Artwork: Jack Forbes
اثر هنری: جک فوربز

ایمنی دیجیتال: محافظت در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی

به روز شده در تاریخ ۹ مه ۲۰۲۲

آزار و اذیت در فضای مجازی به ابزاری برای سرکوب آزادی بیان تبدیل شده است و کارکنان رسانه‌ها به دلیل فعالیت حرفه‌ای هدف قرار می‌گیرند و به ایشان حمله می‌شود. گرچه جلوگیری از این دست حملات امکان پذیر نیست اما روزنامه نگاران می‌توانند با انجام اقداماتی به افزایش امنیت خود در فضای مجازی کمک کنند.

برای به حداقل رساندن خطر:

  • اگر می‌توانید، نگرانی‌های خود درباره‌ی آزار احتمالی در فضای مجازی را با تحریریه یا سردبیر خود در میان بگذارید. ببینید آیا رسانه‌ی محل فعالیت شما سیاستی در قبال آزار و اذیت در فضای مجازی یا راهکاری برای حمایت از روزنامه نگارانی که هدف حملات اینترنتی هستند دارد یا خیر. 
  • گزارش‌های خبری مختلف می‌توانند خطرهای متفاوتی را دربر داشته باشند. درباره‌ی تهدیدهای احتمالی و نحوه‌ی کاهش آنها از جمله هر نوع اقدامات پیشگیرانه‌ای که می توان انجام دهید با سردبیر خود صحبت کنید. توجه داشته باشید که درست پس از انتشار یک مطلب خطر حملات در فضای مجازی در بالاترین سطح خود است. در حالت ایده آل بهتر است روزنامه نگاران قبل از انتشار هر مطلب یا گزارشی در مورد پیامدهای احتمالی آن ارزیابی ریسک انجام دهند. 
  • توجه داشته باشید که برخی سوژه‌های خبری مانند تهیه‌ی گزارش درباره‌ی کمپین‌های انتخاباتی می‌توانند به آزار و اذیت در فضای مجازی و کارزارهای افترازنی هدفمند منجر شوند. ببینید آیا روزنامه نگاران دیگر هم به دلیل پوشش این نوع سوژه‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند یا خیر.
  • نمایه‌ی آنلاین خود را برای تصاویر و اطلاعاتی که ممکن است از آنها برای بی اعتبار کردن شما بهره‌گیری شود، بررسی کنید. خبرنگاران باید برای حذف هر گونه اطلاعاتی که فکر می‌کنند ممکن است علیه آنها استفاده شود، اقدام کنند. بررسی کنید و ببیند که آیا آدرس یا سایر اطلاعات شخصی شما، مانند تاریخ تولد یا شماره تلفن، در اینترنت قابل دسترسی است یا خیر. برای حذف این نوع اطلاعات شخصا اقدام کرده و یا هر جا ممکن بود درخواست حذف آن را بدهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به راهنمای CPJ برای حذف داده‌های شخصی از اینترنت مراجعه کنید.
  • در شبکه‌های اجتماعی حساب‌های خود را برای یافتن نشانه‌های افزایش سطح آزار و اذیت یا اظهار نظرهای توهین آمیز رصد کنید.
  • برای محافظت از حساب‌های کاربری خود برای هر یک از ‌آنها رمزهای عبور طولانی و غیر تکراری تعیین کنید. گزینه‌ی احراز هویت دو مرحله‌ای را برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و پست الکترونیکی خود فعال کرده و در صورت امکان به جای شماره تلفن خود از یک اپلیکیشن برای دریافت کد تایید استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امنیت حساب کاربری به کیت ایمنی دیجیتال CPJ مراجعه کنید.
  • تنظیمات حریم خصوصی تمام حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی اینکه چه داده‌هایی بهتر است خصوصی بمانند به راهنمای CPJ برای حذف داده‌های شخصی از اینترنت رجوع کنید. حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موقعیت مکانی شما را فاش کنند. روزنامه نگارانی که احساس می‌کنند فعال بودن ردیابی موقعیت مکانی ایشان را در معرض خطر قرار می‌دهد باید این گزینه را غیر فعال کنند.
  • هر جا ممکن بود در شبکه‌های اجتماعی برای خود حساب کاربری کاری ایجاد کنید. 
  • به شبکه‌های حمایتی‌ای بپیوندید که اعضای آن سایر همکارانی هستند که مانند شما فکر می‌کنند و در فضای مجازی هدف قرار گرفته‌اند یا چنین شبکه‌های حمایتی‌ای را ایجاد کنید. با رسانه‌ی محل کار یا سازمان‌های روزنامه نگاری خود تماس بگیرید و ببینید آنها گروه حمایتی‌ای در این زمینه دارند یا خیر.

