A picture taken on October 1, 2019, shows the logos of mobile apps Instagram, Snapchat, Twitter, Facebook, Google, and Messenger. (AFP/Denis Charlet)
تصویر ثبت شده در ۱ اکتبر ۲۰۱۹ که آرم اپلیکیشن‌های موبایل اینستاگرام، اسنپ چت، توییتر، فیسبوک، گوگل و مسنجر را نشان می‌دهد. (AFP/ دنیس شارله)

ایمنی دیجیتال: محافظت در برابر حملات آنلاین هدفمند

به روز شده در ۹ مه ۲۰۲۲

روزنامه‌نگارانی که درباره‌ی اطلاعات نادرست، تئوری‌های توطئه یا اخبار نادرست گزارش تهیه می‌کنند، اغلب در برابر حملات اینترنتی از سوی کسانی که منشا یا طرفدار این دیدگاه‌ها هستند و همچنین افرادی که به یک طیف سیاسی خاص گرایش‌ شدید دارند آسیب‌پذیر می‌شوند. افرادی که طرفدار نشر این دست اطلاعات نادرست در اینترنت هستند ممکن است با هدف راندن خبرنگاران از فضای مجازی و بی اعتبار کردن ایشان حملات هماهنگ شده‌ای را سازماندهی کنند. کارکنان رسانه‌ها که این نوع مسائل را پوشش می‌دهند می‌توانند با انجام اقداماتی نمایه خود را در اینترنت مدیریت کرده و با محافظت از حساب‌های کاربری خود از شدت آسیب‌های ناشی از حمله مهاجمان بکاهند.

ردپای اینترنتی خود را مدیریت کنید

مهاجمان اینترنتی هماهنگ برای حمله مستقیم به شما خود را سازماندهی می‌کنند. آنها افراد زیادی را بسیج می‌کنند تا با زیر و رو کردن حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و جستجو در پایگاه‌های داده‌ی عمومی اطلاعات شخصی شما را پیدا کنند. آنها ممکن است از اطلاعات شخصی، مانند موقعیت مکانی، برای تهدید شما یا اعضای خانواده‌تان استفاده کنند. مهاجمان همچنین ممکن است به دنبال عکس‌های خصوصی شما باشند تا با دستکاری تصویر از آن برای آزار، بی اعتبار کردن یا شرمسار ساختن شما استفاده کنند.

  • ببینید چه اطلاعاتی در مورد شما در اینترنت در دسترس است و این اطلاعات در کدام وبگاه‌ها موجود است.
  •  نسبت به حذف هرگونه اطلاعاتی که با عمومی بودن آنها راحت نیستید یا فکر می‌کنید می‌توانند برای‌تان خطرناک باشند مثل آدرس یا عکس‌ فرزندان‌تان اقدام کنید.
  • ببینید چه عکس‌ها‌یی از شما در اینترنت موجود است و به این فکر کنید که آیا امکان سوءاستفاده از آنها بر ضد شما وجود دارد یا نه.
  • خبرنگاران مقیم ایالات متحده باید در وبگاه‌های حذف داده ثبت نام کنند تا از طریق آنها آدرس و سایر اطلاعات شخصی خود را از پایگاه‌های داده‌ی عمومی حذف کنند. گوگل اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا برای حذف داده‌های شخصی خود (مانند آدرس) از این موتور جستجو، درخواست بدهند. البته این مانع از نمایش داده‌های شما در سایر موتورهای جستجو نمی‌شود.
  •  تنظیمات حریم خصوصی حساب‌های کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کرده و ببینید چه اطلاعاتی در دسترس دیگران است. نسبت به حذف یا محدود کردن دسترسی به محتوایی که فکر می‌کنید می‌توانند از آن برای بی‌اعتبار کردن شما استفاده کنند یا شما را در معرض خطر قرار می‌دهد اقدام کنید.
  •  ردیابی موقعیت مکانی را در تمام حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی غیرفعال کنید.
  •  پست‌های قدیمی خود را در شبکه‌های اجتماعی حذف کرده یا از سرویسی استفاده کنید که توییت‌های قدیمی را پاک می‌کند. آزارگران اغلب از پست‌های قدیمی‌ شما برای ضربه زدن به اعتبار شما استفاده می‌کنند.
  • برای نام خود و حتی املاهای نادرست آن هشدار گوگل ایجاد کنید. به این شیوه اگر جایی در اینترنت به نام شما اشاره شود مطلع می شوید.
  •  در تقویم برای خود یادآور ثبت کنید تا مثلا هر سه ماه یک بار به شما یادآوری کند نمایه آنلاین خود را بازبینی کنید.
  • توجه داشته باشید که حتی بعد از حذف شدن احتمال دارد نسخه‌ای از اطلاعاتی که قبلا در اینترنت داشته‌اید به نوعی قابل دسترسی باشد. مثلا در سرویس‌های آرشیو اینترنتی.

