DangerousAssignments

covering the global press freedom struggle

Fall | Winter 2005 WWW.Cpj.org

:

asing the News

Mass graves, corruption, and drugs are under-reported in Colombia.
Attacked by all sides, the press censors itself ...

Four Great Press Turnarounds

Micah Garen’s Rescuers



CONTENTS

Dangerous Assignments Fall|Winter 2005

Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments
Editorial Director: Bill Sweeney
Senior Editor: Robert Mahoney
Contributing Editor: Leigh Newman
Designer: Virginia Anstett

Printer: Photo Arts Limited

Committee to Protect Journalists
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: Paul E. Steiger

Andrew Alexander, Franz Allina,
Christiane Amanpour, Dean Baquet,
Tom Brokaw, Josh Friedman, Anne
Garrels, James C. Goodale, Cheryl
Gould, Charlayne Hunter-Gault, Gwen
Ifill, Steven L. Isenberg, Jane Kramer,
David Lavanthol, Anthony Lewis,
David Marash, Kati Marton, Michael
Massing, Geraldine Fabrikant Metz,
Victor Navasky, Andres Oppenheimer,
Burl Osborne, Charles L. Overby,
Clarence Page, Norman Pearlstine,
Erwin Potts, Dan Rather, Gene Roberts,
Sandra Mims Rowe, John Seigenthaler,
Paul C. Tash, and Mark Whitaker

Published by the Committee to
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 11th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

Find CP]J online at www.cpj.org.

On the cover: A cameraman runs

for cover during fighting between
government troops and guerrillas with
the Revolutionary Armed Forces of
Colombia in rural southern Cauca.

Photo: AP/). George

AS IT HAPPENED

The top press freedom stories. . . ... i 2
IN FOCUS By Leigh Newman

A Kashmir battle injures eight journalists ............. .. ... ... ... .. ... 3
COMMENTARY By Ann Cooper

U.S. quietly imprisons journalists inIraq............c.ooiiiiiin i, 4
FIRST PERSON By Galima Bukharbaeva

An Uzbek reporter witnesses a slaughter ............. ... .............. 6
FEATURES

COVER STORY

Untold Stories By Chip Mitchell

Gustavo Santiago knew he couldn’t fully report a politician’s

slaying. It would have cost him his own life. The killing is among

many untold stories in Colombia. Besieged by all sides in a

deadly civil war, the press is muzzlingitself ........................ 8

Murderers Go Free By Nina Ognianova

No one except police thought reporter Natalya Skryl died in a

robbery. The case has followed standard Russian procedure:

NO arrests, Mmany qUEeStIONS . .. ...t ittt et et ee e 16

PLUS: Moscow Q&A with David Marash. ............ ... . ... ..., 19

About Face By Leigh Newman

CPJ recounts the four great press turnarounds of the past

quarter century. In Argentina, Nigeria, Poland, and Indonesia,

courage and commitment paid off. . . ........ ... .. ... . .. 20

A Hostage’s Ordeal By Maya Taal
Micah Garen thought his Iraqi captors would behead him. In a
new book, he tells how journalists helped win his release ............ 24

Zimbabwe’s Exiled Press By Elisabeth Witchel
Dozens of the nation’s best journalists have been forced to flee
their homeland. Now, they fight to keep their careers alive ........... 26

CPJ REMEMBERS By Kamel Labidi

A “Prince of the Pen” is silenced .......... ... ... .. . . .. ... 31
DISPATCHES By Michael Marizco

A slugging reporter vanishes in Mexico ... .......... ... ... ... .. ... ... 32
RADIO WAVES By Alexis Arieff

Freedom delayed may be freedom denied ............................ 34
CORRESPONDENTS By Martha Wexler

A Russian reporter is trapped in his hometown. .. ..................... 36
UPDATE By Shawn W. Crispin

In Aceh, the press is reborn after the tsunami.......................... 38
KICKER By Mick Stern . ... ... et e 40

Dangerous Assignments 1



AS IT HAPPENED

A look at recent red-letter cases from the CP] files...

June

2 Samir Qassir, columnist for the daily
Al-Nahar, is killed outside his Beirut
home by a bomb planted in his car.
Mass demonstrations (below) follow.
(Story, page 31.)

Reuters/Jamal Saidi

26 Corruption, easy access to guns, and
an unresponsive justice system threat-
en the Philippine press, CPJ finds after
a weeklong mission. CPJ later issues a
report saying rural radio commentators
have been killed in record numbers.

July

3-18 In its first mission to Saudi Arabia,
CPJ finds that the government inter-
feres in newspaper operations and top
Saudi editors shy away from sensitive
topics. (Kicker, page 40.)

6 A U.S. judge jails New York Times
reporter Judith Miller (below) for refus-
ing to reveal a confidential source to a
grand jury investigating the leak of a
CIA operative’s identity.

AP/Haraz Ghanbari

August

6 Cuba jails Albert Santiago Du
Bouchet Hernandez, director of the

2 Fall | Winter 2005

independent news agency Havana
Press, for covering a meeting of oppo-
sition activists. He joins 24 other
Cuban journalists behind bars.

24 Tunisia bars the Tunisian Journal-
ists Syndicate from holding its first
national congress. The move comes as
Tunisia prepares to host a UN-spon-
sored summit on Internet expression.

September

14 The U.S. military fails in investi-
gating the Kkilling of journalists by its
forces in Iraq, CPJ says in a new analy-
sis. In 13 fatalities, the military did not
address questions of accountability;
did not make its inquiries public; or
simply failed to investigate at all.

15 After deadly attacks against jour-
nalists in Mexico’s northern states,
President Vicente Fox (below) says he
will seek a special prosecutor to inves-
tigate crimes against free expression.
Fox’s pledge comes in a meeting at CPJ
headquarters. (Related story, page 32.)

AP/Diane Bondereff

‘ &
16 CPJ demands that Eritrea, the
worst jailer of journalists in Africa,
account for 15 journalists held incom-

municado, some in secret prisons,
since September 2001.

20 A Chinese court sentences Zheng
Yichun to seven years in prison for
“inciting subversion.” Zheng is the
third Internet journalist sentenced to
jail this year in China.

25 May Chidiac, a Lebanese TV news
anchor and critic of Syria, is seriously
wounded when her car explodes.

October

4 CPJ condemns Thai Prime Minister
Thaksin Shinawatra’s latest attack on
the press: criminal defamation com-
plaints against two talk show hosts.
Thaksin’s government and affiliated
business interests have filed several
such cases. m

As They Said

“Imagine what would have hap-
pened if during the 1980s an
American communications com-
pany had provided information
that allowed the South African
government to track down and
imprison an anti-apartheid
activist. That is pretty much
the moral equivalent of what
Yahoo has just done in China in
the case of journalist Shi Tao.”
—Max Boot, Council on Foreign
Relations, in the Los Angeles Times.
Yahoo provided China with infor-
mation about Shi, who was sen-
tenced to 10 years in prison for
e-mailing “state secrets.”

“We’re just asking for due
process and some answers,
which so far the military has
refused to provide.”

