
One Country, One Censor:
How China undermines media freedom in Hong Kong and Taiwan 

A special report by the Committee to Protect Journalists





One Country, One Censor:
How China undermines media freedom in Hong Kong and Taiwan

A special report by the Committee to Protect Journalists



ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

Founded in 1981, the Committee to Protect Journalists responds to attacks on the press worldwide. 
CPJ documents hundreds of cases every year and takes action on behalf of journalists and news 
organizations without regard to political ideology. To maintain its independence, CPJ accepts no 
government funding. CPJ is funded entirely by private contributions from individuals, foundations, 
and corporations.

CHAIR
Kathleen Carroll

HONORARY CHAIRMAN
Terry Anderson

VICE CHAIR
Jacob Weisberg

EXECUTIVE DIRECTOR
Joel Simon

DIRECTORS

Stephen J. Adler
reuters

Andrew Alexander

Franz Allina

Amanda Bennett

Krishna Bharat
google

Diane Brayton
new york times company

Susan Chira
the marshall project

Sheila Coronel
columbia university 
school of journalism 

Anne Garrels

Cheryl Gould

Lester Holt 
nbc

Jonathan Klein 
getty images

Jane Kramer
the new yorker

Mhamed Krichen 
al-jazeera

Isaac Lee

Rebecca MacKinnon

Kati Marton

Michael Massing

Geraldine Fabrikant Metz
the new york times

Matt Murray
the wall street journal and 
dow jones newswires

Victor Navasky
the nation

Clarence Page
chicago tribune

Norman Pearlstine
los angeles times

Lydia Polgreen
huffpost

Ahmed Rashid

David Remnick
the new yorker

Maria Teresa Ronderos

Alan Rusbridger
lady margaret hall, oxford

Karen Amanda Toulon
bloomberg news

Darren Walker
ford foundation

Jon Williams
rté

Matthew Winkler
bloomberg news

Roger Widmann

SENIOR ADVISORS 

Christiane Amanpour 
cnn international

Tom Brokaw
nbc news

James C. Goodale
debevoise & plimpton

Steven L. Isenberg

David Marash

Charles L. Overby
freedom forum

Dan Rather
axs tv

Gene Roberts
philip merrill college of 
journalism, university of 
maryland

Sandra Mims Rowe

Paul E. Steiger
propublica

Brian Williams
msnbc

© 2019 Committee to Protect Journalists, New York. All rights reserved.
Design: John Emerson.



3

Understanding how China tries to influence the media is a first step to preserve press freedom. Hong Kong and Taiwan 
are on the frontlines of this battle. In deeply polarized Hong Kong, journalists are under pressure as independent outlets 
struggle to counteract strong pro-Beijing influence. And Taiwan must navigate how to maintain its openness and press 
freedom while fending off Beijing’s vast resources and technological prowess. A special report by the Committee to 
Protect Journalists.

This report was written by CPJ Asia Program Coordinator Steven Butler. CPJ’s China correspondent Iris Hsu contributed 
research and reporting. CPJ traveled to Hong Kong and Taiwan in May 2019 to speak with journalists, media freedom 
advocates, academics, and others.

Prior to joining CPJ in 2016, Butler served as executive director at the Institute of Current World Affairs, where he worked 
with institute fellows throughout the world, including in South and East Asia, and as senior editor and writer at the online 
magazine OZY. Butler lived and worked in Asia as a foreign correspondent for nearly 20 years, and was foreign editor at 
the Knight Ridder Washington Bureau.

Hsu, who is based in Taipei, joined CPJ in 2017. Prior to CPJ, she interned at Human Rights Watch, Center for Arms 
Control and Nonproliferation, and the Atlantic Council. Hsu obtained her master’s degree in international affairs from 
American University. 

This report is available in English and 中文

About this report

Cover photo: Journalists and press freedom supporters stage a silent march to police headquarters to denounce treatment 
of the media during protests over a proposed extradition bill, in Hong Kong, on July 14, 2019. (Reuters/Tyrone Siu)





CONTENTS

One Country, One Censor: Introduction 
Understanding how China tries to influence the media is a first step to preserve press freedom. Hong Kong and 
Taiwan are on the frontlines of this battle.

Future of Hong Kong’s press freedom in doubt 
In deeply polarized Hong Kong, the media is equally divided as independent outlets struggle to counteract strong 
pro-Beijing influence. Journalists are concerned about violence, travel or residency restrictions, digital security, and 
longevity of the open internet.

Taiwan’s values at stake in China disinformation fight
Despite hosting one of the freest media scenes in Asia, Taiwan is in a bind. The island must find a way to maintain 
its openness and press freedom while fending off Beijing’s vast resources and technological prowess for influencing 
the media.

Recommendations

6

9

22

32



ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

China has become a top global economic power, and is 
fast expanding its military reach beyond its borders. 

It is simultaneously trying to influence the global public 
through the media to accept and support China’s growing 
role in the world. The effort is far from straightforward 
given the many channels that China uses to make its in-
fluence felt, some open and perfectly legal, others hidden 
and suspect. As shown with Russian efforts to influence 
U.S. elections, open societies may be especially vulnerable 
to manipulation of information. Understanding the effort 
is a first step to finding ways to preserve press freedom. 
This report illustrates how China tries to influence media 
close to home.

In many respects, China’s effort is a natural result of 
its growing influence in world affairs. After the Second 
World War, the United States emerged as a global super-
power, in contest for supremacy with the Soviet Union, 
and tried to remake the world in its image as a capital-
ist democracy that championed press freedom. Of course, 
not all that effort was successful or principled considering 
CIA support for the overthrow of democratically elected, 
left-leaning governments and U.S. support for oppressive 
dictatorships that took harsh measures against journal-
ists, including in Taiwan. But the United States estab-
lished credible news agencies such as Voice of America 
and Radio Free Asia, aiming to promote fact-based news 
as a selling point for liberal democracy. The Bureau of De-
mocracy, Human Rights, and Labor in the Department of 
State institutionalized the promotion of human rights, in-
cluding press freedom.

China, meanwhile, is a champion of censorship and 
information control. China’s government has core values 
that are inimical to democracy and press freedom despite 
constitutional provisions that say otherwise. Article 35 of 
its constitution states: “Citizens of the People’s Republic of 
China enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, 
of association, of procession and of demonstration.” But 

plainly, Chinese people do not enjoy these rights. At the 
end of 2019, China had 48 journalists in prison, more than 
any other nation, according to CPJ research. China has 
faced a progressively more restrictive media environment 
since Xi Jinping became president in 2013. 

Whatever the constitution says, Xi and China have 
made no secret about what’s expected from the media. Xi 
outlined his expectations for media standards during a 
visit to news establishments in February 2016, as reported 
by Xinhua, the state-run news agency:

All news media run by the Party must work to 
speak for the Party’s will and its propositions and 
protect the Party’s authority and unity, Xi said.

They should enhance their awareness to align 
their ideology, political thinking and deeds to those 
of the CPC Central Committee and help fashion 
the Party’s theories and policies into conscious ac-
tion by the general public while providing spiritual 
enrichment to the people, he said.

Marxist journalistic education must be promot-
ed among journalists, Xi added, to make them “dis-
seminators of the Party’s policies and propositions, 
recorders of the time, promoters of social advance-
ment and watchers of equality and justice.”

Journalists who step out of line in China face harsh 
consequences. The crackdown is especially intense in 
China’s far-west province of Xinjiang where CPJ has docu-
mented 23 cases of journalists imprisoned for their work, 
nearly half of China’s total imprisoned. 

Foreign correspondents face severe restrictions when 
trying to report from Tibet, Xinjiang or elsewhere. And 
when journalists such as Chun Hang Wong of The Wall 
Street Journal or Megha Rajagopalan of BuzzFeed News 
report on sensitive topics, they risk expulsion. Since Xi 
came to power, investigative journalism has been near-
ly wiped out and journalists are talking about a “total 

One Country, One Censor: Introduction

https://www.insidevoa.com/p/5829.html
https://www.usagm.gov/who-we-are/mission/
https://www.state.gov/bureaus-offices/under-secretary-for-civilian-security-democracy-and-human-rights/bureau-of-democracy-human-rights-and-labor/
https://www.state.gov/bureaus-offices/under-secretary-for-civilian-security-democracy-and-human-rights/bureau-of-democracy-human-rights-and-labor/
https://www.usconstitution.net/china.html#Article35
https://chinadigitaltimes.net/2016/02/191569/
https://cpj.org/data/imprisoned/2018/?status=Imprisoned&cc_fips%5B%5D=CH&start_year=2018&end_year=2018&group_by=location
https://cpj.org/data/imprisoned/2018/?status=Imprisoned&cc_fips%5B%5D=CH&start_year=2018&end_year=2018&group_by=location
https://cpj.org/blog/2019/01/surveillance-tops-foreign-correspondents-concerns-.php
https://cpj.org/2019/08/china-refuses-to-renew-wall-street-journal-reporte.php
https://cpj.org/2018/08/china-refuses-to-renew-buzzfeed-reporters-visa.php
https://www.nytimes.com/2019/07/12/world/asia/china-journalists-crackdown.html
https://www.nytimes.com/2019/07/12/world/asia/china-journalists-crackdown.html
https://chinadigitaltimes.net/2018/10/the-total-censorship-era-chinese-journalists-reflect-on-their-experiences/


7

censorship era.” 
Of course, China has no power to enforce anything 

like “total censorship” beyond its borders.  At the same 
time, it has every incentive to influence editorial content 
overseas; for example, to blunt international moves to pre-
vent equipment sales by Chinese telecom giant Huawei; 
to potentially soften public opinion against its massive 

“Belt-and-Road” infrastructure program or the spread of 
Chinese military installations aimed at securing shipping 
routes; or simply to enhance China’s image as a matter of 
pride. China’s often strong reaction to criticism in the for-
eign press illustrates a high degree of sensitivity. China’s 
leadership cares about the nation’s image.

What is China’s playbook for controlling information 
abroad? And what is the impact on global freedom of the 
press?

This report looks at China’s efforts to influence media 
in Hong Kong and Taiwan, which are on the frontlines of 

the battle for press freedom. Both Taiwan and Hong Kong 
have been bastions of civil liberties in East Asia. While 
one is a special administrative region of China and the 
other a breakaway island over which China claims sover-
eignty, both have vibrant Chinese and English-language 
media that operate outside of China’s direct control. As 
China has tried gradually to ramp up pressure in both 
markets to influence editorial content and sometimes to 
manipulate public opinion, freedoms in Hong Kong and 
Taiwan have come under strain. These two places may 
also be valuable signposts for how China exports censor-
ship elsewhere in the world—and maybe, how to resist.

In Hong Kong, Chinese interests dominate commercial 
media. Police have repeatedly attacked reporters covering 
anti-government protests, so far without consequence. 
Local journalists are concerned that Beijing will retaliate 
for their critical reporting by blocking them from entering 
the mainland to work, while international correspondents 

Journalists watch a live image of Chinese President Xi Jinping giving a briefing at the end of the final day of the Belt and Road Forum, at the media center in Beijing 
on April 27, 2019. (AFP/Greg Baker)



ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

fear their permission to stay in Hong Kong could be taken 
away. Digital security and the future of internet freedom 
feel precarious.

“The very rights of journalists are being taken away,” 
Jimmy Lai, chair of Next Digital, which owns the Apple 
Daily, said while addressing fears of China’s increasing in-
fluence. “We were birds in the forest and now we are being 
taken into a cage.”

Meanwhile, Taiwan is struggling to find ways to cope 
with China’s use of commercial pressures to influence me-
dia and to understand and counter a deluge of disinfor-
mation apparently aimed at manipulating public opinion 
as Taiwan approaches general elections January 11, 2020. 
Some of the response could potentially undermine the 
press freedoms that Taiwanese have enjoyed in recent de-
cades.

“The executive branch has raised our concerns by try-
ing to criminalize disinformation,” said Ian Chen, former 

secretary general of the Association of Taiwanese Journal-
ists.

Beijing’s range of methods include openly or surrepti-
tiously taking ownership of media properties; exerting 
influence through media owners with strong, unrelated, 
commercial interests in China; manipulating social media; 
outright propaganda; economic retaliation; and intimidat-
ing journalists. Meanwhile, China selectively blocks news 
originating outside its borders, giving it a strong upper 
hand in the war to control information and ideas.

Hong Kong civil society is strongly resisting China’s 
increasing efforts to impose control. Taiwan may offer les-
sons on how democratic societies can cope.

Journalists like Tom Grundy, founder and editor of the 
news website Hong Kong Free Press, see China’s activities 
in Hong Kong as just a first step. “Our concern is, we are 
on the frontlines of how China is exporting its censorship, 
playing the role of a testing ground,” he said. •

Press photographers in Hong Kong on June 13, 2019, wear helmets and protective masks to a police press conference to protest how police treated journalists during 
the previous day’s demonstration against a proposed extradition bill. (Reuters/Thomas Peter)



9

Writing an analysis of press freedom in Hong Kong 
is challenging as protesters take to the streets in 

increasingly violent confrontations with police, demand-
ing democratic elections, the chief executive’s resignation, 
and an independent investigation of police behavior. Jour-
nalists have been caught up in the fray, and police have 
targeted them with beatings, blinding lights, tear gas, 
pepper spray, and rubber bullets.

The repeated police attacks on journalists trying to 
cover the turmoil, with no apparent consequences for 
the police, speaks to the broader concern that over the 
decades, the rise of China’s influence in Hong Kong has 
gradually squeezed the once-freewheeling local press. 

Hong Kong’s press mirrors the territory’s polarized po-
litical environment, with the dominant pro-Beijing media 
challenged by scrappy independent outlets and a few try-
ing to walk a tightrope in between. Aside from covering 
the violence, local journalists worry that critical reporting 
on Hong Kong or China could lead China to bar entry to 
the mainland, stifling journalists’ ability to earn a living. 
International correspondents fear being expelled just for 
reporting the news. China’s growing intervention in the 
former British colony raises fears about digital security 
and the future of internet freedom.

