صفحه‌ی یک تلفن همراه در لس‌آنجلس که حساب توییتر آسوشیتد پرس را در روز سه‌شنبه، ۸ ژوئن ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. (عکس آسوشیتد پرس/ پائولا مونوز)

 ایمنی دیجیتال: محافظت در برابر کارزارهای افترازنی اینترنتی

شمار رو به افزایشی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هدف کارزارهای افترازنی پیچیده‌ای قرار می‌گیرند که برای آسیب زدن به اعتبار آنها طراحی شده‌اند. گروه‌هایی در فضای مجازی با هم هماهنگ می‌شوند تا درباره‌ی رسانه‌ها و روزنامه نگاران محتوای ساختگی نشر دهند و در این راه اغلب به حساب‌های آنها در شبکه‌های مجازی حمله می‌کنند. برخی از این گروه‌ها از حمایت پنهانی دولتی برخوردارند. این نوع پست‌ها اغلب به دنبال تضعیف گزارش‌های خبری و متقاعد کردن خوانندگان به نادرستی آن‌ها هستند و یا با پرس و جو در مورد منشا بودجه‌ی تحریریه اعتماد به رسانه و همچنین آزادی بیان را از بین می‌برند. کارزارهای افترازنی در زمان ناآرامی‌های مدنی یا رویدادهای کلیدی مانند انتخابات نمود بیشتری داشته و ممکن است کوتاه یا طولانی مدت باشند. مهاجمان به طور نامتناسبی به زنان، روزنامه‌نگارانی که اقلیت نژادی هستند، و کسانی که سرویس‌های خبری خاص مانند تغییرات اقلیمی، سلامت، سیاست و جنسیت را پوشش می‌دهند حمله می‌کنند.

  •  دروغ رسانی: اطلاعات دروغین که به طور عمدی و به قصد فریب به اشتراک گذاشته شده است.
  • اطلاعات نادرست: اطلاعات اشتباه که بدون سوء نیت منتشر می‌شود.

توصیه برای رسانه‌ها

  • کارزارهای افترازنی به کارکنان را به چشم حمله به تحریریه خود و آزادی بیان بنگرید.
  • مطمئن شوید که روزنامه نگاران می‌دانند که ممکن است از اطلاعات شخصی‌شان در اینترنت بر ضد آنها سوءاستفاده شود و به ایشان کمک کنید تا این اطلاعات را از اینترنت حذف کنند.
  •  روزنامه نگاران را به داشتن امنیت دیجیتال قوی برای حساب‌های اینترنتی خود از جمله حساب‌های کاربری شخصی تشویق کنید.
  • مزایای موضع گیری حمایتی درباره ی روزنامه نگارانی که هدف حمله قرار دارند را بسنجید. به گفته‌ی بنیاد بین‌المللی مطبوعات صدور بیانیه‌ی حمایتی می‌تواند مفید باشد اگرچه ممکن است در برخی موارد به آزارهای بیشتر منتهی شود.

توصیه برای روزنامه نگاران

  • ببینید آیا سایر روزنامه نگارانی که مانند شما این حوزه‌ی خبری را پوشش می‌دهند هم هدف حمله قرار گرفته‌اند یا خیر. با استفاده از ثبت یادآور یا سرویس جستجوی اینترنتی خودکار دروغ رسانی در مورد موضوعاتی که پوشش می‌دهید را رصد کنید. 
  • داده‌های شخصی خود در اینترنت مانند عکس‌، آدرس‌ و شماره‌های تلفن‌ را حذف یا از آنها محافظت کنید، زیرا آزارگران می‌توانند از این اطلاعات برای آزار و اذیت شما استفاده کنند.
  • با فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA) و ایجاد رمزهای عبور طولانی و غیر تکراری، همه‌ی حساب‌های آنلاین را ایمن کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه در هنگام حمله‌ی اینترنتی هدفمند از خود محافظت کنید.
  • با تحریریه‌ی خود صحبت کنید و ببینید اگر هدف یک کارزار افترازنی قرار گرفتید، چه اقدامات حمایتی برای شما انجام خواهند داد.
  • آزار و اذیت در فضای مجازی می‌تواند بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. به کناره‌گیری از اینترنت تا زمان فروکش کردن حملات فکر کنید .

منابع مرتبط CPJ

بازبینه‌ی سردبیران: محافظت از کارمندان و خبرنگاران آزاد در برابر آزار و اذیت اینترنتی

محافظت در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی

محافظت در برابر حملات هدفمند در فضای مجازی

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

آزار و اذیت در فضای مجازی و نحوه‌ی محافظت از سلامت روان

منابع CPJ برای محافظت از خود در مواجه با آزار و اذیت در فضای مجازی

کیت ایمنی دیجیتال

کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران از اعضای ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی است،. این ائتلاف متشکل از مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که برای یافتن راه حل‌های بهتر برای زنان روزنامه نگاری که با آزار و اذیت و توهین در فضای مجازی و سایر اشکال حمله دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می‌کنند.

روزنامه‌نگارانی که نیازمند کمک اضطراری هستند می‌توانند به آدرس [email protected] پست الکترونی ارسال کنند.