—CBS News President Andrew
Heyward, in Huffington Post,
about the case of a CBS camera-
man detained by U.S. forces in
Iraq for several months.

“That is our own affair, a sover-
eign issue. It is up to us what,
why, when, and where we do
things.”

—Eritrean Information Minister
Ali Abdu, to Agence France-Presse,
in response to a CPJ report on the
detention of 15 journalists.

IN FOCUS

AP/Rafiq Magbool

B

AP/Dar Yasin

Srinagar, India

°
o
a
=3
s
=
o
=
]
<
~
™
<

acing to cover an explosion in
RKashmir, eight journalists were
wounded by gunmen.

Around 5 p.m. on Friday, July 25,
two Islamic gunmen targeted the cen-
tral Lal Chowk district of the capital,
through which government officials
frequently travel. One attacker fired
on a bunker in a nearby Indian para-
military camp. The other hurled a
grenade and fired at a Border Security
Force vehicle (top photo), turning it
into a “slow moving ball of fire and
smoke,” Indian Express reporter Muza-
mil Jaleel said.

Three journalists, including cam-

eramen from India TV and Zee TV,
were immediately wounded. Another
cameraman was later hit in the hand.
Security forces returned fire and the
gunmen split up, each on one side of
the busy Maulan Azad Road. In the
ensuing gunfire (bottom left), four
more journalists were wounded,
including Sahara India TV camera-
man Muzaffar Ahmad Bhat, who was
hit in the stomach and carried out by
his colleagues (bottom right).

The fighting continued for more
than 24 hours until both gunmen were
killed. Two security officers were
killed, and at least 25 officers and

civilians were injured.

Al-Mansurian and the Pakistan-
based Jamiat-ul-Mujahideen claimed
responsibility for the attack. Indian
forces and militant groups accused
each other of targeting the journal-
ists. Journalists at the scene said the
wounded were probably caught in the
crossfire.

Since 1989, more than a dozen
Islamic groups have been fighting for
control of Indian-administered Kashmir.
More than 44,000 people have died in
the conflict, including 11 journalists
killed on duty. m

—Leigh Newman

Dangerous Assignments 3



COMMENTARY

Jailing Iraqi Journalists

The Pentagon is silent as U.S. military imprisons local journalists.

By Ann Cooper

uch has been said about

what is and is not being

reported in Iraqg, but
one thing is clear: Local, front-
line journalists are not only risk-
ing their lives, they are risking
imprisonment for their work.

Ali Omar Abrahem al-Mash-
hadani, a 36-year-old freelance
cameraman and photographer
who worked for the Reuters
news agency in Ramadi, was
taken from his home on August
8 during a general sweep of his
neighborhood by U.S. Marines.
His family says the Marines
were suspicious of photos he
stored in his cameras. He was
sent to Baghdad’s Abu Ghraib
prison, held without charge, and
denied access to his family and
a lawyer.

U.S. officials refused requests
from Reuters to discuss his case,
and they provided no explana-
tion or evidence supporting his
detention. In September, a secret
tribunal ordered al-Mashhadani
held for up to six months before
the case would be reviewed.

Open-ended and unsubstantiated
detentions of journalists in Iraq have
undermined the ability of the press
to report on the conflict. The Commit-
tee to Protect Journalists has docu-

Ann Cooper is executive director of
the Committee to Protect Journalists.

4 Fall | Winter 2005

Reuters cameraman Haidar Kadhem was wounded by
U.S. forces in an August shooting that killed col-
league Walid Khaled. U.S. forces then detained Kad-
hem without substantive explanation.

mented seven cases in 2005 alone in
which reporters, photographers, and
camera operators were detained by
U.S. forces for prolonged periods with-
out charge or the disclosure of any
supporting evidence. These deten-
tions have involved journalists work-
ing for CBS News, The Associated

Press, and Agence France-Presse,
among others.

At least three documented
detentions exceeded 100 days;
the others have spanned many
weeks. CPJ has received reports
of numerous other detentions
that, because of the secrecy of
the proceedings, it has been
unable to confirm.

Most of the confirmed
detainees are Iragis—local jour-
nalists covering the conflict in
their own country. These jour-
nalists are vulnerable because
they are most frequently in the
field reporting from places
deemed too dangerous for
Western reporters. They are
often the first on the scene to
report on clashes or insurgent
attacks. In at least five cases
documented by CPJ, the
detainees were photojournalists
who initially drew the military’s
attention because of what they
had filmed or photographed.

Despite repeated inquiries
over many months, the U.S. mil-
itary has refused to provide evi-
dence to support these detentions.
Instead, military officials have made
vague and unsubstantiated assertions
that these Iraqi journalists may pose
“security risks.”

There is no doubt the U.S. military
has an urgent need to ensure security,
and journalists are not above scrutiny.

Reuters/Mohammed Ameen

But the record of detained journalists
is plain: In each case documented by
CPJ over the past two years, journal-
ists detained on security suspicions
were released without charge.

Another August detention, although
not as long as others, highlights the
secretive and arbitrary nature of the
process. Reuters cameraman Haidar
Kadhem was detained by U.S. troops
on August 28, moments after his car
came under U.S. fire in Baghdad’s Hay
al-Adil neighborhood. A colleague rid-
ing in the same car, soundman Walid
Khaled, was Kkilled in the gunfire, Iraqi
police reported. Reuters said its news
bureau had dispatched Kadhem and
Khaled to the neighborhood after a
police source reported a skirmish
involving police and gunmen.

A U.S. military spokesman said
Kadhem was detained by U.S. troops
and taken to an undisclosed location.

A military spokesman said “inconsis-
tencies in his story” warranted further
questioning. After a public outcry,
Kadhem was freed three days later.

These detentions inhibit front-line
journalists from covering a conflict
that is already exceptionally danger-
ous. CPJ research shows that 56 jour-
nalists and 22 media support workers
were killed between March 2003,
when hostilities began, and Septem-
ber 2005. A large majority are Iraqis.

The cases also reflect the wider
issue of detentions in Iraq. Thousands
of Iraqgi citizens have been detained
by U.S. forces, many for weeks or
months at a time without charge. The
handling of these cases reflects on the
leadership of the U.S. military and is
bound to resonate among Iraqis for
many years to come.

Responsiveness and accountability
are antidotes. But the Pentagon has

instead displayed a pattern of disre-
gard when confronted with issues
involving the security of Iraqi journal-
ists and citizens.

In June, CPJ and Human Rights
Watch wrote to Defense Secretary
Donald Rumsfeld to urge the Penta-
gon to adopt basic safety procedures
at military checkpoints. The recom-
mendations were basic: Install signs,
speed bumps, lights. In fact, they had
been made by military investigators
themselves in the aftermath of a fatal
shooting of an Italian intelligence
agent and the wounding of an Italian
reporter in March. Secretary Rumsfeld
did not respond, and checkpoints
remained unnecessarily dangerous.