When Hong Kong reverted to Chinese rule in 1997, 
China pledged that the legal and social systems would 
remain unchanged for 50 years. “Rights and freedoms, 
including those of the person, of speech, of the press, of 
assembly, of association, of travel, of movement, of corre-
spondence, of strike, of choice of occupation, of academic 
research and of religious belief will be ensured by law in 
the Hong Kong Special Administrative Region,” accord-
ing to the Sino-British Joint Declaration, which governed 
the Chinese government takeover.

After 22 years of restored Chinese sovereignty over 
Hong Kong, these freedoms are under severe pressure.

OWNERSHIP AND EDITORIAL DIRECTION

Even before protests broke out this year, Hong Kong’s 
media environment had become increasingly con-

strained, at least in traditional print and broadcast. 
Founders and owners of media organizations should have 
rights to shape editorial coverage. A change in ownership 
can naturally lead to a change in approach to news and 
opinion. What’s worrisome is when owners are subject 
to hidden, outside political pressures, or when a concen-
tration of ownership effectively blots out the possibility 
of independent views. This is the risk in Hong Kong, as 
reversion to Chinese rule has been followed by increased 
ownership by business interests with close business and 
political ties to China.

According to a recent tally the Hong Kong Journal-
ists Association (HKJA) provided to CPJ, mainland Chi-
nese authorities or corporations led by Communist Party 
members control nine of 26 mainstream media outlets, 
including the dominant TV broadcaster, TVB, and the 
dominant English newspaper, the South China Morn-
ing Post. In addition, Chinese businessmen who are not 
residents of mainland China but instead have Chinese 
political appointments, such as deputies of the National 
People’s Congress, control additional media properties, 
bringing to over half the number of media properties with 
close mainland political ties. 

Changes started before the 1997 handover. In the for-
mer British colony, then anti-communist newspapers like 
the Ming Pao and pro-communist media outlets like Ta 
Kung Pao and Wen Wei Po freely competed for readers. 
Two months before the handover, The Wall Street Jour-
nal (WSJ) took note of the shift in editorial attitude, in 
particular at Ming Pao, which it described as “retreating” 
from aggressive coverage.

The South China Morning Post (SCMP), controlled 

Future of Hong Kong’s press freedom in doubt

http://www.gov.cn/english/2007-06/14/content_649468.htm
http://www.gov.cn/english/2007-06/14/content_649468.htm
https://www.mingpao.com/
http://www.takungpao.com/
http://www.takungpao.com/
http://www.wenweipo.com/
https://www.wsj.com/articles/SB861578605402810000


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

after 1993 by the Malaysian tycoon Robert Kuok who pur-
chased his stake from Rupert Murdoch, has over the years 
seen the departure of a string of journalists amid concerns 
or open complaints that management was forcing them to 
tone down critical coverage of China. This included the 
China editor Willy Wo-Lap Lam in 2000, who said the 
paper’s owner would not allow his brand of behind-the-
scenes reporting on Beijing’s political intrigue. Then-ed-
itor Robert Keatley denied that the Post had pulled back 
from Lam’s aggressive coverage. The paper fired Beijing 
correspondent Jasper Becker in 2002, accusing him of 
insubordination, while Becker said it was a result of him 
pushing back as the paper softened China coverage. 

In May 2015, the paper dismissed four experienced col-
umnists who were often critical of China and Hong Kong. 
Months later in December, Kwok sold the paper to Ali-
baba, the giant Chinese internet retailer whose co-found-
er and former executive chair, Jack Ma, is a Communist 
Party member. Ma later said to the SCMP: “With its ac-
cess to Alibaba’s resources, data and all the relationships 
in our ecosystem, the Post can report on Asia and China 
more accurately compared with other media who have no 
such access.”

Chow Chung Yan, the paper’s executive editor, said that 
with the Post’s deep roots in the community, it was better 
placed compared to competitors to explain China to the 
world. With no growth prospects in the Hong Kong mar-
ket, where it dominates the English readership, the paper 
has set its sights on overseas readers interested in China. 
It keeps four mainland Chinese bureaus with a staff of 50, 
Chow said. “We can be an independent voice,” he told CPJ 
at SCMP’s impressive new headquarters, home to a grow-
ing multinational staff, including journalists with experi-
ence at publications like Bloomberg and the Los Angeles 
Times. Its pro-China columnists and news stories that 
uncritically explain China’s stance infuriate critics of Bei-
jing, but the paper also publishes news and criticism of 
China and Hong Kong that would not see the light of day 
on the mainland, such as: “Blindsided: why does Beijing 
keep getting Hong Kong wrong?” Chow says that China 
blocks its website, noting that SCMP ’s target audience is 
outside China. 

Long-time business columnist Shirley Yam resigned 
in 2017 after the SCMP retracted a published column in 
which she described links between a Singapore investor 
and a close adviser to Chinese President Xi Jinping. The 
paper said the column contained “multiple unverifiable 

insinuations,” but did not specify exactly where the col-
umn went wrong or issue any correction. Yam told CPJ 
that she had full freedom to write during her 11 years at 
the Post. “This was no longer the case after  the retrac-
tion of my column, which I cannot agree with,” she said, 
leading to her decision to resign. The incident raises, but 
doesn’t answer, questions about whether there are pos-
sible limits to SCMP coverage, including critical coverage 
of senior Chinese leaders, which has provoked apparent 
retaliation against foreign correspondents in Beijing. The 
Post does cover sensitive topics, such as Taiwan indepen-
dence and the mass detention of ethnic Uighurs in Xin-
jiang, although it devotes considerable space to Chinese 
government views.

No one would doubt the independence of Chinese-
language Apple Daily and the Next Digital company that 
owns it and is chaired by blunt-talking entrepreneur Jim-
my Lai, a Hong Kong resident who was smuggled out of 
China at age 12. Lai started manufacturing clothing in 
the 1970s and later made his fortune on the clothing retail 
chain Giordano. After the Tiananmen Square massacre in 
1989, he founded Next Media (which became Next Digital 
in 2015) and launched Next magazine. Following a criti-
cal column in the magazine in 1994, where Lai insulted 
then-Chinese Prime Minister Li Peng and told him to 

“drop dead,” China began to force branches of Giordano 
on the mainland to close, after which he sold his share of 
the company. “I was tossed out from China,” he told CPJ. 

“I sold Giordano shares. Otherwise they would close down 
our shops.” He launched Apple Daily in 1995.

Lai introduced tabloid-style journalism to Hong Kong 
and later Taiwan, and has openly supported democracy 
protesters in Hong Kong. He was arrested for protesting 
in 2014. For years, Lai has complained about a politically 
motivated squeeze on advertising at the company aimed at 
damaging its finances. “In the 90s, those property tycoons 
stopped advertising,” he told CPJ, adding that recently the 
squeeze has tightened. “Since 2014, banks, they stopped, 
including some big names. No property, no airlines, no 
banks. They have connections with China.” HSBC and 
Standard Chartered, two of Hong Kong’s most prominent 
banks, said they made a commercial decision to stop ad-
vertising that year, according to The Wall Street Journal. 
Lai has said the companies always claim the cancelling 
of ads is a business decision, but the pattern is consistent. 
It’s unclear whether the companies are under direct po-
litical pressure not to advertise or they’ve decided their 

https://www.wsj.com/articles/SB973806206683190230
https://www.nytimes.com/2000/11/07/world/columnist-critical-of-beijing-quits-hong-kong-newspaper.html
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2000-dec-08-mn-62966-story.html
https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/2002/05/04/why-i-was-fired-in-hong-kong/e0d5e772-4041-49be-b80b-3970b7e19640/
https://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2015/0527/Hong-Kong-paper-loses-four-top-voices-A-pro-China-putsch
https://www.reuters.com/article/us-scmp-group-alibaba/alibaba-agrees-to-266-million-acquisition-deal-with-south-china-morning-post-idUSKBN0TX01S20151214
https://www.scmp.com/news/china/society/article/1937256/alibabas-jack-ma-reveals-why-he-bought-south-china-morning-post
https://www.scmp.com/author/robert-delaney
https://www.scmp.com/author/mark-magnier
https://www.scmp.com/author/mark-magnier
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3022970/blindsided-why-does-beijing-keep-getting-hong-kong-wrong
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3022970/blindsided-why-does-beijing-keep-getting-hong-kong-wrong
https://projects.propublica.org/firewall/sites/scmp-chinese
https://www.nytimes.com/2018/03/31/world/asia/south-china-morning-post-hong-kong-alibaba.html
https://archive.is/tvBXu
https://www.scmp.com/business/article/2103348/clarification-regarding-column-hows-singaporean-investor-peninsulas-holding
https://www.straitstimes.com/asia/media-magnate-jimmy-lais-rags-to-riches-story
https://www.straitstimes.com/asia/media-magnate-jimmy-lais-rags-to-riches-story
https://www.nytimes.com/2015/01/12/business/media/for-jimmy-lai-hong-kongs-rebellious-tycoon-next-battle-may-be-in-court.html
https://www.nytimes.com/2015/01/12/business/media/for-jimmy-lai-hong-kongs-rebellious-tycoon-next-battle-may-be-in-court.html
https://www.scmp.com/article/591838/next-media-suffers-ad-boycott
https://www.wsj.com/articles/hong-kong-banks-hit-by-protests-1411952990


11

commercial interests lie in trying to curry favor with Bei-
jing on their own initiative. 

In March, former Hong Kong Chief Executive Leung 
Chun-ying, known as C.Y. Leung—a senior Hong Kong 
political figure who as vice-chair of the National Com-
mittee of the Chinese People’s Political Consultative Con-
ference is seen as strongly pro-China, launched a social 
media campaign aimed at shaming advertisers in Apple 
Daily. For several weeks, Leung posted photos of adver-
tisements, and encouraged consumers to boycott the ad-
vertisers’ products. Leung did not respond to a request for 
comment sent via Facebook Messenger.

In August, Chinese state-controlled media launched 
renewed attacks on Lai. The Xinhua news agency pub-
lished a commentary entitled “Jimmy Lai’s despicable leg-
acy of fomenting chaos in Hong Kong.” The commentary 
accused Lai of spreading disinformation and of inviting 
external forces to meddle in Hong Kong. Lai had met with 

U.S. Vice President Mike Pence in July in Washington. 
The squeeze on Apple Daily advertising is consistent with 
China’s increasing efforts to wield commercial muscle 
against companies that cross an ill-defined political red 
line, illustrated by the resignation of the chairman of Ca-
thay Pacific Airlines over staff participation in anti-extra-
dition law protests. While sales of the printed Apple Daily 
have declined, online registered readers approached three 
million in May, Lai said. A new, partial paywall offers a 
potential source of revenue to counteract the advertising 
squeeze.

The push and pull on media can come from both sides 
in a reflection of Hong Kong’s political polarization. TVB, 
Hong Kong’s largest broadcast channel, lost several adver-
tisers this year, including the Japanese sports drink Pocari 
Sweat and Pizza Hut, after protesters rallied and accused 
the station of biased news coverage, tilted in favor of Chi-
na against protesters’ demands, according to news reports. 

A front page of Hong Kong’s newspaper Ming Pao with a joint petition against the proposed extradition bill, is seen in Hong Kong on June 4, 2019. 
(Reuters/Tyrone Siu)

https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3005264/cy-leung-feud-activist-avery-ng-and-anti-beijing-newspaper
https://www.hongkongfp.com/2019/03/29/press-freedom-concerns-ex-leader-cy-leung-shames-firms-advertising-pro-democracy-apple-daily/
https://www.facebook.com/leung.cy.108/posts/818806321815180
http://en.people.cn/n3/2019/0820/c90000-9607736.html
http://en.people.cn/n3/2019/0820/c90000-9607736.html
https://www.nytimes.com/2019/08/16/business/cathay-pacific-ceo-resigns-rupert-hogg.html
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3018074/pocari-sweat-among-big-brand-advertisers-reportedly-fleeing
https://www.nytimes.com/2019/07/14/world/asia/hong-kong-protests-tvb.html
https://www.nytimes.com/2019/07/14/world/asia/hong-kong-protests-tvb.html


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

Protesters also heckled and harassed TVB reporters on 
the street doing their jobs.

In an email, TVB said the allegation of biased coverage 
was “totally unfounded,” and that the station had received 
criticism from both sides. “In the past few months, the 
online world was filled with malicious lies, incitements, 
doxxing of our news staff and even death threats by radi-
cal protesters accusing TVB news reports of pro-police 
bias. The unfounded accusations had culminated in phys-
ical attacks of TVB news crew, seizure of memory cards 
containing news materials, damages to our vehicles and 
cameras. Radical protesters also harassed our advertisers 
threatening them to stop their TV commercials on TVB, 
thereby causing us economic harm,” a TVB spokesperson 
said. 

Suspicions about TVB stem in part from the company’s 
ownership. TVB’s vice chair, Li Ruigang, is a former se-
nior communist official in the Shanghai government. The 
media investment company he controls, CMC Capital, 

is TVB’s largest shareholder at 26 percent, according to 
news reports. In comments to the media, Li has dismissed 
suggestions that he is influencing coverage. A content 
analysis of Hong Kong media by Clement Y.K. So, profes-
sor at the School of Journalism and Communication at the 
Chinese University of Hong Kong, placed TVB’s coverage 
far into the pro-Beijing camp, just short of the openly pro-
communist newspapers. Other news broadcasters with 
smaller audiences include the publicly funded Radio Tele-
vision Hong Kong, or RTHK, the privately owned Now 
TV/ViuTV, and Beijing-run CCTV.