حساب‌های کاربری خود را ایمن کنید

مهاجمان اینترنتی ممکن است تلاش کنند تا حساب‌های کاربری شما را هک کنند. هدف از این کار دسترسی پیدا کردن به اطلاعات شخصی درباره‌ی شما، مانع شدن از ورود شما به حساب‌های کاربری‌تان و نشر مطالبی از طریق حساب‌های خود شما است که می‌تواند به اعتبار شما لطمه بزند. روزنامه نگاران با انجام یک سری اقدامات می‌توانند از ایمنی حساب‌های خود مطمئن شوند. بهتر است این اقدامات قبل از وقوع حمله انجام شوند.

  • احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را برای همه حساب‌های خود، از جمله ایمیل، حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و هر حسابی که ممکن است حاوی اطلاعات مالی شما باشد، فعال کنید. هر جا ممکن بود به جای پیامک از برنامه‌هایی مانند Google Authenticator استفاده کنید که امن تر است.
  • از یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور برای ایجاد رمزهای عبور طولانی و منحصر به فرد بیش از ۱۶ کاراکتری برای همه حساب‌های اینترنتی خود استفاده کنید.
  • حساب های خود را زیر نظر داشته باشید و حواس‌تان به هشدارهای فعالیت غیر معمولی از طرف رساننده‌های خدمات باشد.
  • اطلاعات خود در اینترنت را از هم جدا کنید. از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی یا برای فعالیت کاری یا برای فعالیت شخصی استفاده کنید. به عنوان مثال، در حساب فیسبوک خود هم اعضای خانواده و هم منابع خبری خود را یکجا نداشته باشید. در این صورت اگر شخص مهاجمی به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کرد فقط به اطلاعات مربوط به یک بخش از زندگی شما دسترسی خواهد داشت، نه هر دو.
  •  زمانی که به شما حمله می‌شود تمام یا برخی از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را خصوصی کنید.

با دیگران صحبت کنید

اگر سرویس خبری‌ای که پوشش می‌دهید باعث جذب اوباش مجازی می‌شود و قبلا به شما حمله شده و یا نگران هستید به شما حمله شود شاید بد نباشد در مورد این آزار و اذیت‌ با دیگران صحبت کنید. این کار می‌تواند به شما هم در آماده شدن برای حمله و در مدیریت آن کمک کند. انجام مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  •  به ایجاد یک شبکه‌ی حمایتی متشکل از همکاران، دوستان و اعضای خانواده فکر کنید که بتوانند نظارت بر حساب‌های کاربری شما را بر عهده بگیرند و به شما در انزوایی که اغلب نتیجه‌ی آزار و اذیت اینترنتی است کمک کنند.
  • خانواده و دوستان خود را در جریان آزار و اذیت اینترنتی قرار دهید. مهاجمان مجازی اغلب اعضای خانواده را هدف قرار می دهند، بنابراین مهم است که آنها هم با روش محدود کردن دسترسی خارجی به حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند.
  • ببینید که آیا رسانه‌ی محل کار شما سیاستی در قبال آزار و اذیت اینترنتی دارد یا خیر. شاید بد نباشد با سردبیر و تیم خود درباره‌ی دریافت حمایت از طرف محل کار خود صحبت کنید. 