By being unresponsive, the Penta-
gon gives every impression that it
sees no need to be accountable. That’s
not a good lesson to pass on to the cit-
izens of an emerging democracy. m

Iraq’s Death Toll

Here is a breakdown of journalists killed between March 2003, when hostilities began,

and September 2005, as compiled by the Commiittee to Protect Journalists.

Total: 56

ALL OTHER

EUROPEAN

9

By Year:
e 2005:18
° 2004: 24
e 2003: 14

By Gender:
e Men: 51
e Women: 5

By Circumstance:

Insurgent action: 33 (Includes

crossfire, suicide bombings,

and targeted killings.)

e U.S. fire: 13

e Iraqi armed forces, during U.S.
invasion: 3

which source unconfirmed: 7

e Crossfire or other acts of war in

By Jobh:

Photojournalists: 20 (Includes
still photographers and camera
operators.)

Reporters and editors: 27
Producers: 6

Technicians: 3

Earlier conflicts:
Journalists killed in major
conflicts since CPJ] was founded
in 1981.

Algeria (1993-96): 58
Colombia (1986-present): 52
Balkans (1991-95): 36
Philippines (1983-87): 36
Turkey (1984-99): 22
Tajikistan (1992-96): 16
Sierra Leone (1997-2000): 15
Afghanistan (2001-04): 9
Somalia (1993-95): 9

Kosovo (1999-2001): 7

First Iraq war (1991): 4

Dangerous Assignments 5



FIRST PERSON

Witness to a Massacre

An Uzbek reporter risked her life to tell the world

of Andijan assault.

By Galima Bukharbaeva

Galima Bukharbaeva was interviewing
demonstrators in the eastern Uzbek
town of Andijan when President Islam
Karimov’s troops rolled into Bobur
Square and opened fire. She had a nar-
row escape when a bullet tore through
her backpack, punching a hole in her
notebook and press card. Her eyewit-
ness reporting of the crackdown in
which hundreds of civilians were shot
dead informed the world and angered
the authorities. Fearing prison, she
fled Uzbekistan and is enrolled in
Columbia University'’s Graduate School
of Journalism in New York. She is one
of CPJ’s 2005 International Press Free-
dom Award recipients.

ning that I realized I could have

been one of the men, women, and
children falling around me. I reached
for my backpack to take out my note-
book only to find that a bullet from an
AK-47 rifle had torn through it, punch-
ing a neat hole in the face of Che Gue-
vara on the cover. My press card from
the Institute for War & Peace Report-
ing was also shot through.

It was just after 5:20 p.m. on Fri-
day, May 13. Minutes before, [ had been
moving through the 10,000-strong
crowd, listening to the speeches and
laughter of people exhilarated by their
sudden defiance of years of Soviet-
style oppression. Now I was shaking
with an animal fear. I had covered
fighting once before in Afghanistan

It was only after I had stopped run-

6 Fall | Winter 2005

had rushed to Andijan from my

home in Tashkent on Friday morn-
ing after news that armed men had
attacked government buildings and
stormed a prison to free 23 local busi-
nessmen on trial for allegedly forming
an Islamic resistance group. Thou-
sands of unarmed civilians poured
into the streets after the uprising,
protesting freely for the first time
against repression, poverty, and
unemployment. Political trials are
nothing new in Uzbekistan. The
accused businessmen, however, were
well-educated, influential, and organ-
ized. They denied belonging to any
Islamic group.

Up to 5,000 supporters had gath-
ered outside the court in the final
days of the trial and the authorities
were nervous. They began arresting
demonstrators outside the court-
house on May 12 and confiscating
their cars. This, according to Sharif
Shakirov, whose two brothers were
among the 23 men on trial, provoked
the armed uprising the following day.
The rebels stormed the jail and freed
the prisoners, but Shakirov would
never celebrate his brothers’ release.
He was killed in the attacks.

By early Friday morning the rebels
had taken a local government building

CPJ/Mick Stern

Galima Bukharbaeva fled to New York
after her coverage of the Andijan crisis
angered Uzbek authorities.

but always from a safe distance. Here,
I was among a handful of local
reporters in the square who had to
dive for cover from a hail of bullets
that came without warning.

on Bobur Square and barricaded them-
selves inside. A few residents ven-
tured out to watch the standoff. As
the day wore on they were joined by
thousands more who vented their

KAZAKHSTAN

&

UZBEKISTAN

KYRGYZSTAN
Tashkent

TURKMENISTAN TAJIKISTAN

IRAN

CPJ/Mick Stern

Uzbek soldiers take position outside
the administration building in Andijan
on May 13. Hundreds died when
soldiers opened fire on protesters.

frustration with President Karimov’s
authoritarian rule and economic mis-
management. The protests were
peaceful. Parents brought their chil-
dren to see the unprecedented specta-
cle. The rebels expected that the army

S W S

]

A

me, soldiers finished off the
wounded lying in the blood-
washed square. Opposition
and human rights groups say
up to 1,000 people were killed in
Bobur Square and a nearby border

CPJ/Mick Stern

town the next day. Karimov says
some 30 Uzbek soldiers and 137
other people were killed.

Neither I nor the other five
reporters and one photographer in

would move against them to retake
the buildings, but the crowd had no
inkling of its fate.

rom nowhere, a column of eight-

wheeled armored personnel carri-
ers surged onto the avenue alongside
the square. Atop each vehicle special
forces soldiers in black flak jackets sat
in a circle, their weapons pointing out.

Without warning, the soldiers
opened fire into the crowd. Bodies fell
like mown hay, row upon row. People in
the center of the square ran in all direc-
tions, but soldiers had blocked off side
streets. A helicopter clattered overhead,
pointing out those trying to escape to
the troops below. I don’t know how I
escaped. I just ran. “They think we are
just dirt,” a woman cried to me.

That night, witnesses later told

Andijan that day could stay to count
the casualties. Like many others much
worse off than me, I became a refugee.
The prosecutor in Tashkent has
opened a case against me for working
as a journalist without proper accred-
itation. It would be dangerous for me
to return while the present govern-
ment is in power. The authorities will
want revenge for my reporting and
testimony to the U.S. Congress about
the Andijan killings.

After slipping out of Uzbekistan, I
went with my colleagues to a refugee
camp in neighboring Kyrgyzstan to
which some 500 Andijan residents

A bullet pierced Galima Bukharbaeva’s
notebook and press card as she sought
cover during the government’s assault
on Andijan.

had fled. Many of them recognized us
from Bobur Square and began weep-
ing and shouting: “They’re alive.”

A beautiful young girl, Nailya,
turned to me with tear-filled eyes and
asked: “Do you think we will ever go
back home?”

I held her gaze and said: “Of
course, we will go back.” But I could
not say when. m

Dangerous Assignments 7



Untold
Stories

Threatened by all sides, Colombia’s news
media muzzle themselves.

By Chip Mitchell

MONTERIA, Colombia
he main suspect in Orlando Benitez’s murder was
never in doubt. Benitez, a lawmaker here in the
northwestern province of Cérdoba, was preparing to
run for mayor of a municipality controlled for years by
Diego Murillo Bejarano, a paramilitary chief known as “Don
Berna.” Murillo, once a close associate of drug lord Pablo
Escobar, hadn’t given the campaign his blessing.