Beyond traditional media is a lively scene of innovative 
digital startups on shoestring budgets that have garnered 
increasing public support with the surge of anti-govern-
ment demonstrations in Hong Kong. Prominent among 
English-language readers is the nonprofit Hong Kong Free 
Press or HKFP, which has been live streaming from tear-
gas choked demonstrations and attracting a range of opin-
ion pieces. Readership has nearly tripled in the last year, 

Hong Kong Chief Executive Carrie Lam speaks to the media after casting her vote at a polling station during district council local elections in Hong Kong on 
November 24, 2019. (Reuters/Thomas Peter)

https://www.scmp.com/news/hong-kong/society/article/3016412/hong-kong-journalist-groups-rebuke-protesters-harassing-tvb
https://www.scmp.com/business/companies/article/2099778/chinese-media-mogul-li-ruigang-says-hong-kong-should-create-open?_escaped_fragment_=&edition=hong-kong
https://www.ft.com/content/4a6098a0-44f3-11e7-8d27-59b4dd6296b8
https://www.hongkongfp.com/2017/05/11/chinese-media-mogul-revealed-owner-hong-kong-broadcaster-tvb-potential-regulatory-breach/
https://www.scmp.com/business/companies/article/2099778/chinese-media-mogul-li-ruigang-says-hong-kong-should-create-open?_escaped_fragment_=&edition=hong-kong
https://www.hongkongfp.com/
https://www.hongkongfp.com/


13

according to the site’s founder Tom Grundy, who also re-
ported a record fund drive in 2019 and roughly a doubling 
of monthly donors. “We have the same commercial con-
cerns as everyone else in media,” Grundy said, adding that 
HKFP is facing an advertising boycott from China.

FactWire, another nonprofit, crowd-funded site pub-
lishing in English and Chinese, focuses on investigative 
stories.

The wave of interest in news is also helping to sustain 
independent Chinese-language news sites. In some cases, 
the operations have provided refuge for experienced jour-
nalists who may have left mainstream media in order to 
practice journalism as they wish, such as Citizen News 
Editor-in-Chief Daisy Li Yuet-wah, former chief execu-
tive of the online Apple Daily in Taiwan.  Joining her as 
contributors are Kevin Lau, former editor of Ming Pao, 
and Chris Yeung, who chairs the Hong Kong Journalists 
Association. Li, who worked for Apple Daily for 13 years, 
says the shock of a brutal cleaver attack on her friend and 
fellow journalist Lau in 2014 prompted her to explore new 
ways of journalism. The site formally launched on January 
1, 2017 with the help of three unnamed benefactors and is 
struggling to find a reliable financial model. “We may be 
good journalists, but we are lousy marketers,” Li told CPJ. 
Yeung is also founder and contributor to Voice of Hong 
Kong, an English-language online opinion-journalism 
platform. 

Citizen News has recently joined forces with three oth-
er news websites—InmediaHK, Matter.news and Stand 
News—in a funding program managed by the LikeCoin 
foundation in which subscribers pay US$5 a month to 
allocate payments to their preferred authors on the indi-
vidual sites, according to Global Voices. Initium Media, 
which produces longform and investigative stories, has 
instituted a subscription model.

Of course, the digital scene would be incomplete with-
out a platform more sympathetic to China. HK01’s prac-
tice of expressing opposition to Taiwan or Hong Kong 
independence at the end of news stories, drew condemna-
tion from the Hong Kong Journalists Association, which 
also complained about HK01 pulling politically sensitive 
coverage. HK01 hit back by accusing the HKJA of “over-
stepping it bounds,” according to the Hong Kong Free Press.

In sum, Hong Kong has legal structures in place that 
have allowed freedom of speech and freedom of the press. 
The return of Hong Kong to Chinese rule in 1997 kicked 
off a gradual process by which most big media have come 
under increasing sway of mainland business and political 

influence. The apparent manipulation of advertisers to 
steer them away from pro-democracy content has dam-
aged some media, especially the Apple Daily, amounting 
to an assault on press freedom. Still, those voices persist 
in the robust, low-budget world of online media, even if 
reaching a smaller audience.

VIOLENCE AGAINST JOURNALISTS

Violence against journalists remains a disturbing un-
dercurrent with potential to induce caution and self-

censorship. 
The police investigation into the February 2014 near-

fatal attack on journalist Kevin Lau remains open despite 
the fact that two assailants, who slashed Lau from the 
back six times with a cleaver, are in prison serving out 19-
year sentences over the incident. Why was Lau attacked? 

“We believe that attack was related to his work as chief edi-
tor, but we have no evidence,” Daisy Li said. The mystery 
means that the threat is still potentially out there, if not to 
Lau, then to others who might inadvertently step on the 
same buried landmine. The threat could curb the appetite 
for certain kinds of aggressive reporting. 

Keith Richburg, director at the journalism program at 
Hong Kong University, noted the lack of investigative re-
porting into triad activity, or organized crime, in the for-
mer colony despite it being an obvious topic. Triads trace 
their roots to secret societies during China’s last impe-
rial dynasty, the Qing. More recently, China has a record 
of co-opting the groups for its own purposes. Men who 
democracy activists believed were connected to triads 
attacked democracy protesters in 2014; and at least two 
men arrested in connection with an attack in July 2019 on 
protesters returning home at the Yuen Long metro station 
were affiliated with triads, news reports said.

In January 2014, prior to being attacked, Lau was 
abruptly removed from his role as editor-in-chief of Ming 
Pao and replaced by a Malaysian residing in Singapore. 
Current and former employees signed petitions express-
ing concern that the paper’s editorial independence and 
pro-democracy stance would be curbed. Two months lat-
er, two men, including one with a cleaver, attacked Lau as 
he was getting out of his car near a restaurant in Sai Wan 
Ho on Hong Kong Island, sending him to hospital inten-
sive care. Police pieced together hundreds of video sur-
veillance tapes to identify and reconstruct the route of the 
attackers, leading to their arrest and eventual conviction 
about a year later. The two, who claimed they were offered 

https://www.hkcnews.com/news
http://www.vohk.hk/
http://www.vohk.hk/
http://inmediahk.net/
https://matters.news/
https://www.thestandnews.com/
https://www.thestandnews.com/
https://help.like.co/en/
https://globalvoices.org/2019/06/04/turning-likes-into-rewards-hong-kong-citizen-media-outlets-launch-civic-likers-campaign/
https://theinitium.com/
https://theinitium.com/subscription/offers/?utm_medium=header&utm_campaign=initium_header
https://www.hk01.com/
https://www.hkja.org.hk/en/statements/hkja-expresses-worries-over-a-move-by-hk01-to-add-an-editors-note-about-its-stance-in-an-article/
https://www.hkja.org.hk/en/statements/hkja-expresses-worries-over-a-move-by-hk01-to-add-an-editors-note-about-its-stance-in-an-article/
https://www.hongkongfp.com/2018/12/29/news-outlet-hk01-hits-back-press-freedom-watchdog-questions-hong-kong-independence-disclaimer/
https://www.wsj.com/articles/stabbed-hong-kong-editor-kevin-lau-improves-1393575720
https://www.nytimes.com/2019/07/24/world/asia/hong-kong-triads-protests.html
https://www.theguardian.com/world/2014/oct/04/hong-kong-legislator-accuses-government-triads-against-protesters
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3019524/least-10-injured-baton-wielding-mob-suspected-triad
https://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/01/09/editors-removal-sparks-worries-about-press-freedom-in-hong-kong/
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2014/mobile/index.html#p=5
https://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1451048/kevin-lau-triad-attack-reconstructed-police-pore-over-cctv-footage


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

100,000 Hong Kong dollars (US$12,821) to carry out the 
attack, never said publicly why it was ordered or by whom. 
Although Ming Pao staff analyzed investigative reports 
conducted under Lau’s leadership looking for who had the 
means and motive to order the attack, neither they nor 
the police were able to point clearly to a single suspect, 
according to two former Ming Pao staff who declined to 
be named because they did not want to risk prejudicing 
any case should it go to trial again. A Hong Kong police 
spokesperson declined to comment, citing an open inves-
tigation.

The attack on Lau—still a topic of discussion and 
concern among journalists in Hong Kong five years lat-
er—stands out for its shocking brutality and the victim’s 
prominence. But it’s only the worst of a series of unsolved 
attacks on journalists and the media. In 1996, two un-
identified men attacked veteran journalist Leung Tin-wai, 
whose arm was severed and later reattached in the hospi-
tal, two days before the launch of his tabloid newspaper 

Surprise Weekly. Two assailants with knives attacked ra-
dio broadcaster Albert Cheng in broad daylight in 1998 
outside a radio station in Kowloon, just before he was to 
go on the air, sending him to the hospital for over four 
hours of surgery. Cheng resigned from the program “Tea-
cup in the Storm” in 2004, citing death threats and the 

“suffocating” political climate in Hong Kong.
The year 2013 saw an uptick in incidents. While it’s un-

clear exactly what prompted the increase, the stepped up 
attacks on journalists coincided with China’s increasing 
internal clampdown on the media as Xi Jinping assumed 
the presidency. Two men wielding batons attacked Chen 
Ping, publisher of the weekly iSun Affairs, on the streets 
of Chai Wan. In June that year, someone in a stolen car 
rammed through the gate at the home of Jimmy Lai, leav-
ing an axe and machete at the scene. Days later, a Sharp 
Daily reporter was attacked and injured. Shortly after that, 
three masked men wielding knives threatened distribu-
tion workers and burned 26,000 copies of Next Media’s 

Women stand by a banner next to a desk set up to collect signatures in support of former editor of the liberal Ming Pao newspaper Kevin Lau in Hong Kong on 
February 28, 2014. Police are still investigating the near fatal attack on Lau. (AFP/ Philippe Lopez)

https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2016/mobile/index.html#p=28
https://cpj.org/attacks96/countries/asia/cases/hongkongatt.html
https://cpj.org/cases04/asia_cases04/china.html
https://cpj.org/reports/2013/03/challenged-china-media-censorship.php
https://cpj.org/reports/2013/03/challenged-china-media-censorship.php
https://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1252904/isun-affairs-publisher-chen-ping-beaten-baton-wielding-thugs
https://ifex.org/journalists-association-condemns-successive-attacks-on-hong-kong-media-group/
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2013/mobile/index.html#p=10
https://cpj.org/2013/07/attacks-on-hong-kong-media-outlets-must-be-prosecu.php


15

flagship Apple Daily.
The Hong Kong Journalists Association cited 18 cases 

of assault or harassment in 2013, including attacks on 
Hong Kong journalists working in mainland China, and 
castigated the government for inaction.

A drumbeat of attacks on the media has continued. 
More than 30 journalists were attacked and injured dur-
ing the 2014 Umbrella Movement protests, according to 
HKJA data, with no arrests made. During this year’s huge 
demonstrations calling for the withdrawal of the extradi-
tion bill and an independent investigation into police be-
havior among other demands, CPJ has documented many 
attacks on journalists. Most attacks came from the police, 
some from the gangs who attacked protesters, and some 
by the protesters themselves, who attacked a journalist 
from the strongly pro-communist, Beijing-based Global 
Times during an airport demonstration. 

In an email responding to a CPJ inquiry about pepper 
spray attacks on journalists, which journalists and videos 
indicate were unprovoked, an unnamed duty officer from 
the police public relations branch wrote: “On numerous 
occasions persons dressed in clothing normally worn 
by photographers or reporters, have attacked police of-
ficers or even attempted to prevent the arrest of offend-
ers. Counterfeit press badges were seized in some cases as 
well. Appropriate, and necessary force, was used to stop 
attempts to frustrate the lawful arrest of offenders, and 
establish a safe distance between rioters and Police.” The 
officer further said journalists needed to avoid placing 
themselves in danger. The response did not explain why 
journalists who were not taking any action against police 
had been attacked. In an email to CPJ, the Hong Kong 
Journalists Association said that it had no information to 
independently confirm the police allegations, and that the 
police had yet to respond to a request to provide details 
or evidence. In October, the HKJA filed an application to 
bring judicial review proceedings against the commis-
sioner of police for failures by the police to uphold duties 
to facilitate journalistic activity.

On October 9, CPJ sent a letter to Hong Kong Chief 
Executive Carrie Lam calling on the government to estab-
lish an independent agency to conduct investigations into 
police attacks on journalists. A response on Lam’s behalf 
by her private secretary, Ronald Cheng, said investiga-
tions into police work would be handled by the existing 
Independent Police Complaints Council (IPCC). However, 
on November 8, an independent expert panel appointed 
by the Hong Kong government concluded in a response 

posted on Twitter, that the IPCC had a shortfall of “pow-
ers, capacity, and independent investigative capability 
necessary to match the scale of events and the standards 
required of an international police watchdog operating in 
a society that values freedoms and rights.” The chief exec-
utive’s office did not respond to CPJ’s subsequent inquiry 
as to whether it would drop its opposition to forming a 
new independent body. 

The pro-democracy Next Media and Apple Daily have 
continued to suffer from a variety of targeted attacks, in-
cluding the January 2015 firebombing of Lai’s home and 
the company headquarters on the same morning. Lai’s 
home was again attacked with a firebomb in September 
2019. In September, the Hong Kong Journalists Associa-
tion condemned the publishing on recently launched Chi-
nese-language websites of personal details of Apple Daily 
employees, including photos, dates of birth, residential 
addresses and contact information, in apparent violation 
of Hong Kong law. Global Voices reported that China’s 
state-run television network was encouraging Chinese 
to publish the personal details of protesters and report-
ers, to a section of its website labeled “reporters from poi-
sonous apple,” in an obvious reference to Apple Daily. It 
also reported that the doxing website had been moved to a 
Russian domain after concerns were raised about privacy, 
and the details then spread on Chinese social media. CPJ 
research overwhelmingly shows that when journalists 
or a publisher such as Lai are targeted for attack, they’ve 
been known for critical reporting on Hong Kong or China. 
Police do make the occasional arrest and conviction, as 
in the Kevin Lau attack, but rarely convict those who are 
ultimately responsible.