برخورد با مزاحمان

پاسخ دادن به افرادی که شما را آزار می دهند اغلب ممکن است به وخیم‌تر شدن اوضاع بیانجامند. در یک حمله اینترنتی هدفمند، بالا بودن تعداد مهاجمان بدان معنی است که حساب تعداد نظرات، پیام‌های مستقیم و پست‌های الکترونیکی از دست روزنامه نگاران در خواهد رفت و ممکن است نتوانند از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های مجازی برای فعالیت حرفه‌ای استفاده کنند. نکات زیر ممکن است در مواجهه با آزارگران گروهی در فضای مجازی مفید باشد: 

  • توجه داشته باشید که آزارگران اینترنتی به دنبال عصبانی کردن شما هستند و اگر به آنها پاسخ دهید احتمال دارد شدت حمله به شما را افزایش دهند.

اگر هدف یک کارزار افترازنی سازمان‌دهی شده قرار گرفته‌اید، ممکن است بد نباشد بیانیه‌ای در توضیح وضعیت بنویسید و آن را در بالای حساب‌های کاربری‌تان در شبکه‌های مجازی سنجاق کنید. نوشتن بیانیه‌های حمایتی از طرف رسانه‌ها هم می‌تواند راهکاری برای مقابله با یک کارزار هدفمند باشد.

  • توجه کنید که همه حساب‌هایی که به شما حمله می‌کنند آدم‌های واقعی نیستند. برخی از آنها حساب‌های خودکار (بات) هستند و برخی ممکن است اشخاصی باشند که پول می‌گیرند تا افرادی را در فضای مجازی آزار و اذیت کنند.
  • سیستمی برای ثبت موارد آزار داشته باشید، به خصوص موارد تهدیدآمیزی که احساس می‌کنید ممکن است به حمله فیزیکی منجر شوند. آمار حساب‌ کاربرانی‌ که مدام شما را ترول می‌کنند را داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که تهدیدها بر سلامتی شما اثر مخرب گذاشته‌اند برای این‌ کار از دیگران کمک بگیرید.
  • از موارد آزار مانند پیام‌ها یا تصاویر توهین‌آمیز به همراه ساعت و تاریخ و نام و شناسه کاربری فرد مهاجم اسکرین‌شات بگیرید. یک جدول زمانی از آزارها ایجاد کنید زیرا چنین جدولی می‌تواند شما را در صحبت با رسانه‌ی محل کار و یا مقامات کمک کند. 
  • ممکن است بد نباشد آزارگران خود در فضای مجازی را بلاک (مسدود) یا میوت (بی صدا) کنید. اگر محتوای توهین آمیزی را به شرکت‌ مالک یک شبکه‌ی اجتماعی گزارش کردید در مدارک خود تاریخ و زمان ثبت شکایت را یادداشت کنید.
  • در توییتر امکان پاسخگویی را غیرفعال کنید. در این صورت فقط افرادی که آنها را دنبال می‌کنید می‌توانند به توییت‌های شما پاسخ دهند.
  • زمانی که حمله متوقف شد، بهتر است مشخص کنید چه فرد یا افرادی پشت این حمله بوده‌اند و انگیزه آنها از حمله کردن به شما چه بوده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شیوه‌ی ایمن سازی نمایه اینترنتی خود، به یادداشت‌های ایمنی CPJ در مورد حذف داده‌های شخصی خود از اینترنت و محافظت در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی مراجعه کنید. راهنمای ما در مورد آزار و اذیت در فضای مجازی و نحوه‌ی محافظت از سلامت روان خود را بخوانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش بهتر محافظت کردن از خود در برابر اذیت و آزار در فضای مجازی ، به راهنمای ما درباره‌ی سایر سازمان‌ها و منابع ارائه دهنده‌ی خدمات حمایتی نگاهی بیندازید.

کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران از اعضای ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی است. این ائتلاف متشکل از مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که برای یافتن راه حل‌های بهتر برای زنان روزنامه نگاری که با آزار و اذیت و توهین در فضای مجازی و سایر اشکال حمله دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می‌کنند.

 یادداشت سردبیران: این توصیه ابتدا در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. این صفحه در فواصل معین بازبینی و ویرایش می‌شود. اطلاعات تاریخ انتشار در بالای صفحه نشانگر آخرین نسخه‌ی این مطلب است.