The local and national press reported briefly on a police
announcement of the hit, in which five men gunned down
Benitez, his sister, and his driver on April 10. But the press
didn’t mention Murillo or subject the triple murder to any
significant investigation. “No journalist tried to check into
what everyone suspected,” says Gustavo Santiago, news
director of the Caracol Radio affiliate in Monteria, the
provincial capital. “It could have cost you your life.”

It takes mettle to be a journalist in this Andean nation
riven for decades by a war that pits government and para-
military forces against leftist guerrillas, by international
syndicates that enable Colombia to supply most of the
world’s cocaine and much of its heroin, and by an array of
underworld organizations that control contraband, extort
from businesses, and manipulate public officials.

Chip Mitchell is a radio and print journalist based in Bogotd.
Frank Smyth of the Committee to Protect Journalists con-
tributed to this story from the southwestern province of Valle
del Cauca.

8 Fall | Winter 2005

Santiago Pérez

Reporters in northwestern Sucre interview a paramilitary chief
known as Ernesto Baez. Paramilitaries are demobilizing, but
journalists say threats continue.

In this case, news outlets feared reprisals not only from
Murillo, who insists he had nothing to do with the assassi-
nation, but from President Alvaro Uribe’s government,
which had suspended arrest warrants for the warlord as
part of negotiations to demobilize paramilitaries. The talks
had dragged on for more than two years, lately in a para-
military haven the government set up just a few miles from
the murder. Naming Murillo as the suspect would have
focused attention on violations of a “ceasefire” the paramil-
itaries declared for the talks. And it would have fueled
international criticism of Uribe-backed
legislation awarding judicial leniency
to paramilitaries who disarm.

Two weeks after the assassination,
authorities finally broke the silence,
announcing a fresh arrest warrant for
Murillo. Even then, few news outlets
explored the paramilitary chief’s alleged
role in any depth. One fear, Santiago
notes, was that journalists would end
up having to testify against him.

Such hands-off treatment is perva-
sive in Colombia, a Committee to Pro-
tect Journalists investigation has
found. Interviews with three dozen
news professionals show that media
outlets and journalists across the
country routinely censor themselves
in fear of physical retaliation from all
sides in the nation’s conflict.

At least 30 Colombian journalists
have been murdered over the past
decade for their work. “We love our pro-
fession, but we’re human,” says Carmen Rosa Pabén, news
director of Voz de Cinaruco, the Caracol Radio affiliate in the
northeastern city of Arauca. “Threats and killings make us
afraid. To survive, we have to limit ourselves.”

On some occasions, verified news is suppressed shortly
before broadcast or publication. In other cases, probing jour-
nalists are killed, detained, or forced to flee. More often,
investigations never even get started. The issues short-
changed are human rights abuses, armed conflict, political
corruption, drug trafficking, and links from officials to illegal
armed groups. Journalists end up focusing instead on “pleas-
ant topics like fauna and flora,” says Angel Maria Le6n, news
chief of Arauca’s RCN Radio affiliate.

Communities pay a high price. “Any region without
investigative journalism is going to have impunity,” says
Jaime Vides Feria of Radio Caracoli in Sincelejo, a provincial
capital near the Caribbean coast.

AP/Luis Benavides

Hundreds of paramilitary fighters from a faction called "Heroes of Granada" gather
for a demobilization ceremony in Cristales in August.

And the self-censorship has international dimensions.
The Uribe administration, for example, is pushing for U.S.
and European funding of a $130 million plan to reintegrate
the demobilized paramilitaries into society. But foreign tax-
payers can hardly judge whether the plan might bring
peace if the press doesn’t dare investigate drug trafficking
by paramilitaries or their civilian attacks.

“We're talking about serial massacres—extremely cruel
deaths with torture,” notes reporter Beatriz Dieg6 Solano of
El Universal, a daily newspaper that curtailed its investiga-

. “--- "l‘ :i& N : ‘\. > ‘.ﬂii’

tion of scores of unmarked graves discovered near Sincelejo
this year. “Do you think these people are going to become
corn farmers? They’re psychopaths.”

Colombia's main guerrilla groups—the Revolutionary
Armed Forces of Colombia (FARC) and the smaller
National Liberation Army (ELN)—formed in the mid-1960s,
calling for socialism on behalf of the country’s impover-
ished majority. But the guerrillas have earned a reputation
for abusing human rights through tactics such as extortion,
kidnapping, and assassination. And the FARC, now more
than 15,000 strong, has generated much of its revenue
from “taxing” peasants who cultivate coca, the raw material
for cocaine.

In the early 1980s, ranchers, military officers, drug traf-
fickers, and businessmen began forming regional private
armies to ward off the guerrillas. But the paramilitaries,

Dangerous Assignments 9




dubbed “self-defense forces,” have focused largely on
unarmed social movements. Often working closely with
government forces, they’'ve murdered thousands of peas-
ant leaders, trade unionists, politicians, human rights advo-
cates, and other civilians accused of supporting the guer-
rillas. And they’ve played a leading role in turning narcotics
into Colombia’s largest export sector.

Since the Uribe government began negotiating with them
in 2002, the paramilitaries have ostensibly demobilized
units totaling more than 8,500 of their 20,000 fighters. At the
same time, however, they've expanded and entrenched illicit
operations ranging from extortion to drug running to gaso-
line smuggling. They now hold sway over city halls, provin-
cial governments, and federal agencies across the country.
They boast of controlling a third of Congress.

The FARC, meanwhile, remains potent. “Here we have
found a terrorism reigning for decades, a terrorism hidden
in our large cities and in more than 300,000 [square] kilo-
meters of jungle, a terrorism financed by drug trafficking,”
Uribe said in a 2003 speech. “Nowhere in the world in my
generation has it been necessary to confront a terrorism
more powerful, rich, aggressive, and dangerous than what
we’ve confronted in Colombia. And how are we confronting
it? With the hand of the Constitution. We’re confronting it
without trimming press freedom.”

While the Colombian government exerts little formal
control over news content, officials sometimes persuade
media outlets to censor themselves. In 2000, Caracol’s tel-
evision network sent reporter Jorge Enrique Botero and

two other journalists on an 11-day journey to a secret
southern camp where the FARC was holding scores of cap-
tured soldiers and police. The video footage formed the
basis of a 43-minute documentary substantiating claims
by relatives that the government had virtually forgotten
about the captives. Botero called it “the most anticipated
story of my career.”

But a letter from the government’s National Television
Commission urged Caracol to scrap the work, claiming it
would “seriously hurt the feelings of large segments of televi-
sion viewers, such as children,” and that “this sort of broad-
cast could turn out to be counterproductive” for peace efforts.

The documentary never aired. A statement from Caracol
President Ricardo Alarcén acknowledged the letter but said
the network made the decision on its own, already “having
divulged many of the images in our news.”