But the overall record of going after those responsible—
whether they’re gangsters, pro-China affiliated organized 
crime members, or the police themselves—is weak, a 
complaint that appears repeatedly in the annual reports of 
the HKJA and is reflected in CPJ reporting over the years. 
That’s true for targeted attacks and for violence against 
journalists during street protests, despite the handful of 
arrests following attacks on protesters and journalists 
by club-wielding gangs in July in Yuen Long. Yeung, the 
HKJA chair, suggested in an August op-ed that the Hong 
Kong police had in effect become a branch of China’s 
public security machinery. Referring to recent police as-
saults on journalists in its 2019 annual report, the HKJA 
said: “The number and severity of those cases have raised 
a question of whether police officers have deliberately tar-
geted reporters and, if so, why. Reporters remain skeptical 

https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2013/mobile/index.html#p=9
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2015/mobile/index.html#p=10
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2016/mobile/index.html
https://cpj.org/2019/08/video-journalist-injured-by-tear-gas-canister-at-h.php
https://cpj.org/2019/06/hong-kong-police-attack-journalists-with-batons-te.php
https://cpj.org/2019/07/journalists-attacked-by-counterprotesters-in-hong-.php
https://cpj.org/2019/08/hong-kong-protesters-assault-journalist-from-china.php
https://cpj.org/2019/09/hong-kong-police-hit-journalists-covering-protests.php
https://www.facebook.com/hongkongfp/videos/527484931330025/
https://cpj.org/2019/09/hong-kong-police-hit-journalists-covering-protests.php
https://www.facebook.com/hkucampustv/videos/vb.279926822076021/938500649838417/?type=2&theater
https://www.hkja.org.hk/en/statements/hkja-files-application-for-judicial-review-against-the-commissioner-of-police/
https://cpj.org/2019/10/cpj-calls-on-hong-kong-chief-executive-to-establis.php
https://cpj.org/HK_Reply.pdf
https://www.hongkongfp.com/2019/11/10/hong-kong-police-watchdog-lacks-power-investigate-ongoing-protests-says-intl-experts/
https://twitter.com/cliffordstott/status/1193086839416078336/photo/1
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2015/mobile/index.html#p=9
https://www.ft.com/content/8d61aece-cf88-11e9-b018-ca4456540ea6
https://www.hkja.org.hk/%e8%81%b2%e6%98%8e/%e8%a8%98%e5%8d%94%e8%ad%b4%e8%b2%ac%e6%9c%89%e7%b6%b2%e7%ab%99%e5%bc%b5%e8%b2%bc%e8%a8%98%e8%80%85%e3%80%8c%e8%b5%b7%e5%ba%95%e3%80%8d%e8%b3%87%e6%96%99-%e4%be%b5%e7%8a%af%e8%a8%98%e8%80%85%e7%a7%81/
https://www.hkja.org.hk/%e8%81%b2%e6%98%8e/%e8%a8%98%e5%8d%94%e8%ad%b4%e8%b2%ac%e6%9c%89%e7%b6%b2%e7%ab%99%e5%bc%b5%e8%b2%bc%e8%a8%98%e8%80%85%e3%80%8c%e8%b5%b7%e5%ba%95%e3%80%8d%e8%b3%87%e6%96%99-%e4%be%b5%e7%8a%af%e8%a8%98%e8%80%85%e7%a7%81/
https://www.hongkongfp.com/2019/09/18/hong-kong-journalists-association-condemns-website-doxxing-reporters-urges-police-action/
https://globalvoices.org/2019/09/19/china-central-television-urges-netizens-to-doxx-hong-kong-protesters-and-reporters/
https://www.hkja.org.hk/en/hkjas-news/publications/annual-report/
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3019666/hong-kong-police-arrest-six-men-over-yuen-long-rampage
https://www.hongkongfp.com/2019/08/21/fall-hong-kong-police-force-new-branch-chinas-public-security-machinery/
https://www.hkja.org.hk/PDF/HKJA_Annual_Report_2019_eng_s.pdf


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

despite repeated assurances by [then] Police Commission-
er Stephen Lo Wai-chung that they were sincere in coop-
erating with the media. There are concerns that people’s 
right to know will be jeopardized if reporters are not given 
easy and safe access to the places where news are unfold-
ing.” Police have repeatedly denied to CPJ by email that 
attacks on journalists are intentional. 

On November 19, new police Commissioner Chris 
Tang took office warning that “fake news” was under-
mining the reputation of the force and denying that an 
independent investigation into police behavior is needed, 
according to news reports.

CHINA’S GROWING INTERVENTION

The “one country, two systems” formula was supposed 
to insure that Hong Kong carried on more or less as it 

did before the accession to China for 50 years. But follow-
ing the rise to power of Xi Jinping, who has centralized 
control and reasserted the authority of the Communist 
Party everywhere while promoting the role of ideology, an 
emphasis on one country has increasingly impinged on 
the idea of two systems. Richburg, also a longtime jour-
nalist in Asia, suggested in The Washington Post that the 

“one-country, two-systems” concept is unworkable, inevi-
tably resulting in today’s clashes. China’s Ministry of For-
eign Affairs did not respond to a request for comment as 
to whether the “one-country, two-system” concept is still 
viable.

China’s diminishing inhibitions to intervening in 
Hong Kong affairs have unfortunate consequences for 
journalists. “The overall situation is not positive,” Yeung 
said. “People feel different degrees of anxiety. I won’t say 
there’s a lot of tension or pressure, but you feel uneasy 

A Hong Kong woman distributes newspapers with the headlines ‘Millions against Communist China shock the world’ in a shopping district popular with mainland 
Chinese tourists in Hong Kong Sunday, July 7, 2019. (AP/Andy Wong)

https://www.reuters.com/article/us-hongkong-protests/new-hong-kong-police-chief-says-fake-news-undermining-reputation-of-his-force-idUSKBN1XT05U
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3038305/incoming-police-chief-chris-tang-tells-hongkongers
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3038305/incoming-police-chief-chris-tang-tells-hongkongers
https://www.washingtonpost.com/outlook/the-hong-kong-protests-are-the-inevitable-effect-of-an-impossible-system/2019/08/15/9574dc90-bf79-11e9-a5c6-1e74f7ec4a93_story.html


17

and uncomfortable about the media environment. Not so 
much very direct threat or feeling of insecurity about per-
sonal safety—no, I don’t think we are at that stage—but a 
lot of these things make you feel uncomfortable.” 

Daisy Li, discussing the fallout from the attack on 
Kevin Lau, said the atmosphere darkened shortly after Xi 
came to power. “Journalism was definitely deteriorating, 
even in 2014,” Li said. “It was not only self-censorship, but 
also intervention by mainland China, through giving ads 
or not giving ads. Most of the mainstream media were al-
ready very timid in criticizing China or avoiding sensitive 
issues, or literally they took a pro-government stance.” Li 
said the Citizen News website has come under repeated 
denial-of-service attacks.

In 2015, five men associated with a book shop in Hong 
Kong’s Causeway Bay disappeared and turned up on the 
mainland, some abducted from Hong Kong or in one case 
from Thailand, according to news reports. The bookstore, 
Causeway Bay Books, published works of political gossip 
and intrigue banned in China. All five appeared on Chi-
nese state television to say they travelled voluntarily to 
China. The next year, the owner and manager of the store, 
Lam Wing-kee, was released and allowed to return to 
Hong Kong, he said, to retrieve a hard drive with custom-
er data and then go back to China. Instead he stayed and 
denounced the Chinese for staging forced confessions. “It 
can happen to you, too, if I don’t speak up,” he warned 
Hong Kongers in a press conference.

The abducted were not journalists, but as the HKJA 
noted in its 2016 annual report, “This has had an undoubt-
ed adverse impact on freedom of expression and press 
freedom in Hong Kong.” The booksellers were picked up 
for publishing material that was legal in Hong Kong, but 
not in mainland China. The same standard could easily 
cross the Hong Kong-Shenzhen frontier and be applied to 
journalists, without warning. 

In 2018, the Media and Journalism Studies Centre at 
the University of Hong Kong—which supplies much of 
the budding talent to Hong Kong’s media—was broken 
into in the middle of the night, according to Richburg, the 
director. The masked intruder entered the media lab us-
ing a stolen electronic key before moving on to the com-
puter server room, the only sensitive part of the intrusion 
not caught on video camera as he moved systematically 
through the building. Police couldn’t say who broke into 
the building or why, or what might have been left behind, 
according to Richburg, who says he now assumes that the 
program is under surveillance. 

In January, The Wall Street Journal, following a change 
in government in Malaysia, was able to review minutes 
of meetings between Malaysian officials of the previous 
government and Chinese officials, who offered to help use 
their influence to get other countries to drop a corrup-
tion probe involving Malaysia. According to the minutes, 
China offered to bug the homes and office of Journal re-
porters in Hong Kong, the Journal reported. “At a meet-
ing the next day [June 29, 2016], Sun Lijun, then head of 
China’s domestic-security force, confirmed that China’s 
government was surveilling the Journal in Hong Kong at 
Malaysia’s request, including ‘full scale residence/office/
device tapping, computer/phone/web data retrieval, and 
full operational surveillance,’” according to a Malaysian 
summary of that meeting. “Mr. Sun says that they will es-
tablish all links that WSJ HK has with Malaysia-related 
individuals and will hand over the wealth of data to Ma-
laysia through ‘back-channels’ once everything is ready,’” 
the summary reads. “‘It is then up to Malaysia to do the 
necessary.’”

The Journal reported that it employed security mea-
sures and could not confirm that surveillance was actu-
ally carried out.

Visiting Hong Kong this year, CPJ found foreign jour-
nalists had coined a new verb: to be Malleted, meaning to 
be expelled from Hong Kong for exercising the right of 
free speech. The saying implied fear that they could suffer 
the same fate as Victor Mallet should they offend China. 
Mallet was the Hong Kong-based Asia news editor for the 
Financial Times (FT), and an experienced journalist who 
had worked throughout Asia. As first vice president of 
the Foreign Correspondents’ Club of Hong Kong, it fell 
to him to host a talk by Andy Chan, founder of the pro-
independence Hong Kong National Party, while the presi-
dent of the club was travelling. Mallet had nothing to do 
with arranging the talk, although he had stood up against 
pressure from the China Liaison office to cancel the event, 
according to club members. His resident visa was denied 
a few months later when it came up for renewal and he 
was subsequently barred from entering Hong Kong on a 
visitor’s visa, normally issued routinely on arrival to U.K. 
citizens. (Mallet is now the FT ’s Paris bureau chief.) An 
FT statement said: “The FT has not received an explana-
tion for the visa rejection from the Hong Kong authorities 
and continues to seek clarity regarding this matter.”

While no official reason was given for the denial of 
Mallet’s visa, it’s widely believed to be China’s punish-
ment for hosting the Chan talk. The incident has made 

https://www.nytimes.com/2018/04/03/magazine/the-case-of-hong-kongs-missing-booksellers.html
https://www.hongkongfp.com/2016/01/08/the-curious-tale-of-five-missing-publishers-in-hong-kong/
https://www.bangkokpost.com/world/1348292/china-frees-swedish-bookseller-abducted-in-thailand
https://www.cnn.com/2016/06/16/asia/china-hong-kong-booksellers/index.html
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/1976489/bookseller-lam-wing-kee-reveals-explosive-details-his
https://www.hkja.org.hk/ebook/e_Annual_report_2016/mobile/index.html#p=2
https://www.wsj.com/articles/how-china-flexes-its-political-muscle-to-expand-power-overseas-11546890449
https://www.nytimes.com/2018/10/08/world/asia/victor-mallet-hong-kong-financial-times.html
https://aboutus.ft.com/en-gb/announcements/ft-appoints-victor-mallet-as-paris-bureau-chief/


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

foreign journalists based in Hong Kong say they are acute-
ly aware that they and the club persist at China’s pleasure, 
injecting a note of caution into decisions taken by the club 
and, some journalists say, into thinking about coverage of 
Hong Kong and China. “It has had a chilling effect on for-
eign journalists, leading to self-censorship,” said Grundy 
of Hong Kong Free Press. 

The Hong Kong government speaks in a confusing and 
contradictory way about what happened. Chief Executive 
Lam says that Hong Kong will uphold freedom of speech, 
but that advocacy of independence will not be tolerated. 

“All I want to say is that this is not a question of freedom 
of speech. It is a question of whether we are respecting 
‘one country, two systems,’ and a constitutional question 
of whether we care if Hong Kong can continue to have 
our rights and freedoms protected under ‘one country, 
two systems,’ so that we can develop and our people can 
live in a stable and prosperous city,” Lam said at a press 
conference, as reported by the South China Morning Post.

When asked at a press conference in October 2018 how 
journalists could navigate this, Lam provided no guid-
ance. “I can’t tell you exactly what journalists should say, 
or act, or interview, but I can assure you … freedom of 
expression, freedom of reporting, are core values in Hong 
Kong,” she said. 

There is, perhaps, one positive outcome of Mallet’s ex-
pulsion for Hong Kong journalists. “No one is in jail; peo-
ple aren’t being killed. It’s hard to convince the interna-
tional community that press freedom is under siege here,” 
said Yam, the former SCMP columnist who is also vice-
chair of the Hong Kong Journalists Association. “Victor 
Mallet made that easier.”

Hong Kong’s values came under threat again in Febru-
ary 2019, when the government proposed amendments to 
the Fugitive Offenders Ordinance, informally known as 
the extradition bill. The government said the bill aimed 
to provide a legal path to extradite a murder suspect to 
Taiwan, but it also provided a means to send suspects 
to other jurisdictions, including to China for trial over 
alleged infractions of Chinese laws. The legislation ap-
peared to be headed toward enactment since the govern-
ment enjoyed majority support in the Legislative Council, 
which had barred some pro-democracy elected legislators 
from serving. But fear that Hong Kong residents could be 
subject to China’s highly politicized judicial system was 
the spark that initially brought millions of Hong Kongers 
to the streets to protest the bill. 

