک می کند تا اقدامات احتیاطی درست را انجام دهید.

 •

 •برای خدمات نظارت بر کریدت کارت خود ثبت نام کنید که می تواند شما را از فعالیت های تقلبی در حساب های مالی تان آگاه کند.

 •برای کار یا وظیفه و زندگی شخصی خود حساب های جداگانه داشته باشید. مثلا، به جای داشتن یک ایمیل برای همه چیز، یک حساب ایمیل فقط برای کار یا وظیفه ایجاد کنید. انتخاب کنید که حساب های رسانه های اجتماعی شما حرفه ای یا شخصی باشد. ترکیب محتوای حرفه ای و اطلاعات شخصی در حساب های آنلاین شما، از جمله حساب های رسانه های اجتماعی، شما را آسیب پذیرتر می کند. اگر مهاجمی به حساب شما دسترسی پیدا کند، معلومات در مورد زندگی شخصی و حرفه ای شما به دست خواهد آورد.

 •حساب های رسانه های اجتماعی خود را به طور مرتب بررسی کنید تا ببینید چه اطلاعات شخصی بر اساس تنظیمات حریم خصوصی و محافظتی شما در معرض نمایش قرار می گیرد. محتوای سابقه را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی را نشر کرده‌اید که نمی‌خواهید دیگران آن را ببینند، مثلاً عکسی از فرزندتان، عکسی که مکان یا آدرس خانه شما را نشان می‌دهد یا نشر قدیمی که ممکن است اشتباه تعبیر شود. پیام های شخصی خود ذخیره و حذف کنید.

 •درک کنید که چه معلومات بهتر است خصوصی و آفلاین نگهداری شوند. این شامل اطلاعاتی است که می تواند برای شناسایی شما استفاده شود، مانند تاریخ تولد، معلومات مربوط به موقعیت شما که شمامل آدرس خانه شما  و معلومات تماس شما، مانند ایمیل شخصی یا شماره تیلفون شما.

 •هشدارهای گوگل را برای نام، آدرس و سایر اطلاعات مانند تاریخ تولد خود تنظیم کنید. هشدارهایی را برای هرگونه غلطی رایج املایی در نام خود وارد کنید.

 •بدانید چه اطلاعاتی در مورد شما در انترنت موجود است. موارد زیر را انجام دهید:

–  با استفاده از همه دستگاهای جستجو، خودتان را به صورت آنلاین جستجو کنید. برای انجام این کار از حالت ناشناس یا عملکرد پنجره خصوصی در بروزر خود استفاده کنید، زیرا با این کار همه نتایج جستجو به جای متداول ترین نتایج جستجو شده به شما ارائه می شود.

–  در صورت قابل اجراء از دستگا های جستجوی روسی و چینایی یاندیکس یا (Yandex)  و بیدو یا (Baidu)، استفاده نمائید.

–  عکس ها و ویدیوها را بررسی کنید و همچنین نظریات زیر اخباری که منتشر کرده‌اید.

–  محتوای مورد نظر را که می‌خواهید امتحان کنید و حذف کنید یادداشت کنید.

–  اعضای نزدیک خانواده را به صورت آنلاین جستجو کنید تا ببینید چه معلومات درباره آنها در دسترس است، از جمله رابطه آنها با شما.

–  برای خود یادآوری‌های تقویمی منظم تنظیم کنید تا مشخصات یا پروفایل آنلاین خود را مرور کنید.

• خبرنگاران مستقر در ایالات متحده آمریکا باید ثبت نام کنند تا معلومات شخصی خود و اعضای خانواده را از سایت های کارگزار داده حذف کنند. نمونه‌هایی از خدمات نظارت و حذف محتوای حرفه‌ای عبارتند از دیلیت می یا   DeleteMe  یا ریکاردد فیوچر یا  Recorded Future

برای حذف اطلاعات از حساب‌ها و وب ‌سایت‌هایی که شما یا خانواده‌تان کنترل می‌کنید:

• وارد حساب‌های خود شوید و هر گونه اطلاعات شخصی را که شناسایی کرده‌اید و نباید عمومی باشد حذف کنید.