Another way officials encourage self-censorship is by
accusing journalists of guerrilla ties. In Saravena, a town in
Arauca Province, soldiers of an Army battalion called the
Revéiz Pizarro Mechanized Group entered community radio
station Sarare Estéreo on August 21, 2003, and arrested the
town’s only full-time journalist, Emiro Goyeneche. He was
one of 19 people in the province swept up that day, charged
with “rebellion” and accused by the attorney general’s office
of being an ELN member.

The mass detention came as part of government efforts
to increase security along an oil pipeline run by Los Angeles-
based Occidental Petroleum. “We had been reporting on
[guerrilla bombings], attacks on government forces, and

In Their Words

The Committee to Protect Journalists interviewed three dozen journalists around the country.
Here is a sample of topics they said they’d investigate if not for fear of reprisals.

“In Sucre, many people have dis- deaths. We'd look into all the facts

“One thing you don’t want to “I'd like to report on the topic of

appeared in recent years, not
only at the hands of paramilitary
groups but also guerrilla groups.
To start investigating would be
very delicate as far as security
goes.”

Jorge Velasquez Crespo
Caracol Radio

Sincelejo, Sucre

“One topic to investigate would
be corruption of, for example, the
[0il] royalties that were robbed in
Arauca for years. Another would
be all the province’s unexplained

if it didn’t mean getting killed.”
Javier Sepulveda Ramirez
Kapital Radio

Arauca, Arauca

“I would be investigating the links
from politicians to the paramili-
taries and guerrillas, and the
money laundering by certain indi-
viduals and these same groups.”
Jorge Eliécer Quintero
Cuéllar

Diario de Huila

Florencia, Caqueta

touch is drug trafficking. Even
more risky is corruption. The
drug traffickers at least work,
but a handful of people inside
the government don’t.”

Alfredo Martin Rodriguez

La Jota Estéreo

Tulua, Valle del Cauca

“There are a lot of misgivings
about investigating the big cor-
porations. I don’t think they’re
bullies, but they can hurt you
professionally.”

Carlos Eduardo Huertas
Semana

Bogota

hostages held by the guerrillas
and the impossibility of a
humanitarian exchange [for
guerrillas held by the govern-
ment] or some sort of negotia-
tion so these people, for God’s
sake, could return to their
homes. I'd like to know what’s
the blindness of both the gov-
ernment and the guerrillas that
could eternalize suffering of
such magnitude.”

Jorge Otero Martinez

Cuarta Opinion

Monteria, Cordoba

10 Fall | Winter 2005

Danilo Sarmiento

A photographer traveling with the Army’s 18th Brigade trains his camera on soldiers loading the bodies of alleged paramili-
tary fighters in the northeastern province of Arauca.

decrees restricting people’s movement, but also on sports,
cultural events, and daily life,” says Goyeneche, who fre-
quently shot video for Caracol TV on top of his radio work.
“We were always respectful toward the rule of law and the
bounds of democracy.”

Reporters in the Arauca capital praise Goyeneche’s work
and call the charge against him specious. But he ended up
in prison for more than 20 months. The jailing wiped out
Sarare Estéreo’s news programming, a blow to a town with
no newspapers and no other radio station except one run
by the battalion.

Station Manager Mireya Camacho and her small staff
have struggled to resume the news amid repeated confronta-
tions with the Army. At one point last year, the battalion
threatened to close the station for broadcasting a commu-
nity meeting about the killing of three local trade unionists
by soldiers. “There’s self-censorship,” she says. “We can’t air
statements from legally constituted social organizations
about human rights because military forces immediately
arrive to question us.”

Interviewed in May, battalion commander Col. Luis
Francisco Medina Corredor said many of those organiza-
tions—he named the town’s teachers union and its most
prominent human rights group—take orders from the ELN.
But he insisted his relations with Sarare Estéreo were fine:
‘I don’t know what the fear is about.” The colonel said
Goyeneche, released in April and still awaiting a ruling on the
charge, is free to work at the station “as long as he doesn’t
get involved with terrorist groups.”

Far-flung military commanders aren’t the only officials

trying to link journalists to guerrillas. In February, Vice
President Francisco Santos chastised reporting that ques-
tioned the country’s security policies following an upsurge
in deadly FARC bombings against government forces. The
media, he said, had created “a sounding board for terrorist
actions that, without a doubt, was more effective than the
use itself of the explosives.”

Jorge Otero Martinez, founder of the Monteria weekly
newspaper Cuarta Opinidn, says such statements accom-

While the Colombian government
exerts little formal control over
news content, officials sometimes
persuade media outlets to censor
themselves.

plish ends similar to formal censorship. “A journalist’s duty
is to give the news, to be a witness to our times,” he notes.
“If they attack the [Army’s] 11th Brigade, do we have to keep
our mouths shut because the national government says it
never happened?”

Uribe, speaking at a March conference of news executives,
urged media outlets to exercise “self-control” and consider
barring the publication of interviews with members of illegal
armed groups. “The terrorists maintain a very dangerous
political game,” he said. “One day they kill and the next
they want to be news personalities.”

Dangerous Assignments 11




The Hands that Feed

olombia may be unique in the extent to which its

press censors itself in fear of physical reprisals.

Powerful economic factors, though hardly excep-
tional, add yet more pressure.

Bogota-based Grupo Empresarial Bavaria was
accused last year of paying a $2 million bribe to a for-
mer Peruvian intelligence chief to clear the way for the
company’s purchase of Peru’s sole beer brewer. Peruvian
authorities are investigating the accusations, which
Bavaria denied. “It was an international scandal, and it
was Colombia’s biggest conglomerate,” Semana’s Carlos
Eduardo Huertas notes. “There was a lot of red meat.”

But Colombian media outlets didn’t launch their
own probes. Instead, they briefly recapped what the
Peruvian press had revealed and provided platforms
for Bavaria to assert innocence. The tame coverage
avoided trouble with one of the country’s biggest
advertisers—a company that controlled Colombia’s
beer market and trailed few in the production and dis-
tribution of bottled water, juices, malt beverages, and
soft drinks. Bavaria, since purchased by SABMiller,
filed defamation suits against the Peruvian journalists
who broke the story.

Outside Colombia’s largest cities, the lion’s share of
media revenue comes not from corporations but from
provincial and municipal agencies, which advertise
everything from aqueduct maintenance schedules to
health and educational programs. In the southern
province of Caquetd, Diario de Huila's Jorge Eliécer
Quintero Cuéllar recalls what happened this year after
he wrote two unflattering reports about Gov. Juan Carlos
Claros Pinzén: “The governor himself called our office
and canceled the [province’s] contracts with us.” Quin-
tero Cuéllar says the ad withdrawal didn’t dampen his
reporting and that the newspaper’s local sales chief
managed to restore the contracts a month later.

But such manipulation often succeeds. In small
cities and even provincial capitals, staffing at news out-
lets is usually so tight that reporters are responsible for
selling ads, which puts them in the untenable position
of covering the very politicians feeding their families.
Quintero Cuéllar describes the results in Florencia, the
Caqueta capital: “You listen to the radio and turn the
dial. The same news story on one station is positive

and, on another station, negative. There’s no balance.
There’s no objectivity.”