On May 13, before the largest of the anti-extradition-law 

demonstrations, CPJ called for withdrawal or amendment 
of the bill on the grounds that it provided inadequate safe-
guards to prevent misuse against journalists. The bill ex-
plicitly excluded rendition based on political or spurious 
offences, and any rendition would have to be endorsed 
by Hong Kong’s chief executive and approved by Hong 
Kong’s highly respected judiciary. However, the Hong 
Kong courts would not have been given a chance to review 
evidence in a case. Furthermore, the chief executive is ef-
fectively chosen by China, undermining any claims to in-
dependence. “If the request comes from the mainland, it’s 
almost unthinkable that the chief executive would reject 
it in the end,” Johannes Chan, law professor at the Univer-
sity of Hong Kong, told CPJ. 

The Hong Kong business community was more com-
fortable with the basic approach of the bill. Felix Chung 
Kwok-pan, leader of the pro-business, pro-China, Liberal 
Party in the Legislative Council, told CPJ he did not think 
journalists would be at risk. 

Fears ran high that China could go after a critical jour-
nalist on unrelated or fabricated charges and haul them 
in front of a mainland Chinese court—essentially using 
legal avenues to capture journalists and not have to ab-
duct them, as happened in the case of the booksellers. 

“The Chinese will use any means to file charges against 
a reporter they don’t like, will say he hit someone, or 
something,” said Dennis Kwok, a member of Hong Kong’s 
Legislative Council who represents the legal community. 
Philip Dykes, chairman of the Council of the Hong Kong 
Bar Association, argued that journalists would be most 
vulnerable to the law, followed by academics and politi-
cians. China is consistently one of the world’s worst jailers 
of journalists, according to CPJ research. Just the threat 
created by the bill could be enough to induce a high de-
gree of self-censorship among Hong Kong journalists. 

“Once we have the fugitive offenders law we will have no 
protection as a journalist,” said Jimmy Lai.

Chief Executive Lam initially suspended the bill, but af-
ter months of additional street protests agreed to formally 
withdraw it in early September. Protesters have continued 
to march, calling for her resignation and for an indepen-
dent inquiry into police behavior. However, aside from the 
concession over the extradition bill, China has adopted 
an increasingly hard line, blaming the continued violence 
on the lack of tough security laws, according to reports. A 
high-level Communist Party meeting in early November 
concluded with a call for increased control over political 
appointments in Hong Kong, national security legislation, 

https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/2110774/not-question-freedom-speech-hong-kong-leader-carrie-lam
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/2167599/i-will-defend-press-freedom-not-allow-advocacy-hong-kong
https://www.washingtonpost.com/business/everything-you-need-to-know-about-the-extradition-bill-rocking-hong-kong/2019/06/11/12a7907c-8c26-11e9-b6f4-033356502dce_story.html
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/2168359/ousted-pro-democracy-hong-kong-lawmaker-lau-siu-lai-barred
https://www.nytimes.com/2019/06/09/world/asia/hong-kong-extradition-protest.html
https://cpj.org/2019/05/cpj-calls-for-withdrawal-or-modification-of-hong-k.php
https://cpj.org/reports/2018/12/journalists-jailed-imprisoned-turkey-china-egypt-saudi-arabia.php
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3025641/hong-kong-leader-carrie-lam-announce-formal-withdrawal
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/china-calls-for-tough-security-laws-to-end-hong-kong-turmoil


19

and the introduction of “patriotic” education, according 
to news reports. Lam also received a strong endorsement 
from China’s leadership, according to reports, dimming 
prospects for further accommodation to protesters’ de-
mands.

Meanwhile, China began an information war against 
the protests on social media channels that are blocked 
in China: Twitter, Facebook, and YouTube.  In response, 
Twitter suspended 936 accounts that it said originated in 
China and were “deliberately and specifically attempt-
ing to sow political discord in Hong Kong.” Facebook 
removed seven pages, three groups and five accounts 
for “coordinated inauthentic behavior” related to Hong 
Kong. China objected to the move and said that it had a 
right to put out its opinion. A few days later, on August 
22, Google said it had disabled 210 YouTube channels 
originating in China to combat “coordinated influ-
ence operations” related to Hong Kong. An analysis of 
the accounts by researchers at the Australian Strate-
gic Policy Institute concluded that, “the information 
operation targeted at the protests appears to have been 

a relatively small and hastily assembled operation rather 
than a sophisticated information campaign planned well 
in advance.” It’s not clear whether or how far Chinese ef-
forts go beyond the dataset that was studied.

Hong Kong may have experienced an early instance of 
internet censorship in November when a channel named 

“dad finds boy” on the Telegram messaging app was shut 
down just a few weeks after an October 25 court injunc-
tion that banned the publication of Hong Kong police of-
ficers’ personal details, according to news reports. The 
channel was widely used to share private information 
about officers and their families. On October 31, the 
court also banned the spread of online messages inciting 
violence, according to reports. Telegram spokesman Remi 
Vaughn told CPJ the channel was temporarily suspended 
for breaching Telegram’s terms of service by publishing 
calls to violence.

The court, however, reaffirmed the importance of 
press freedom in Hong Kong when, over police objections, 
it exempted journalists from the ban on doxing when they 
reveal information about police in the normal course of 

A journalist is injured as riot police and protesters clash near China’s liaison office in Hong Kong on July 28, 2019. (AFP/Vivek Prakash)

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3035913/beijing-reiterates-call-hong-kong-prioritise-national-security
https://www.theguardian.com/world/2019/nov/05/chinas-xi-jinping-expresses-high-degree-of-trust-in-hong-kongs-carrie-lam
https://www.latimes.com/world-nation/story/2019-11-05/hong-kong-leader-china-president-unrest
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2019/information_operations_directed_at_Hong_Kong.html
https://newsroom.fb.com/news/2019/08/removing-cib-china/
https://www.https:/www.reuters.com/article/us-hongkong-protests-twitter/china-cries-foul-over-facebook-twitter-block-of-fake-accounts-idUSKCN1VA0RQ.com/reuters/2019/08/20/technology/20reuters-hongkong-protests-twitter.html
https://www.blog.google/outreach-initiatives/public-policy/maintaining-integrity-our-platforms/
https://www.aspi.org.au/report/tweeting-through-great-firewall
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3037001/telegram-social-media-channel-used-protesters-doxxing-hong
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3037001/telegram-social-media-channel-used-protesters-doxxing-hong
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3037001/telegram-social-media-channel-used-protesters-doxxing-hong
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3034541/hong-kong-police-ask-court-ban-doxxing-officers-amid
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3035786/hong-kong-court-grants-interim-injunction-restrain


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

reporting the news. The Hong Kong Journalists Associa-
tion had sought the exemption at a November 8 hearing. 

“Lawful reporting and freedom of the press are important 
to Hong Kong,” said Justice Russell Coleman, as quoted in 
the South China Morning Post. 

Even without legal rendition to China, anti-subversion 
laws, or broad internet censorship, the supportive environ-
ment needed for a truly free press has been severely com-
promised. The head of one prominent news bureau that 
covers the Asia region from Hong Kong said, on condition 
of anonymity because of the sensitivity of the issue, that 
his organization was actively looking to relocate elsewhere 
in Asia. Other foreign journalists discussed the possibility 
with CPJ. Hong Kong’s relatively central location, freedom 
of the press, rule of law, and convenient transportation 
links have made it an attractive base for regional work. 

Yeung, chair of the Hong Kong Journalists’ Association, 
noted the gradual shift in the atmosphere affecting local 

Hong Kong journalists. “The pressure that journalists 
are facing here, it’s not so much like what’s happened in 
some Asian countries, where they face violence or physical 
threats to safety, but more like you won’t be allowed to visit 
the mainland. Some reporters who have done some sensi-
tive stories, they were not given permission to cover events 
in China. They were banned, or blacklisted. They want to 
be quiet, wait for the ban to be lifted. They worry if they 
publicize it they will never get accreditation for events or 
be allowed to be there for a long period of time. Those peo-
ple in those cases, they don’t come to us [HKJA for help]. 
They might not even want us to be involved.” 

China has not been shy in its surveillance efforts. Jour-
nalists and ordinary citizens have had phones searched, 
and sometimes content deleted, when crossing the Chinese 
border, according to news reports. It’s unclear whether 
China has also installed surveillance apps, as news reports 
indicate it has done elsewhere in the country. The Hong 

A pedestrian walks past a closed newsstand with the logo of the South China Morning Post (SCMP) in Hong Kong on December 12, 2015, following the acquisition by 
Chinese internet giant Alibaba of the English-language newspaper. (AFP/Anthony Wallace)

https://www.hkja.org.hk/en/statements/the-hong-kong-journalist-association-hkja-have-today-filed-an-application-in-the-high-court-to-vary-the-re-amended-injunction-order-of-25-october-2019-the-doxxing-injun/
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3036973/hong-kong-court-exempts-journalists-ban-granted-police
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3022828/chinese-immigration-officials-inspect-hongkongers-phones
https://www.theguardian.com/world/2019/jul/02/chinese-border-guards-surveillance-app-tourists-phones
https://www.nytimes.com/2019/07/02/technology/china-xinjiang-app.html


21

Kong and Macao Affairs Office of the State Council and 
the State Council did not respond to a request for com-
ment left on message boards on their respective websites. 
The Cyberspace Administration of China did not respond 
to an email request for comment.

At a police press conference in August, journalists said 
they found themselves being photographed by a woman 
who would not initially identify herself, stoking fears they 
were under surveillance. “Slowly watching the death of 
HK’s free press. I’m sure many suspect she is passing pho-
tos onto the CCP [Chinese Communist Party] to have cer-
tain people ‘mysteriously vanish,’” said one Twitter post. 
The Hong Kong Federation of Journalists, which has close 
ties to China and identified the photographer as a journal-
ist from China, condemned what it called prejudice and 
discrimination against reporters from the mainland.

CONCLUSION

From the period before the handover to Chinese rule 
in 1997 until today, press freedom in Hong Kong has 

come under a gradual and now accelerating squeeze, de-
spite China’s pledge to maintain Hong Kong’s open society. 
Jamil Anderlini, Asia Editor at the Financial Times and a 
longtime China correspondent, predicted in October that 
the squeeze would inevitably worsen, in a reflection of 
China’s increasing totalitarianism and the obvious failure 
so far to achieve its goals in Hong Kong. He predicted that 

“news outlets would be muzzled,” along with dismissal of 
civil servants and judges, and the introduction of patriotic 
materials in the education system. Likely, the internet will 
be censored. That, he suggested, would be a best-case, if 
increasingly unlikely, scenario as turmoil on the streets 
continues.

The initial cause of Hong Kong’s ever more restrictive 
environment is the gradual change in control of large me-
dia properties, which have come under mainland Chinese 
ownership or influence. This has left independent journal-
ism underfunded, even though the online scene is in some 
ways robust.

Targeted violence against individuals has underscored 
the potential dangers for journalists that challenge Chi-
na’s wishes or report on organized crime. Attacks by police 
against journalists covering protests have raised serious 
questions about official support for the values of freedom 
of the press.

But perhaps most concerning is the bleeding ethos from 
China into Hong Kong of total censorship that has shut 
down independent media in China. The methods are less 
effective than what’s used in China—long jail sentences 
for offending scribes. But pressuring businesses to with-
hold advertising, arbitrarily cancelling the visa of a cor-
respondent, increasing double-speak about forbidden top-
ics and free speech, and doxing and spying on journalists 
all take a toll. As China ratchets up the pressure on Hong 
Kong media, it’s not clear where or if it will stop. •

https://twitter.com/alvinllum/status/1163745605287497729
http://www.hkfj.org/index.php?g=&m=article&a=index&id=325&cid=11
https://www.ft.com/content/12119746-e67d-11e9-b112-9624ec9edc59


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

Taiwan hosts one of the freest media scenes in Asia, a 
product of its evolution from military to democratic 

rule in just over 30 years. But today, as China becomes 
more aggressive in finding ways to spread its message, 
Taiwan faces a dilemma: How does it maintain its open-
ness and press freedom while facing an adversary that has 
vast resources and technological prowess, and lacks the 
values that have made Taiwan a democracy?

Based on CPJ reporting, Taiwan does not have a clear 
answer. As this report documents, China’s influence over 
local legacy and social media has grown. That influence 
has become potentially more worrisome as general elec-
tions on January 11, 2020 approach, reflecting fears that 
China is intervening surreptitiously to sway the outcome. 
Facing potential threats, Taiwan has employed a patch-
work of legal and regulatory approaches to punish media 
for inaccurate reporting or distortions, while experiment-
ing with other methods of fighting lies with truth. 

What China does and how Taiwan reacts could have 
ramifications far beyond Taiwan, as democracies from 
South and Southeast Asia to Africa and Latin America 
struggle to maintain fairness and transparency, while 
depending economically on China, or face foreign ma-
nipulation similar to Russia’s intervention in the 2016 U.S. 
election.

TAIWAN’S MEDIA AND THE WHITE TERROR

Fifty years of Japanese rule over Taiwan ended abrupt-
ly in 1945 with Japan’s defeat in the Second World 

War. Press freedom flourished for a brief period until the 
Kuomintang (Nationalist Party, or KMT) under Chinese 
President Chiang Kai-shek fled the communist-controlled 
mainland and took refuge on the island. Afterwards, Tai-
wan endured 38 years of continuous martial law—one 
of the longest such periods on record—from 1949 until 
1987. During this period known as “White Terror,” at least 
73 journalists were imprisoned, 26 executed, and three 

placed under constant surveillance while six commit-
ted suicide, died in detention or died for other reasons, 
according to research by Chen Pai-lin, chairperson of the 
Department of Journalism at the National Chengchi Uni-
versity.