در هنگام حملات اینترنتی :

  • اگر می‌خواهید و می‌توانید، تمام حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را خصوصی کنید و از اعضای خانواده هم بخواهید همین کار را انجام دهند.
  • سعی کنید بفهمید چه فرد یا افرادی پشت این حمله قرار دارند و انگیزه‌شان چیست. دولت‌ها، اعضا و حامیان احزاب سیاسی و یا منتقدان جنبش‌های مرتبط با نژاد یا جنسیت ممکن است برخی از حریفان متداول شما باشند.
  • به خانواده، کارمندان و دوستان خود اطلاع دهید که در فضای مجازی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید. این نوع افراد متخاصم اغلب با اعضای خانواده و محل کار شما تماس می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با ارسال اطلاعات یا تصاویری به آنها به اعتبار شما آسیب برسانند.
  • با تحریریه خود صحبت کنید تا ببینید چه تمهیداتی برای پشتیبانی و کمک به شما دارند. اگر یک روزنامه‌نگار آزاد هستید یا تحریریه‌ی شما سیاست خاصی در این زمینه ندارد، می توانید منابع مفیدی را در مرکز منابع آزار و اذیت در فضای مجازی متعلق به ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی بیابید.
  • سعی کنید با کسانی که به صورت مجازی شما را آزار می دهند وارد بحث نشوید، زیرا این کار می‌تواند وضعیت را بدتر کند. اگر هدف یک کارزار افترازنی سازمان‌دهی شده قرار گرفته‌اید، ممکن است بد نباشد بیانیه‌ای در شرح وضعیت بنویسید و آن را در بالای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی سنجاق کنید. نوشتن بیانیه‌های حمایتی از طرف رسانه‌ها هم می‌تواند راهکاری برای مقابله با یک کارزار هدفمند باشد.
  • مراقب هرگونه تلاش برای هک کردن حساب‌های تان باشید و مطمئن شوید که تنظیمات حریم خصوصی خود را قفل کرده ، احراز هویت دو مرحله ای را فعال و رمزهای عبور طولانی و غیرتکراری برای هر حساب تنظیم کرده‌اید.
  • حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را برای یافتن نظراتی که نشان می‌دهند تهدید در فضای مجازی ممکن است به حمله‌ی فیزیکی منجر شود، بررسی کنید. این نظرات ممکن است شامل افشای نشانی محل زندگی شما در فضای مجازی، دعوت از افراد دیگر برای حمله به شما و یا افزایش آزار و اذیت از سوی یک فرد خاص باشد. اگر خودتان قادر به نظارت بر حساب کاربری خود نیستید، از یک فرد مورد اعتماد بخواهید که به شما کمک کند.
  • هرگونه توهینی که احساس می‌کنید تهدیدآمیز است را مستند کنید. از نظرات، و نام کاربری افرادی که به شما افترا می‌زنند اسکرین شات بگیرید. این اطلاعات ممکن است در جریان تحقیقات احتمالی پلیس مفید باشد.
  • ممکن است بد نباشد آزارگران خود در فضای مجازی را بلاک (مسدود) یا میوت (بی صدا) کنید. همچنین هرگونه محتوای توهین آمیز را به شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی یا ارائه دهندگان خدمات پست الکترونیکی گزارش دهید و سابقه‌ی تماس خود با این شرکت‌ها را نگه دارید.
  • در صورت انتشار اطلاعات شخصی‌تان آگاه باشید که احتمال کلاهبرداری وجود دارد. در نظر بگیرید که با کارفرما، بانک یا شرکت‌های خدمات شهری خود تماس گرفته و آنها را از این مساله مطلع کنید.
  • شاید بد نباشد تا زمان فروکش کردن آزار و اذیت‌ها برای مدتی از فضای مجازی کناره‌گیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش ایمن سازی نمایه‌ی آنلاین خود، به یادداشت‌های ایمنی CPJ در مورد حذف داده های شخصی خود از اینترنت و محافظت از خود در برابر حملات هدفمند در فضای مجازی مراجعه کنید. راهنمای ما در مورد آزار و اذیت در فضای مجازی و نحوه‌ی محافظت از سلامت روان خود را بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش بهتر محافظت کردن از خود در برابر اذیت و آزار در فضای مجازی ، به راهنمای ما در مورد سایر سازمان‌ها و منابع ارائه دهنده‌ی خدمات حمایتی نگاهی بیندازید.

کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران از اعضای ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی است. این ائتلاف متشکل از مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که برای یافتن راه حل‌های بهتر برای زنان روزنامه نگاری که با آزار و اذیت و توهین در فضای مجازی و سایر اشکال حمله‌ی دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می‌کنند.

یادداشت سردبیران: این توصیه ابتدا در ۱ نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد. اطلاعات این صفحه در تاریخ انتشار بالای صفحه به‌روزرسانی شده است.