Some media bosses exact payments for coverage, mak-
ing it impossible for their news staff to report objectively.
“The owner calls up the governor or mayor and says,
‘Give me a million pesos [US$435] and we’ll keep work-
ing together,” explains Kapital Radio’s Javier Sepulveda
Ramirez of the northeastern province of Arauca.

The pressure is similar when the owners them-
selves are immersed in politics. Many news outlets are
the property of current or former governors, mayors, or
members of Congress. Other outlets, even major net-
work affiliates, are owned by the Roman Catholic
Church, which takes stands on public issues and holds
government education contracts. “It's impossible to
fight with the owner,” notes Jaime Vides Feria, a radio
reporter in the northwestern city of Sincelejo.

The family that owns EI Tiempo, the country’s
largest newspaper, includes Vice President Francisco
Santos, who was editor-in-chief throughout the 1990s,
and his cousin, former Finance Minister Juan Manuel
Santos. The paper’s editorials have supported President
Alvaro Uribe’s military and economic policies and a con-
stitutional amendment that, if approved by the nation’s
highest court, will allow him to seek a second four-year
term next year. Co-publisher Enrique Santos, another
cousin of the vice president, insists the newspaper’s
editorial stance will have no impact on its campaign
reporting. “It's not going to influence the balance at all,”
he said in an August 29 radio interview.

Some observers aren’t convinced. “If the people who
sign the paychecks think one way,” says Semana colum-
nist Daniel Coronell, “it definitely reduces a journalist’s
spirit to report any story to the contrary.”

Yet another factor encouraging self-censorship is
the profession’s poor compensation. Most full-time
Colombian journalists earn less than $350 a month, and
some earn even less than the nation’s loosely enforced
minimum wage, $165. “On any given day, your work
may have damaged someone’s reputation, and the whole
country may be talking about it,” says El Universals
Beatriz Dieg6 Solano of Sincelejo. “But you still have to
walk home alone every night because you can’t afford a
car or bodyguard.” m

—Chip Mitchell

12

Fall | Winter 2005

In a June 27 radio interview, Uribe admonished one
journalist in particular. He said Hollman Morris, a Colombian
television reporter who has written critically about the
administration’s security policies, had traveled to the
southern province of Putumayo based on advance knowl-
edge of June 25 FARC attacks that killed 25 government
troops there. The allegation turned out to be false: Morris,
who was working on a BBC documentary, arrived after the
clashes. The president’s office retracted the claim, but
Morris says he had to cut his Putumayo visit short in fear
of retaliation.

he number of attacks on Colombian journalists has

declined in recent years, but the country remains one
of the world’s most hazardous places to report news. This
year, at least one journalist has been murdered for his
work, several others have survived attempts on their lives,
and dozens have reported receiving threats.

The slain journalist, Julio Hernando Palacios Sanchez of
the northeastern city of Clcuta, hosted a Radio Lemas pro-
gram that regularly focused on local corruption. Two
unidentified men on a motorcycle opened fire as he drove
to work January 11.

Six explosions this year have damaged news facilities.
The worst was a February 20 car bombing that destroyed
the building housing the RCN radio and television stations
in the southwestern city of Cali. The FARC claimed respon-
sibility four days later.

On May 16, funeral wreaths were delivered to the offices
of three nationally known journalists whose work often cast
negative light on the Uribe administration. The wreaths
came with cards inviting the journalists to their own burials.
One of the three, Daniel Coronell, also received e-mail mes-
sages threatening the life of his 6-year-old daughter. Coronell,
who directs a news show on the TV network Canal Uno and
writes a column for the weekly magazine Semana, tracked
the messages to a computer in the Bogota mansion of for-
mer Congressman Carlos Nader Simmonds, a close friend of
Uribe. Nader denied sending the threats but admitted they
came from his computer. An investigation by the attorney
general’s office has shed no light.

The lack of security owes much to Colombia’s justice
system, described in a February report by the U.S. State
Department as “overburdened, inefficient, and subject to
intimidation and corruption.” Inefficiency, at the very least,
has stalled many cases involving journalists. Two Army sol-
diers were convicted in the 1991 murder of Henry Rojas
Monje, an Arauca correspondent for the Bogota daily news-
paper El Tiempo. The Defense Ministry was eventually
ordered to pay more than $20,000 to his family, but the

AP/Fernando Vergara

government appealed that ruling. In August, almost 14
years after the killing, the president of a national panel of
administrative judges known as the State Council said the
case’s evidence files, weighing more than 100 pounds, had
“disappeared” and would have to be reconstructed. The
family won’t be receiving the reparation any time soon.
Last year the Bogota-based Foundation for Press Free-
dom (FLIP) examined 157 attacks on journalists reported to
authorities in recent years. A court had ruled whether a
defendant was guilty in only two of the cases. In one—the
2002 murder of newspaper reporter Orlando Sierra—the

President Alvaro Uribe waves during a military parade in
Bogota. He is joined by Armed Forces Commander Gen. Alberto
Ospina, center, and Navy Commander Adm. Mauricio Soto.

killer received a lengthy prison sentence, but those who
ordered the hit hadn’t been investigated. In the other—the
1999 murder of political satirist Jaime Garzon—the con-
victed mastermind, paramilitary chief Carlos Castafio, went
missing on April 16, 2004.

Some lawmakers and human rights advocates have
blamed such impunity on paramilitary infiltration of the
justice system. Within months of assuming his post in
2001, according to Human Rights Watch, Attorney General
Luis Camilo Osorio fired 26 human rights prosecutors and
promoted many others who eventually faced corruption
charges. The Miami Herald reported last year that prosecu-
tors in the cities of Clcuta and Medellin had tolerated or
participated in paramilitary atrocities. The U.S. State
Department has reported on a score of separate cases in
which the attorney general has taken little or no action in
response to the disappearances or deaths of lawyers, union
leaders, journalists, and other prominent figures.

Osorio stepped down this August, but journalists may

Dangerous Assignments 13



not fare differently under his replacement, former Deputy
Justice Minister Mario Iguaran, appointed by the Supreme
Court on Uribe’s recommendation. Osorio describes Iguaran
as his “clone.” It happens that Iguaran co-authored the leg-
islation for demobilizing the paramilitaries. The measure,
supported by the United States and signed into law by Uribe
in July, reduces jail sentences and provides cash awards to
illegal combatants who disarm. Uribe calls such incentives
crucial for peace. “The law is universal,” he noted in a July
speech. “It’s for guerrillas and paramilitaries.”

But the law’s critics—including Human Rights Watch,
Amnesty International, and the human rights commissions
of both the United Nations and the Organization of Ameri-
can States—warn that it sets prosecution time limits that
may allow some of the worst paramilitary offenders to
remain free. The few convicted, they say, could serve sen-
tences as short as two years and keep their forces intact.

That sort of impunity weighs heavily on the news media.
In Florencia, a southern provincial capital, radio journalists

Gustavo Santiago, news director for the Caracol Radio affiliate
in Monteria, says in-depth reporting on the murder of a mayoral
candidate could have cost reporters their lives.