In short, Taiwan’s free press of today was birthed from 
an extremely unfree media environment. “Just 30 or 35 
years ago Taiwan was where the PRC is [today],” said Au-
drey Tang, Taiwan’s minister without portfolio or “digital 
minister,” referencing the mainland’s formal name, Peo-
ple’s Republic of China. “The state-run media at the time 
was the only media and there was, frankly speaking, lots 
of propaganda around.”

“Nobody who remembers the martial law wants to go 
there. It’s really the bad old days,” said Tang, who serves 
in the government of President Tsai Ing-wen of the Demo-
cratic Progressive Party (DPP), the KMT’s main rival. 

PRESS FREEDOM IN TAIWAN

Indeed, it couldn’t be more different today. Taiwan 
boasts a lively and unrestricted media landscape. With 

multiple 24-hour news broadcasters, more than 10 print-
ed daily newspapers, and countless competitive media 
outlets, Taiwan’s nearly 24 million residents enjoy robust 
freedom of speech and the press. 

Most of the mainstream newspapers and news broad-
casters have their own political allegiance or ideology and 
almost every political faction has its own media outlet and 
online platform. But a shadow hangs over this otherwise 
lively and diverse scene: fear that the Chinese government 
has taken openness and freedom as an opportunity to use 
hidden means to influence public opinion in Taiwan. As 
Tang put it, “Disinformation is a threat especially for open 
societies.”

How to maintain Taiwan’s openness while preventing 
unwelcome manipulation by a hostile political force—let 
alone a giant next door whose economy is key to Taiwan’s 

Taiwan’s values at stake in  
China disinformation fight

http://csw.shu.edu.tw/File/Download/edmitems/6-2-3.pdf
https://cpj.org/blog/2019/05/qa-taiwans-digital-minister-on-combatting-disinfor.php
https://cpj.org/blog/2019/05/qa-taiwans-digital-minister-on-combatting-disinfor.php


23

prosperity—is a riddle for which there isn’t yet a satisfying 
answer.

Unlike in Hong Kong, Taiwan prohibits direct owner-
ship of media properties by mainland Chinese entities or 
individuals without the government’s approval. That pro-
hibition has nonetheless failed to halt China’s efforts to 
influence media or prevent individuals with strong busi-
ness interests in China, who are potentially vulnerable to 
Chinese pressure, from owning Taiwanese media. Adver-
tising, too, plays a role: Taiwan bans advertising by Chi-
nese state, but not commercial, entities. A cursory look at 
Taiwan’s newspapers indicates that papers that are critical 
of China do not carry advertisements from China. It pays 
to be pro-Beijing.

China’s influence, or at least the rise of China-friend-
ly news coverage, picked up in 2008 when chairman of 
the Want Want Group, Tsai Eng-meng, and his family 
acquired one of Taiwan’s biggest media companies, the 
China Times Group. Tsai is a native Taiwanese billionaire 

who made his fortune manufacturing and selling crack-
ers and drinks in China. He has openly promoted closer 
relations with China in preparation for what he sees as 
eventual reunification of Taiwan with the mainland. The 
group has an extensive list of media properties including 
The China Times and two other newspapers, three maga-
zines, three TV broadcasters, including CTITV and Chi-
na Television, and eight news websites or apps, according 
to the company. Some business practices have landed the 
Want Want Group in trouble and raised questions about 
its independence from Chinese influence.

Concerns about mainland influence over Taiwan me-
dia, including social media, deepened during the Decem-
ber 2018 mayoral election in the major southern city of 
Kaohsiung which saw the rapid rise of Han Kuo-yu. Han, 
a once obscure KMT politician, achieved victory amid a 
strong social media campaign that supported him and 
denigrated his opponent, sometimes falsely. He has since 
become the KMT candidate for president in the January 

A Taipei newspaper delivery woman counts piles of evening newspapers bearing headlines of Hong Kong’s midnight handover to Chinese rule on June 30, 1997. 
(Reuters)

https://law.moj.gov.tw/LawClass/LawAll.aspx?PCode=Q0010001
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/tycoon-prods-taiwan-closer-to-china/2012/01/20/gIQAhswmFQ_story.html
https://www.chinatimes.com/customer/introduce
https://www.scmp.com/magazines/post-magazine/long-reads/article/3018052/who-han-kuo-yu-could-kaohsiungs-populist-mayor


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

2020 race where he’ll face the DPP’s Tsai. The DPP has 
leaned toward independence and incurs strong criticism 
from China, while the KMT favors friendlier relations 
with the mainland.

The KMT declined CPJ’s repeated requests to inter-
view party officials. The Want Want China Times Media 
Group did not respond to CPJ’s email requesting com-
ment. 

INFLUENCE IN TRADITIONAL MEDIA

When Su Shulin, then-governor of Fujian province 
in China, visited Taiwan on an official tour in 

March 2012, The China Times, one of Taiwan’s largest 
dailies, dedicated at least one story daily to his activities 
in Taiwan. While the stories were presented as news with 
flattering photos of Su and Fujian province, it turned out 
that the Fujian government had paid The China Times for 
the coverage to promote tourism, according to a report by 
New Talk, an independent news website. 

New Talk published a document entitled “2012 Fujian 
Governor Taiwan Tour Propaganda Plan” (2012福建省長

訪台宣傳計畫), detailing Su’s travel schedule, the word 
count of each story The China Times should publish, and 
an added budget for Xiamen city. A New Talk reporter 
called the Xiamen city government and confirmed that a 
payment would be made to The Want Want Group’s Chi-
nese branch. 

The report prompted heavy criticism of the newspa-
per and an investigation by the Mainland Affairs Council 
(MAC), Taiwan’s cabinet level agency that oversees rela-
tions with China. The China Times was fined NT$1.8 mil-
lion (US$57,368) for the illegal placement of advertising 
for Chinese authorities, according to the newspaper. Tsai 
said The China Times was unfairly vilified. “Do these ad-
vertisements really hurt national security?” Tsai said in an 
interview with his newspaper. “We should be allowed to 
profit from this.” 

Research published in April 2019 by the Nikkei Asian 
Review found that Want Want China had received $586.7 

This photo shows a journalist reading an advert placed in the Apple Daily newspaper in Taipei on June 28, 2019, placed by a Hong Kong campaign group calling for 
solidarity with Hong Kong protesters demanding the withdrawal of a bill that would allow extraditions to the Chinese mainland. (Sam Yeh/AFP)

https://newtalk.tw/news/view/2012-03-30/23697
https://www.mac.gov.tw/News_Content.aspx?n=B383123AEADAEE52&sms=2B7F1AE4AC63A181&s=2BA9CE65B2E8A63C
https://www.chinatimes.com/newspapers/20120508000388-260102?chdtv
https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Chinese-subsidies-for-Foxconn-and-Want-Want-spark-outcry-in-Taiwan


25

million in subsidies from the Chinese government since 
2004. The publication compiled the figures from pub-
lished financial records. Want Want, responding to re-
ports of the subsidies, said the grants were local govern-
ment incentives aimed at attracting investment and had 
no connection to the conglomerate’s media business, 
according to the Review. “Taking subsidies or rewards 
from the Chinese government does not violate Taiwan’s 
laws,” Chiu Chui-cheng, deputy minister of Taiwan’s 
Mainland Affairs Council, told the Review. “What we are 
concerned about is if the money comes with (a) political 
agenda against Taiwan,” he said, adding that at the time 
there was no evidence that it did.

Nonetheless, on May 2, 2019, Taiwan’s National Se-
curity Bureau, Taiwan’s intelligence agency, delivered 
a report to the legislature outlining China’s alleged in-
filtration of Taiwan’s media and spreading of false news. 
Deputy Director-General Chen Wen-fan said some edito-
rial content was being reviewed in Beijing prior to publi-
cation, although he refused to name the outlets involved. 

“It’s really clear to those of us who monitor this which 
media the NSB was talking about,” said Ketty Chen, vice 
president of the Taiwan Foundation for Democracy, an 
independent, primarily government-funded organization 
that promotes democracy. “Collaboration with the Chi-
nese regime is now public knowledge.” CPJ was unable to 
obtain contact details for the NSB.

A week later, China hosted 70 Taiwanese media execu-
tives and commentators at a forum in Beijing hosted by 
the municipal Communist Party-run Beijing Daily and 
Taiwan’s Want Want China Times Media Group. During 
the forum, Wang Yang, the powerful chair of the Chinese 
People’s Political Consultative Conference, a legislative 
advisory body, exhorted Taiwan’s journalists to promote 
the “one country, two systems” approach that’s been ap-
plied in Hong Kong. The event drew a swift rebuke from 
Taiwan authorities who accused China of interfering 
with Taiwan’s internal affairs and harming press freedom. 
Among the attendees were staff of the privately owned 
newspaper United Daily News, who dismissed the event as 
routine. “It is not news that Chinese officials have always 
been promoting connections,” Chen Yan Qiao, senior re-
porter at United Daily News, told CPJ in an interview. “But 
that doesn’t mean we will accept what they are selling.”  

In June, newspaper readers, NGOs, and media outlets 
accused Want Want China Times Media properties of 
downplaying Hong Kong’s massive pro-democracy pro-
tests while other newspapers put it on the front page. Also 

that month, a Facebook user discovered that The China 
Times had removed its past reporting on the June 4, 1989, 
Tiananmen Square massacre just in time for the 30th 
anniversary, in an apparent effort to understate China’s 
widely reported atrocities. The discovery was confirmed 
by internet blogger  Joy Hsu and news outlets includ-
ing Central News Agency, Storm Media, and Apple Daily. 
A recent check of the website by CPJ found that some of 
the posts had been restored. The China Times did not re-
spond to an email request for comment. 

On June 23, 2019, tens of thousands of people marched 
in Taipei to voice their frustrations with the “Red Media” 
that appear to be bought by China. The protesters asked 
for stricter legislation and revocation of broadcasting li-
censes to punish and prevent Chinese interference.

Nearly one month after the rally, The Financial Times 
seemed to confirm the concerns of intelligence officials 
when it reported that The China Times and the Want 
Want-owned CTITV news broadcaster were taking in-
structions on how to slant coverage and where to place 
stories related to China from the Taiwan Affairs Office, 
the Chinese government agency that handles Taiwan 
affairs. In response, the media conglomerate released a 
statement calling the story unsubstantiated and threat-
ened to sue the British newspaper and its reporter, as well 
as any media outlets or individuals that quoted the story. 
Immediately after the story came out, Taiwan’s National 
Communications Commission (NCC), an independent 
body modeled after the U.S. Federal Communications 
Commission, said it was opening an investigation into the 
allegation of Chinese interference. An NCC officer told 
CPJ in November that the case is still under investigation. 

In August, Reuters reported that “mainland authorities” 
had paid at least five media groups in Taiwan, which it 
didn’t name, to run favorable articles about China. The 
article, citing unnamed sources and signed contracts 
reviewed by Reuters, said China’s Taiwan Affairs Office 
had paid 30,000 yuan (US$4,300) for two feature stories 
about China’s efforts to attract business people to China. 
Taiwan’s Mainland Affairs Council said the payments 
would, if confirmed, violate national security laws and 
regulations governing cross-strait relations. Contacted by 
phone, the MAC asked CPJ to request comment by email, 
to which it did not respond. 

Of course, many media outlets have made efforts to 
remain independent amid growing pressure and political 
polarization in Taiwan. “I’ve been asked by Chinese offi-
cials to do ‘joint projects’ with them,” said Zhou Jing-wen, 

http://www.want-want.com/upload/Investor/2018062206150082.pdf
http://www.want-want.com/upload/Investor/2018062206150082.pdf
http://globaltaiwan.org/2019/05/vol-4-issue-9/
http://www.taipeitimes.com/News/editorials/archives/2019/05/14/2003715081
https://disp.cc/b/163-brJm
https://zh-cn.facebook.com/watchout.tw/posts/1274201879404689
https://newtalk.tw/news/view/2019-06-10/257698
https://hk.thenewslens.com/article/120524?fbclid=IwAR2fteFQNX6gvoP3nKCbH3BIozALho3m6lb5_AnwRlLx4njG3EIU5K7fRTA
https://www.facebook.com/312238709415165/photos/a.312248932747476/369642953674740/?type=3&theater
https://blog.joyhsu.com/1307/%E5%BE%9E%E4%B8%AD%E6%99%82%E9%9B%BB%E5%AD%90%E5%A0%B1%EF%BC%88%E4%B8%AD%E5%9C%8B%E6%99%82%E5%A0%B1%EF%BC%89%E5%88%AA%E9%99%A4%E7%AB%99%E5%85%A7%E3%80%8C%E5%85%AD%E5%9B%9B%E3%80%8D%E6%AD%B7%E5%8F%B2/
https://www.storm.mg/article/1379643
https://www.zeczec.com/projects/AntiChinasMedia
https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04
https://www.chinatimes.com/newspapers/20190718000224-260202?chdtv
https://www.nhk.or.jp/bunken/english/reports/summary/200707/07.html
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4
https://www.mac.gov.tw/News_Content.aspx?n=05B73310C5C3A632&sms=1A40B00E4C745211&s=31B2B46B71B61562


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

editor-in-chief of Chinese-language Liberty Times, one 
of the largest daily newspapers on the island. “I politely 
smiled and that was the end of it.” Zhou told CPJ that her 
newspaper tried in 2008 to send a reporter to Beijing to 
cover the Boao Forum, an annual gathering of regional 
leaders, but the visa was never granted. “Since then, we 
stopped sending our journalists to China,” Zhou said. Lib-
erty Times also shuns advertisements from China, includ-
ing commercial ads that are allowed under law, spokes-
person Jackson Su told CPJ. On the political spectrum of 
Taiwanese media, Liberty Times is more supportive of the 
ruling, independence-leaning DPP.

