ایمنی دیجیتال: محافظت در برابر کارزارهای افترازنی اینترنتی

صفحه‌ی یک تلفن همراه در لس‌آنجلس که حساب توییتر آسوشیتد پرس را در روز سه‌شنبه، ۸ ژوئن ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. (عکس آسوشیتد پرس/ پائولا مونوز)

شمار رو به افزایشی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هدف کارزارهای افترازنی پیچیده‌ای قرار می‌گیرند که برای آسیب زدن به اعتبار آنها طراحی شده‌اند. گروه‌هایی در فضای مجازی با هم هماهنگ می‌شوند تا درباره‌ی رسانه‌ها و روزنامه نگاران محتوای ساختگی نشر دهند و در این راه اغلب به حساب‌های آنها در شبکه‌های مجازی حمله می‌کنند. برخی از این گروه‌ها از حمایت پنهانی دولتی برخوردارند. این نوع پست‌ها اغلب به دنبال تضعیف گزارش‌های خبری و متقاعد کردن خوانندگان به نادرستی آن‌ها هستند و یا با پرس و جو در مورد منشا بودجه‌ی تحریریه اعتماد به رسانه و همچنین آزادی بیان را از بین می‌برند. کارزارهای افترازنی در زمان ناآرامی‌های مدنی یا رویدادهای کلیدی مانند انتخابات نمود بیشتری داشته و ممکن است کوتاه یا طولانی مدت باشند. مهاجمان به طور نامتناسبی به زنان، روزنامه‌نگارانی که اقلیت نژادی هستند، و کسانی که سرویس‌های خبری خاص مانند تغییرات اقلیمی، سلامت، سیاست و جنسیت را پوشش می‌دهند حمله می‌کنند.

  •  دروغ رسانی: اطلاعات دروغین که به طور عمدی و به قصد فریب به اشتراک گذاشته شده است.
  • اطلاعات نادرست: اطلاعات اشتباه که بدون سوء نیت منتشر می‌شود.

توصیه برای رسانه‌ها

توصیه برای روزنامه نگاران

منابع مرتبط CPJ

بازبینه‌ی سردبیران: محافظت از کارمندان و خبرنگاران آزاد در برابر آزار و اذیت اینترنتی

محافظت در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی

محافظت در برابر حملات هدفمند در فضای مجازی

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

آزار و اذیت در فضای مجازی و نحوه‌ی محافظت از سلامت روان

منابع CPJ برای محافظت از خود در مواجه با آزار و اذیت در فضای مجازی

کیت ایمنی دیجیتال

کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران از اعضای ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی است،. این ائتلاف متشکل از مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که برای یافتن راه حل‌های بهتر برای زنان روزنامه نگاری که با آزار و اذیت و توهین در فضای مجازی و سایر اشکال حمله دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می‌کنند.

روزنامه‌نگارانی که نیازمند کمک اضطراری هستند می‌توانند به آدرس emergencies@cpj.org پست الکترونی ارسال کنند. 

Exit mobile version