Alfredo Abad Lopez, Guillermo Le6n Agudelo, and José
Duviel Vasquez Arias were murdered over an eight-month
period in 2000 and 2001. “The attorney general’s office still
hasn’t determined who’s responsible,” notes Carlos Meyer
Sanchez, news director of the local RCN Radio affiliate. “That
has led to self-censorship. There are topics you can’t touch.”

elf-censorship turns up in every corner of the country but
most intensely in regional media. “We live here, our fami-
lies live here, and everyone knows us,” says Leén, the radio
reporter in Arauca. “It's not the same with journalists who
visit for a few days from Bogota or an overseas news agency.”

14 Fall | Winter 2005

Santiago Pérez

Some of the censored news involves routine reporting.
Meyer Sanchez recalls a press conference in which the
Army’s 12th Brigade announced it had captured a few para-
military fighters. He says a man outside the event intro-
duced himself as the detainees’ commander and urged that
there be no reporting on the arrest “for your security and
the security of your family.” That threat, Meyer Sanchez
adds, persuaded the station not to broadcast anything
about the capture.

El Calerio, a daily newspaper in Cali, decided against
publishing an image of a June murder victim after the pho-
tographer received a threat on his cell phone. “Sometimes
it’'s hard to be a good journalist because of the fear,” Man-
aging Editor Blanca Maria Torres Ramirez notes.

On July 14, authorities near Medellin captured José
Aldemar (“Mechas”) Rendén Ramirez, wanted in the United
States for his suspected role as a financial officer of the
Norte del Valle drug cartel. The national and international
press covered the arrest, but media outlets in the south-
western city of Cartago, where Rendén grew up, gave the
story a pass. “There are things we can’t report,” Cartago
Stereo’s Luis Angel Murcia explained the day after the
arrest. “We're afraid of reprisals.”

In another form of self-censorship, news outlets abandon
important investigations. In April and May, EI Universal
reporter José Javier Sarmiento broke several stories about 72
unmarked graves found on farms where paramilitary chief
Rodrigo (“Chain”) Mercado Pelufo operated. Sarmiento never
received explicit threats, he says, but “many people with clear
knowledge” of Mercado Pelufo’s unit told him his reporting
had gone far enough. “The newspaper also said I had to tone
it down and not mention the farm owner,” he adds, referring
to his only report that named the proprietor of the 6,000-acre
tract where most of the bodies had turned up.

Numerous angles begged for more investigation.
Authorities, for example, weren’t pursuing the farm owner
and hadn’t identified most of the bodies. Area residents said
hundreds of corpses remained to be found. And Mercado
Pelufo, wanted in 10 massacre cases, was enjoying a sus-
pension of his arrest warrants as part of the demobilization
talks. Yet EI Universal dropped the story. Juan Manuel
Sanchez, who supervised the newspaper’s Sincelejo edition,
acknowledges the danger of investigating the paramili-
taries: “We try to inform without bothering any armed
group.” But he insists this story died on its own. The farm
owner “didn’t have links” to Mercado Pelufo, he says, and
the other angles lacked “reliable sources.”

Semana, the nation’s largest newsmagazine, last year
published a string of reports questioning the demobilization
talks. The coverage peaked with a transcript of tapes from the

Danilo Sarmiento

g St =

Canal Cuatro’s Hernan Morales, Caracol’s Rodrigo Avila, and RCN’s Carlos Pérez

cover the deactivation of explosives in downtown Arauca.

negotiating table revealing that the government had offered
to protect paramilitary chiefs from extradition to the United
States, where Murillo and many others are wanted on drug-
trafficking charges. “After that, there wasn’t a direct threat,
but there were clear and strong signals from underworld
sources to be careful,” says Carlos Eduardo Huertas, Semana’s
investigative coordinator. The magazine’s reporting on the
talks softened. “People noticed a change,” he says.

As journalists censor themselves, they invariably rely
more on government sources. In Buenaventura, the country’s
major Pacific port, 12 youth soccer players were massacred
on April 19. Local reporters learned quickly that paramili-
taries had accused two of the players of FARC ties. “The
whole neighborhood knew what happened, but we couldn’t
publish anything because of fear,” says Adonai Cardenas
Castillo, correspondent of the Cali-based daily newspaper
El Pais, noting that a dozen journalists in Buenaventura
have been murdered over the past 15 years. “Even if you
know who killed someone,” he says, “you can publish only
what the police report.” So the press offered no hint who
might be responsible for the massacre until authorities
announced a paramilitary fighter’s arrest four weeks later.

Cardenas Castillo notes that the lack of information
damages the credibility of both the government and the
press, increasing the likelihood of violent reprisals, espe-
cially in a city like Buenaventura, which averages a murder
a day among its 270,000 residents. “If we could publish
what happened, it would curtail impunity,” he says.

In perhaps the most extreme form of
self-censorship, journalists pack up and
leave. During the crackdown to protect the
oil pipeline, almost every reporter in Arau-
ca fled the province. Several events trig-
gered the exodus. On June 28, 2002, sus-
pected paramilitaries gunned down Efrain
Varela, owner and news director of the
radio station Meridiano 70, on a highway
just outside the provincial capital. On
March 18, 2003, two other suspected para-
militaries Kkilled Luis Eduardo Alfonso,
Varela’s replacement as news director, as he
arrived for work at the station. Eleven days
after Alfonso’s murder, a mysterious list
named 16 local journalists as assassination
targets of the guerrillas or paramilitaries.
“We were on planes for Bogota within days,”
recalls Leon, who didn’t return to Arauca
for five months.

“Threats against us persist today,” Leén
adds. Most Arauca journalists now confine
their reporting to the capital. Even then, they move in
packs and rarely stray from bodyguards provided by the
government. “It’s very hard for a journalist to work like
this,” he notes. “When we show up in a neighborhood with
the escorts, it scares people away.”

Threats and attacks have uprooted many other journal-
ists. In April, Angélica Rubiano fled Florencia, where she
reported for the local radio station Cristalina Estéreo and
La Nacidn, a daily newspaper based in the nearby city of
Neiva. Her investigation of FARC operations had led to
threatening phone calls and apparently a March 13 bomb-
ing of an antenna used by the station. “She was one of the
best journalists around,” says reporter Jorge Eliécer Quintero
Cuéllar of Diario de Huila, a competing newspaper.

Television director Julian Alberto Ochoa Restrepo fled
Andes, a municipality in the northwestern province of
Antioquia, in July after a May 23 assassination attempt and
subsequent threats over his rumored contribution to a
national journalist’s report on area corruption. Buenaven-
tura television journalist Fanor Zuafiga Hurtado left that
city July 24 after months of threats from the FARC.

In Coronell’s case, fear for his 6-year-old convinced him
to move his family outside the country in August. He
accepted a one-year fellowship at Stanford University, took
a leave from his TV show, and got Semana’s permission to
submit his column from overseas. “The possibilities for
investigation have deteriorated,” he laments. “But the safety
of my daughter comes first.” m

Dangerous Assignments 15



The day she was killed,
Natalya Skryl told a
colleague she planned
to meet a source who
promised “detailed,
confidential” informa-
tion for a sensitive
business story.