United Daily News, which leans closer to the KMT 
perspective, also said it maintains independence from 
Chinese intervention. “Our newspaper has a very mature 
standardized operation,” said Chen Yan Qiao, the senior 
reporter. “Even if someone within the newspaper received 
pressure from personal connections in China, it is very 
unlikely to affect our critical reporting.” 

ONLINE BATTLEGROUND

As in Hong Kong and many other places, some of the 
most independent-minded journalism operations 

are online startups. After leaving the Want Want China 
Group, Hsia Chen became chief editorial writer for The 
Storm Media, one of the largest internet outlets in Taiwan, 
according to Amazon’s Alexa traffic report. “When we 
first started in 2014, we didn’t think much about how to 
manage relations with China,” Hsia said. The Storm Me-
dia website enjoyed high traffic from China at the time. 
But when Occupy Central, the democratic movement 
in Hong Kong, took place in September 2014, Chinese 
authorities blocked the website. Hsia advised her boss, 
Storm Media Group’s chairman, to give up on building an 
audience in China. “Once you ask for Chinese authorities’ 
permission, they will inevitably demand certain things 
from you in return,” she said. China continues to block 
the website, Hsia told CPJ. 

Chinese and English-language digital startup The Re-
porter launched in 2015. Funded by a continuing grant 
from a local computer tycoon and reader contributions, 
it emphasizes investigative reporting. Editor-in-Chief and 
Deputy CEO Sherry Lee told CPJ the site, which has pub-
lished investigative stories on the crackdown on Uighurs 
in China’s Xinjiang province and a series of reports on 
Taiwan’s “White Terror,” is also blocked in China. 

Essentially, all Taiwan-based major news sites are at 

least partly blocked in China, according to a United Daily 
News report in 2015 that monitored the accessibility of 16 
Taiwanese news websites for 85 days. The data showed 
that no website was fully accessible throughout the full 
period; the only difference was “fully blocked” or “partly 
blocked.” Liberty Times’ Editor-in-Chief Zhou confirmed 
this was true of her paper. Chen, of United Daily News, 
said his paper’s website was blocked when it reported in 
2010 on pro-democracy writer and activist Liu Xiaobo’s 
Nobel Peace Prize, recognition Beijing strenuously op-
posed, and it has been blocked on and off since. The Cy-
berspace Administration of China did not respond to an 
email request for comment.

The blocked websites illustrate the uneven playing field 
between Taiwan and China and China and everywhere 
else, for that matter. China electronically blocks tradi-
tional and social media from the outside via the so-called 
Great Firewall and heavily censors domestically produced 
content, giving it near total control over what people in 
China can read or watch.

However, China faces far fewer restrictions reaching 
people in Taiwan, which has no active censorship opera-
tion. Taiwanese are free to report the news and express 
their views, including pro-China opinions, while on the 
mainland, Chinese who report sensitive news or opinions 
contrary to official Communist Party policy may land in 
jail. Wu Jieh-min, associate research fellow at the Taiwan-
ese thinktank Academia Sinica, who has studied Chinese 
efforts to influence Taiwan, told CPJ in an email that 
China’s social media interference in Taiwan has become 
a routine, daily activity.

Michael Cole, a Taipei-based policy analyst, said social 
media manipulation has become more sophisticated. “At 
first, they were using Chinese citizens, but the audience 
quickly realized it because they were using simplified 
Chinese and phrases,” Cole said. Now, he said, the content 
appears to be produced in Taiwan, based on the language 
and presentation. Idiomatic Chinese language usage in 
Taiwan and mainland Chinese has evolved in different 
ways over the years of separation. China also uses sim-
plified forms of written Chinese characters; many main-
landers are unable to read or write the traditional forms 
common in Taiwan.

The one-way flow of information—and disinforma-
tion—came to the fore during the Kaohsiung mayoral 
election. The victor, Han, ran as a populist, China-leaning 
candidate who promised to bring riches to the southern 
city and to restore pension benefits to retired government 

https://www.ltn.com.tw/
https://www.storm.mg/
https://www.storm.mg/
https://www.alexa.com/topsites/countries/TW
https://www.twreporter.org/
https://www.twreporter.org/
https://www.twreporter.org/a/xinjiang-re-education-camps-testimonies-and-drawings-from-victims-english
https://www.twreporter.org/topics/english-version
https://udn.com/upf/newmedia/2015_data/20150327_udnfirewall/udnfirewall/
https://udn.com/upf/newmedia/2015_data/20150327_udnfirewall/udnfirewall/
https://cpj.org/reports/2018/12/journalists-jailed-imprisoned-turkey-china-egypt-saudi-arabia.php
https://cpj.org/reports/2018/12/journalists-jailed-imprisoned-turkey-china-egypt-saudi-arabia.php
http://globaltaiwan.org/team/j-michael-cole/


27

workers, whose families often came from the mainland. 
Yet news reports noted that his rise was accompanied by 
the widespread circulation of false news stories on social 
media that appeared to benefit him. Taiwan News, for 
example, reported several instances of false, viral, social 
media posts, including one claiming that his opponent in 
a debate was being fed answers through an earpiece, and 
another falsely claiming that his opponent begged attend-
ees at a rally not to leave. “While there is no specific 
story which has swung public opinion away from the 
DPP and towards Han, the steady stream of false sto-
ries, lies, and misleading propaganda has had a cumu-
lative effect,” the paper reported. In another instance, 
the Liberty Times reported that politicians cited false 
stories that Han led in polling conducted by a uni-
versity that had never conducted any polling. A recent 
analysis in Foreign Policy pointed to “a campaign of social 
media manipulation orchestrated by a mysterious, seem-
ingly professional cybergroup from China.”

Authorities in Taiwan fear that China is repeating this 
kind of intervention as the campaign for the January 11, 
2020, general election heats up. The Mainland Affairs 
Council held a press conference September 26 expressing 
concern about China using the internet to spread false in-
formation while taking other steps to meddle in the elec-
tion. According to recent news reports, Taiwan’s national 
security community acquired a confidential report, alleg-
edly typed in the simplified Chinese characters used on 
the mainland, detailing China’s attempt to, translated lit-
erally, “wage war against Taiwan’s cognitive space.” This 
included operating a troll farm to manufacture disinfor-
mation on social media with the stated aim of fostering a 
pro-Beijing government in Taiwan by 2020.

In April 2019, CommonWealth, a bilingual English-
Chinese magazine, published an interview with a pseud-
onymous internet marketing specialist who said he began 
his own political operation business after helping a KMT 
councilor win an election. The online political operative 

In this photo taken on June 23, 2019, protesters hold placards with messages that read “reject red media” and “safeguard the nation’s democracy” during a rally 
against pro-China media in front of the Presidential Office building in Taipei. (AFP/Hsu Tsun-hsu)

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3577292
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3577292
https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2554591
https://foreignpolicy.com/2019/06/26/chinese-cyber-operatives-boosted-taiwans-insurgent-candidate/
https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2927982
https://www.mirrormedia.mg/story/20181023inv025/
https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2601457
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=2378


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

told CommonWealth that he already had clients involved 
in the 2020 presidential race, and that while he does not 
deal with the Chinese Communist Party, he knows others 
who do despite the likelihood their activity is illegal under 
Taiwanese law. 

TAIWAN’S COUNTER-MEASURES

Taipei’s legislative approach to blocking Chinese in-
terference has been piecemeal and gradual, seem-

ingly buffeted by events and lacking a consistent strategy. 
Meanwhile, recent bills introduced by the ruling DPP are 
problematic for freedom of expression and the press, rais-
ing questions about who decides what is and isn’t true, and 
subjecting enforcement to potential political manipula-
tion. At the same time, other methods that don’t involve 
law enforcement have yet to prove themselves. Wu, of Aca-
demia Sinica, told CPJ that Taiwan needs to launch a com-
prehensive review of measures aimed at preventing Chi-
nese interference. The DPP did not respond to an email 
request for comment on the proposal. 

Among Taipei’s laws aimed at thwarting China’s at-
tempts to exert control over the island are those that pro-
hibit foreigners, or residents of Hong Kong, Macau, or 
China from taking actions to influence elections; prohibit 
Chinese state investment in Taiwan while limiting invest-
ment by Chinese individuals to non-sensitive areas; and 
prohibit a wide range of activities that essentially amount 
to espionage. The 1991 Governing Relations between the 
People of the Taiwan Area and the Mainland Area Act pro-
hibits publication of political propaganda for the Chinese 
Communist Party, effectively ruling out state advertising. 

The laws do little to address the evolution of Taiwan’s 
relationship to China and the broader impact on me-
dia, including the reality that influential Taiwanese with 
strong business ties to China have an incentive to promote 
policies favorable to China, and strong disincentives to 
offend Beijing. Over the years, investment and trade have 
made Taiwan dependent on the Chinese economy, and the 
rise of Chinese tourism to Taiwan has made the island’s 
economy vulnerable to a boycott. China delivered a taste 
of that on July 31, 2019, when it banned individual, but not 
group, travel to Taiwan. Chinese authorities gave no rea-
son for the ban; local newspapers interpreted it as an ef-
fort to isolate the island and harm re-election prospects 
for President Tsai.

China has repeatedly showed that it stands ready to use 
its economic power for political ends, as was illustrated 

by its decision to cancel television broadcasts of National 
Basketball Association pre-season games in response to 
a single offending tweet from a team manager. The chief 
executive of Cathay Pacific Airlines, Hong Kong’s flagship 
carrier, resigned after the company came under pressure 
from Beijing over employees’ participation in pro-democ-
racy demonstrations. Marriott International was forced to 
temporarily shutter six websites last year and apologize to 
China after it listed Taiwan, Macau, Hong Kong, and Tibet 
as separate countries on a questionnaire sent to custom-
ers. Also last year, China pressured U.S. airlines to stop 
referring to Taiwan as separate from China, while Taiwan 
considered punishing airlines that complied. Airlines re-
sponded by dropping country references to all Chinese cit-
ies. Hollywood has preemptively censored scripts to avoid 
trouble in China and faced Chinese censorship when it 
failed to do so.

Taiwan’s Mainland Affairs Council outlined the depth 
of the problem a day after the Financial Times article that 
alleged direct editorial intervention in Taiwan media by 
the mainland’s Taiwan Affairs Office (behavior that the 
council suggested may violate a 2013 Taiwanese national 
security law that was amended on July 3, 2019). In a state-
ment, the council said: “The Chinese Communist Party 
has long taken advantage (of) Taiwan’s democratic and 
open society and pursued a ‘united front’ strategy to in-
terfere in elections, to reach out to our media, interfere 
with media independence, use distortion to spread false 
news, aiming to change popular understanding in order to 
benefit candidates who favor Beijing’s position.” 

Pending legislation would bar individuals who gained 
great economic benefit in China from operating media 
properties in Taiwan. That’s defined in the draft bill as 
businesses having 30% or more assets in China, or mak-
ing 30% or more of their total revenue in China; individu-
als who have received NT$1 million (US$33,000) or more 
from Chinese authorities within the past five years; or 
business groups that have received NT$5 million or more 
from Chinese authorities within the past five years. The 
office of DPP legislator Wang Ting-yu, who sponsored the 
bill, told CPJ that the bill is in the preliminary stage of de-
bate. 

The unspoken target of the legislation is almost cer-
tainly Tsai Eng-meng of the Want Want China Times 
Media Group. Vice-chairman Jason Hu told the BBC in an 
interview that the Group “resolutely oppose the passage 
of such an ideological bill.” Hu rejected the allegation that 
the group’s disproportionate reporting on Han helped him 

https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=D0020010
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=Q0010001
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=Q0010001
https://law.moj.gov.tw/LawClass/LawAll.aspx?pcode=Q0040015
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=A0030028
http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2019/08/01/2003719708
http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2019/08/01/2003719708
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3020787/beijing-halt-individual-travel-permits-taiwan-over-rising
https://www.wsj.com/articles/chinese-state-broadcaster-drops-two-nba-games-11570522782
https://www.wsj.com/articles/hong-kongs-cathay-pacific-airline-ceo-resigns-11565949432
https://www.washingtonpost.com/news/business/wp/2018/01/18/china-demanded-marriott-change-its-website-the-company-complied/
https://foreignpolicy.com/2018/04/27/china-threatens-u-s-airlines-over-taiwan-references-united-american-flight-beijing/
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/taiwan-contemplates-retaliating-against-airlines-that-refer-to-it-as-part-of-china/2018/08/07/a3ded97a-99fa-11e8-b55e-5002300ef004_story.html
https://apnews.com/7578da99f87f42dcb89b133103a61c37
https://apnews.com/7578da99f87f42dcb89b133103a61c37
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/18/world/asia/china-movies.html?module=inline
https://www.nytimes.com/2019/10/08/arts/television/south-park-china.html?module=inline
https://www.mac.gov.tw/News_Content.aspx?n=05B73310C5C3A632&sms=1A40B00E4C745211&s=31B2B46B71B61562
https://law.moj.gov.tw/News/NewsDetail.aspx?msgid=149365
https://lis.ly.gov.tw/lygazettec/mtcdoc?PD090805:LCEWA01_090805_00006
https://lis.ly.gov.tw/lygazettec/mtcdoc?PD090805:LCEWA01_090805_00006
https://www.bbc.com/zhongwen/trad/chinese-news-49607847


29

win the Kaohsiung mayoral election and said he believes 
that a better relationship with China would be good for 
Taiwan. 

Opposition Kuomintang legislators boycotted sched-
uled votes on the bill September 22 and October 15, ac-
cusing the ruling DPP of suppressing the media. The KMT 
caucus whip, Tseng Ming-chung, told the Central News 
Agency that the bill violates freedom of the press and ex-
pression, and could put Taiwanese working in China in 
danger, according to news reports.

Any moves aimed at restricting media ownership by 
citizens in Taiwan are likely to raise such a furor. “It’s a 
tricky proposition because you touch issues of freedom of 
expression,” said Ketty Chen of the Taiwan Foundation for 
Democracy. “The Taiwan government is aware that this is 
delicate.”