 •وب‌ سایت خود یا هر سایت دیگری را که کار می‌کنید از نظر اطلاعات حساس و شناسایی بررسی کنید و در صورت امکان راه‌هایی برای حذف آن‌ها بیابید. بطورمثال، به جای فهرست کردن ایمیل یا آدرس فیزیکی خود، از فورمه تماس استفاده کنید.

 •با خانواده و دوستان در مورد اطلاعاتی که درباره شما و یکدیگر منتشر می کنند صحبت کنید. توضیح دهید که چه معلومات را با خوشحالی به اشتراک می گذارید و چه معلومات را می خواهید خصوصی نگه دارید. با آنها در مورد محدود کردن پست هایی که شما را در آنها تگ یا ضمیمه می کنند صحبت کنید.

• آماده باشید تا به اعضای خانواده کمک کنید تنظیمات محافظتی خود را بررسی کنند و محتوا را از حساب های رسانه های اجتماعی خود حذف کنند.

برای حذف اطلاعات در جاهای دیگر:

• با سایت‌ها تماس بگیرید تا بخواهید اطلاعات مربوط به شما را حذف کنند. این وابستگی به نوع سایت دارد، جایی که آنها در آن قرار دارند و قوانین حاکم بر اطلاعات، ممکن است مطابقت داشته باشند یا نخیر. هر سایت را بررسی کنید تا سیاست های آن را درک کنید. فراموش نکنید که سایت های آرشیف انترنتی مانند Wayback Machine را بررسی کنید و درخواست کنید که معلومات شما را حذف کنند.

 •با نقشه گوگل یا  Google Maps و نقشه اپل یا Apple Maps  و سایر شرکت ها تماس بگیرید تا خانه یا سایر اطلاعات شناسایی خود را محو یا حذف کنید.

 •از  جستجو گوگل یاGoogle Search  بخواهید لینک را از نتایج جستجوی عمومی حذف کند. این اکنون شامل لینک است که اطلاعات شخصی شما، مانند آدرس منزل شما را با جزئیات نشان می دهد. توجه داشته باشید که این کار فقط اطلاعات را از دستگاه جستجوی گوگل حذف می کند، نه دستگاهای جستجوی دیگر.

 •سایت هایی مانند فهرست افراد اطلاعات شخصی را از پایگاه های اطلاعاتی عمومی می گیرند.

 •از دایرکتوری ها بخواهید که اطلاعات شما را حذف کنند، اگرچه احتمالاً دوباره ظاهر می شوند مگر اینکه بتوانید آنها را از منبع حذف کنید.

 •با ایجاد کننده پایگاه معلومات عمومی، که معمولاً یک نهاد دولتی است، تماس بگیرید تا ببینید آیا اطلاعات شما می تواند حذف شود یا خصوصی شود. قوانین مربوط به این موضوع بر اساس کشور متفاوت است.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محفوظ سازی مشخصات یا پروفایل آنلاین خود، به یادداشت های محافظتی CPJ در مورد محافظت در برابر آزار و اذیت آنلاین و محافظت در برابر حملات هدفمند آنلاین مراجعه کنید. برای حمایت از سلامتی، راهنمای ما در مورد آزار و اذیت آنلاین و نحوه محافظت از صحت روانی خود را مطالعه نمائید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محافظت بهتر در برابر سوء استفاده آنلاین، به راهنمای ما در مورد سایر سازمان ها و منابع ارائه دهنده پشتیبانی نگاهی بیندازید.

 کمیته مصئونیت خبرنگاران عضو ائتلاف علیه خشونت آنلاین است، مجموعه ای از سازمان های جهانی که برای یافتن راه حل های بهتر برای زنان خبرنگارایی که با سوء استفاده آنلاین، آزار و اذیت و سایر اشکال حمله دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می کنند.

یادداشت مدیر: این توصیه در ابتدا در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. اطلاعات مربوط به ارزیابی اطلاعات شخصی شما در تاریخ انتشار نشان داده شده در بالا به‌روزرسانی شد.