Laws that target prohibited media behavior rather than 

ownership are more benign than, for example, so-called 
fake news legislation recently passed in Singapore that in-
cludes hefty criminal penalties in a tightly restricted media 
environment. Historical incidents in Taiwan include a fine 
to Formosa TV for not giving equal time to candidates in 
2004 as required by the Civil Servants Election and Recall 
Act, and a 2006 fine to Eastern Broadcasting Company for 
“disrupting public order or adversely affecting good social 
customs” by reporting on a kidnapping case when the hos-
tages had not yet been released. In these cases, the NCC 
investigated alleged violations and levied fines according 
to its findings.

More recently, the NCC has turned its attention to what 
the law identifies as harmful reporting of false information 
without sufficiently verifying facts. Indeed, NCC Chair-
person Nicole Chan resigned from her post in April after 
coming under sharp criticism for failing to do enough to 

Supporters of Democratic Progressive Party (DPP) Chairperson and presidential candidate Tsai Ing-wen hold up their mobile phones as they celebrate Tsai’s election 
victory in Taipei, Taiwan, on January 16, 2016. (Reuters/Pichi Chuang)

https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2923496
https://www.setn.com/News.aspx?NewsID=618961
https://udn.com/news/story/6656/4051421
https://news.ltn.com.tw/news/politics/paper/1321710
https://cpj.org/2019/05/singapore-passes-fake-news-legislation-that-threat.php
https://www.ncc.gov.tw/chinese/files/11021/315_639_110218_1.pdf
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=D0020010
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=D0020010


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

stem the spread of false news, according to news reports. 
A CPJ search of all NCC fines levied since 2006 shows that 
the first fines issued by NCC over inaccurate news report-
ing came earlier this year in February with NT$200,000 
(US$6,530) fines levied against two broadcasters in sepa-
rate cases. CTITV was fined for misreporting a political 
candidate’s speech and Eastern Broadcasting was fined for 
misreporting facts related to African swine flu. The NCC 
told CPJ that the reports “improperly affected the public’s 
right to receive information, undermined the rights of the 
audience, and undermined the fairness and credibility of 
the media, thereby jeopardizing the public interest.”

The Want Want Group’s other media outlets objected 
to CTITV’s fine, with The China Times derisively call-
ing the NCC the “news police.” Fines increased after the 
NCC came under criticism for lax enforcement. As of 
July, CTITV had been fined nine times in 2019 for vari-
ous infractions, according to the Central News Agency. 
In March, the NCC fined the broadcaster NT$1 million 
(US$32,000) over seven infractions, including unbalanced 
political reporting by allegedly giving excessive coverage 
to Kaohsiung Mayor Han, who subsequently became the 
KMT presidential candidate, according to the ETtoday 
news website. In April, CTITV was fined another NT$1 
million for running a false story that farmers had discard-
ed 2 million tons of pomelo citrus fruits into a reservoir, 
distorting the market. CTITV said it would appeal.

Cole, the Taipei-based policy analyst, said the fines are 
small, given the size of the company. “For them, it’s pocket 
change. It has no deterrent value,” he said.

In May, Taiwan’s legislature approved legislation to in-
crease fines in the Disaster Prevention and Protection Act 
for knowingly spreading false information about disasters, 
for which harm to the public can lead to imprisonment. 
Similar increases in fines were enacted for the spread of 
false information about food safety or contagious diseases.

The ruling DPP also in April proposed criminalizing 
false reports about trade and reputation, which would be 
punished by fines and brief imprisonment—a proposal 
that followed CTITV’s false pomelo story. Additional leg-
islation proposed in October would require TV stations 
to make timely and proportionate corrections in response 
to orders from the NCC if a news report by the station is 
judged to be erroneous by an involved party. The office 
of DPP legislator Lin Chun-hsien, who sponsored the bill, 
told CPJ that the bill supplements existing legislation re-
quiring corrections by strengthening NCC supervision.   

These measures are concerning; the danger is that this 

government, or a successor government, could misuse 
these laws to suppress political criticism. In 2018, CPJ ob-
jected to legislative proposals that would criminalize on-
line speech.

Authorities have already prosecuted several people for 
false or inciting speech on social media under existing 
statutes. These prosecutions include a woman in her 70s 
who was charged under the Social Order Maintenance Act 
after she sent a message in a private group chat on LINE, 
a messaging application, saying that President Tsai was 
willing to gift NT$450 million to Haiti but wouldn’t give 
Kaohsiung city NT$20 million to help prevent dengue fe-
ver. She faced up to three days in jail or a fine of NT$3,000 
(US$100). She paid the fine.  A man suggested on Face-
book that the pilot of China Airlines’ presidential airplane 
should land in Beijing with Tsai aboard. The Ministry of 
Justice investigated and prosecuted him for violating Ar-
ticle 153 of the Criminal Act, which prohibits incitement 
of others to break the law. 

 “It’s only 30 years since the end of martial law,” said 
Ian Chen, former secretary general of the Association of 
Taiwanese Journalists. “It’s dangerous to criminalize the 
dissemination of lies.” 

Indeed, the opposition KMT came out strongly in an 
October 31 statement against recent legislative propos-
als that would ban any participation by Taiwan citizens 
in Communist Party activities, on the grounds that they 
would not only obstruct relations with China and threaten 
Taiwan’s economy, but also interfere with freedom of ex-
pression. For example, the bill could preclude the Com-
munist Party-run Beijing Daily from hosting Taiwan jour-
nalists. The measures, if enacted, could create potential 
hazards for journalists trying to decide if normal report-
ing activities put them in violation of the law. 

Wu, of Academia Sinica, told CPJ the bill is nonetheless 
needed to counteract China’s comprehensive efforts to in-
fluence Taiwan. “As long as it’s regulated by the legislative 
process under the principles of due process and rule of law, 
it is democratic,” he said.

Brian Hioe, editor-in-chief of news website New Bloom, 
summed up the bind caused by fear of Chinese manipula-
tion. “It’s one of the interesting paradoxes that progressive 
civil society in Taiwan is pushing for legislation to combat 
fake news, while civil society activists fear that legislation 
against fake news in Southeast Asia, for example, will be 
used by governments to crack down on political dissent,” 
he said. 

Regardless, current and proposed measures don’t seem 

https://udn.com/news/story/12882/3734307
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3671517
https://www.ncc.gov.tw/chinese/files/19030/5082_41128_190306_1.pdf
https://www.chinatimes.com/opinion/20190120001971-262101?chdtv
https://www.cna.com.tw/news/firstnews/201907240154.aspx
https://www.ettoday.net/news/20190327/1409100.htm
https://www.cna.com.tw/news/firstnews/201904105007.aspx
http://focustaiwan.tw/news/aipl/201905070012.aspx
https://www.mohw.gov.tw/cp-4257-47727-1.html
https://cpj.org/2018/06/taiwanese-lawmakers-propose-criminalizing-spread-o.php
https://cpj.org/2018/06/taiwanese-lawmakers-propose-criminalizing-spread-o.php
https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=D0080067
https://news.ltn.com.tw/news/society/breakingnews/2876633
http://www.kmt.org.tw/2019/10/blog-post_78.html
https://newbloommag.net/


31

well designed to cope with the most oft-cited threat: a 
possible deluge of coordinated social media surreptitious-
ly posted by China or its surrogates. 

Viral reports on social media can easily form the basis 
of news reports in traditional media, a concern Audrey 
Tang, the minister without portfolio, expressed in an in-
terview. Tang, who oversees digital affairs, outlined a dif-
ferent method of combating online disinformation, essen-
tially by flooding the zone early with what the government 
believes is accurate information. Disinformation, Tang 
said, has a specific legal definition in Taiwan: “intentional, 
harmful untruth, and most importantly, harmful is to the 
public, to the democratic system.”

The aim of Tang’s program is to combat disinformation 
without resorting to censorship or ordering the removal 
of online content. The idea is to try to identify disinforma-
tion campaigns in real time by detecting the initial A/B 
testing that helps purveyors of tweets or other messages 
to identify which are mostly likely to spread quickly. Tang 
said that teams have been set up in Taiwan’s ministries 
to detect disinformation campaigns at the early stages 
and, within 60 minutes, launch a counter campaign with 
truthful information. “Our observation is that if we do 
that, then most of the population reach this message like 
an inoculation before they reach the disinformation, and 
so that protects like a vaccination,” she said.

“The mainstream media, of course, then picks up this 
counter-narrative and then do a balanced report. What 
we have witnessed is that if we don’t come up with this 
counter-narrative and ready videos or films, or at least pic-
ture cards, then after six hours, that’s after a news cycle, 
it’s hopeless. Truth be told, it is actually very exhausting.” 

Journalists like Hioe are not optimistic about the ef-
fectiveness of this approach. “I generally suspect that fake 
news will continue to circulate through avenues the gov-
ernment is unable to fully regulate,” he says. “Respond-
ing quickly to fake news can minimize its spread, but it is 
hard to stamp out fake news altogether.”

Tang argues that, in the long run, the most useful tool 
is to teach media literacy, helping consumers of news 
to distinguish between false and accurate information 
on their own. She says that younger Taiwanese are fully 

skeptical and have the tools, but that older consumers are 
often more susceptible. Tang’s office told CPJ in Novem-
ber that it was continuing its efforts to combat digital dis-
information.

CONCLUSION

Taiwan has experienced a remarkably swift journey 
from a highly controlled media environment to one 

of the freest press and broadcast scenes in Asia, just as it 
has enjoyed a swift transition from autocracy to democ-
racy. This transition is fundamental to its case for distin-
guishing itself from China and striving to maintain sepa-
ration from Chinese communist control.

Taiwan has well-grounded fears that China is taking 
measures to influence Taiwan’s media and obtain what it 
likely considers a favorable outcome in Taiwan’s January 
election: a government led by the KMT and its presiden-
tial candidate Han Kuo-yu, which favor warmer cross-
strait relations than President Tsai Ing-wen and the ruling 
DPP. And while the effort bears careful watching, their 
success may be hard to gauge even after the results are in. 
According to Academia Sinica’s Wu, an important factor 
in the campaign that could offset China’s efforts to influ-
ence Taiwan is its aggressive actions toward Hong Kong, 
which have alienated Taiwan’s voters and disadvantaged 
the KMT. 

China’s efforts deserve exposure, perhaps by Taiwan’s 
community of investigative journalists. Still, Taiwan has 
no reason to turn back on its recent history of openness 
and press freedom, which gives Taiwan’s citizens free ac-
cess to different sources of information and the ability to 
decide what’s true concerning presidential candidates or 
any other topic.

If Taiwan can ward off Chinese influence without re-
sorting to draconian measures aimed at curbing freedom 
of the press, it could offer an important lesson to oth-
ers facing media manipulation from the outside. Taiwan 
may show that societies do not have to give in to fear and 
impose restrictions and controls. Instead independence 
from outside influence may be preserved by a vigorous 
collective commitment to openness and transparency. •

https://cpj.org/blog/2019/05/qa-taiwans-digital-minister-on-combatting-disinfor.php
https://cpj.org/blog/2019/05/qa-taiwans-digital-minister-on-combatting-disinfor.php


ONE COUNTRY, ONE CENSOR: HOW CHINA UNDERMINES MEDIA FREEDOM IN HONG KONG AND TAIWAN

Recommendations
CPJ offers the following recommendations regarding press freedom in Hong Kong and Taiwan.

TO THE HONG KONG AUTHORITIES
•	 Police should stop the repeated gratuitous attacks on journalists and individual police officers should be held to 

account for their actions.

•	 The government should establish a new independent commission that has strong investigative powers to 
look into police attacks on journalists, and to recommend not only disciplinary action but changes in police 
operations and training to prevent future attacks.

•	 Police should prioritize investigating and prosecuting past crimes against journalists.

•	 Hong Kong should establish a clear set of criteria for granting visas to foreign correspondents so that the process 
is routine and journalists cannot be barred for doing their job or reporting critically.

•	 The government should offer a clear explanation for why Victor Mallet of the Financial Times has been denied 
entry to Hong Kong, and take steps to reverse this decision.

•	 The Chief Executive must commit to journalists that they will not face action from the government by exercising 
their rights to freedom of speech under Hong Kong’s Basic Law.

•	 The government should commit to a free and open internet by codifying this right in law, in line with 
international norms and standards.

TO THE TAIWANESE AUTHORITIES 
•	 Taiwan’s legislature should move to end criminal penalties against journalists and publications over news stories 

and not enact any further such penalties. 

•	 To head off government regulation, media groups should consider self-regulatory measures and standards 
to address errors of fact and promote transparency over issues such as paid content, whether from China or 
elsewhere.

•	 Any penalties assessed on media groups should be based on and proportionate to actual damages caused. 

•	 Any effort to restrict disinformation needs to be narrowly defined, subject to review by an independent body, 
and not subject to criminal penalties.

•	 Regulation and enforcement of media laws should focus on transparency rather than penalties or censorship.

•	 Taiwan should launch a comprehensive review of measures aimed at preventing Chinese interference with the 
goal of formulating a strategy that preserves freedom of the press.

TO THE CHINESE AUTHORITIES 
•	 China should halt the practice of using placement of commercial advertising to reward and punish publications 

or broadcast channels.

•	 China should fully respect provisions in Hong Kong’s Basic Law that call for freedom of speech. 

•	 China should halt and disavow any efforts aimed at doxing journalists by putting personal information online.

•	 China should stop spreading disinformation on social media about Hong Kong or Taiwan.

•	 China should be transparent when expressing government views through the media or social media.  



33



Defending Journalists Worldwide

www.cpj.org

Twitter @Pressfreedom

Twitter @CPJAsia
facebook fb.com/committeetoprotectjournalists


	_Hlk25918274
	_Hlk25918870