Murderers Go Free

Omission, obstruction, secrecy mar investigations into slayings
of journalists in Russia.

By Nina Ognianova

MOSCOW
t was after 10 o’clock on the night of March 8, 2002, and
Natalya Skryl, a reporter with the Rostov newspaper
Nashe Vremya, was walking from the bus stop on her
way home from a party. Skryl, 29, who lived with her par-
ents in the industrial town of Taganrog, covered local busi-
ness news for the paper, including a struggle for control of
the local pipe-making plant.

From behind, a man struck Skryl a dozen times with a
pipe or other heavy object. Her screams roused neighbors,
who found her lying in a pool of blood. Taken to the town
hospital, she died of head injuries the next day, her body
so disfigured that her father did not recognize her. The
attacker, described by witnesses as a young man with long
black hair, did not take the money in Skryl’s purse nor did
he take her gold jewelry. It seemed clear to all—including
police, initially—that he struck to Kkill.

An investigation by the Committee to Protect Journal-
ists—based on interviews with colleagues and analysts and

Nina Ognianova is CPJ’s Europe and Central Asia program
researcher. She was part of a CPJ mission to Moscow in July.

16 Fall | Winter 2005

a review of the few publicly available documents—has
uncovered a pattern of inconsistencies, omissions, and
secrecy in the probe of Natalya Skryl’'s murder. The Skryl
case—along with problem-plagued investigations into the
slayings of Eduard Markevich and Dmitry Shvets—illus-
trates official shortcomings in a series of unsolved murders
of journalists in Russia since 2000, CPJ has found.

atalya Skryl’s attention in recent months was focused
Non Tagmet, a Taganrog metal plant and one of the
biggest steel pipe producers in southern Russia. By March
2002, a two-year fight over Tagmet had reached its peak: an
alternative board of directors was seeking to oust manage-
ment; armed guards were deployed around the plant; its
director had virtually barricaded himself inside.

It was a turbulent time in Taganrog, an important indus-
trial port on the Azov Sea. “There was big money to be
divided among interested parties at the time,” said Nashe
Vremya's top editor, Vera Yuzhanskaya, referring to a wave
of privatization in Taganrog. Many prominent people were
turning up dead that year. A court official was found shot
in his office; a well-known businessman and a police offi-

Nashe Vremya

cial were found dead in what were termed suicides; the
mayor was gunned down next to his house.

The day she was attacked, Skryl told a colleague she
planned to meet a source for the Tagmet story. “Natalya
didn’t say who the person was, but she mentioned that he
was supposed to pass her more detailed, confidential infor-
mation about Tagmet,” said Irina Hansivarova, an editor
who sat nearby in the newsroom. Aleksandr Pestryakov,
another colleague, said the young reporter’s coverage was
increasingly detailed and critical. Skryl, he said, “had her
finger on the pulse” of Tagmet.

Officials in the Taganrog prosecutor’s office initially
ruled out robbery as a motive because Skryl’s jewelry and
cash were undisturbed. Just five days after the slaying, the
Taganrog police chief told a press conference that three sus-
pects were in custody. But the three were soon released and
the probe seemed to take an entirely new direction. By July
25, 2002, police announced that robbery was the motive
after all, and that the crime had nothing to do with Skryl’s
work, the Ekho Rostova radio station reported. No explana-
tion of what prompted the shift was offered. Another suspect
was arrested four days later, but he was released as well.

By September 2002, investigators decided to wrap
things up. Taganrog authorities closed the investigation,
saying they did not have suspects, Yuzhanskaya said. The
case sat with no evident change for nearly three years
before authorities, facing new questions this summer,
issued contradictory statements.

In a June 10 letter, the Prosecutor General’s office in
Moscow—the nation’s top prosecutor—told the press free-
dom organization Glasnost Defense Foundation that investi-
gators in Taganrog had halted the probe and “did not neglect

a single version” of possible events in Skryl’s murder. The
office gave no further explanation of the decision to shelve
the case. Yet a month later, the prosecutor’s office issued a
different statement in response to CPJ inquiries. A.P. Kizlyk,
a senior assistant in the Prosecutor General’s office, said in a
July 11 letter that the Skryl investigation “continues.”

That’s news to Skryl’s colleagues, said Grigory Bochkary-
ov. “Nobody has informed or discussed anything with us,”
said Bochkaryov, who worked with Skryl and now works for
the Moscow-based press freedom organization, Center for
Journalism in Extreme Situations.

Skryl’s colleagues said the authorities’ evasiveness com-
pounds suspicions they’ve long had about the investigation.
Bochkaryov said Skryl's colleagues were not questioned in
any depth, nor was any composite drawing of the suspect
ever released. Hansivarova, the editor who worked near
Skyrl, said an investigator spoke briefly with her once—for
about two minutes, she estimated. She volunteered that Skryl
had planned to meet a source for the Tagmet story, but the
information generated no follow-up from investigators.

welve journalists have been Kkilled in contract-style

murders in Russia since 2000. The slayings have
occurred all over the country, from Togliatti in the south to
Murmansk in the north. Many have gone virtually unno-
ticed as authorities halted investigations despite open
questions. By the Prosecutor General’s standard, a case is
“solved” once a suspect is identified. But even high-profile
slayings such as the 2004 assassination of American Paul
Klebnikov have yielded no convictions.

Relatives and colleagues of the slain journalists met in
Moscow on July 7 at a conference organized by CPJ. Increas-

Igor Domnikov,
Novaya Gazeta
July 16, 2000,
Moscow

Death Roll

Twelve journalists have been
killed in contract-style murders
in Russia since 2000. All of the
cases are unsolved, according
to CPJ’s analysis. Here are the
victims, their news organiza-
tions, and the dates and places

Sergey Novikov,
Radio Vesna
July 26, 2000,
Smolensk

Iskandar Khatloni,
Radio Free

of their deaths:

Europe/Radio
Liberty

September 21, 2000,
Moscow

Sergey Ivanov,
Lada-TV
October 3, 2000,
Togliatti

CJES

Adam Tepsurgayev, Natalya Skryl,

Reuters Nashe Vremya
November 21, 2000, March 9, 2002,
Alkhan-Kala Taganrog

Valery Ivanov,
Tolyattinskoye
Obozreniye
April 29, 2002,
Togliatti

Dimitry Shvets

Dmitry Shvets,

Eduard Markevich

Eduard Markevich,
Novy Reft
September 18, 2001,
Reftinsky

TV-21 Northwest-
ern Broadcasting
April 18, 2003,
Murmansk

Aleksei Sidorov,
Tolyattinskoye
Obozreniye
October 9, 2003,
Togliatti

Paul Klebnikov,
Forbes Russia
July 9, 2004,
Moscow

Magomedzagid
Varisov,
Novoye Delo
June 28, 2005,
Makhachkala W

Dangerous Assignments 17



Karen Nersisian, who represents relatives of three slain jour-
nalists, says prosecutors have compelling reasons to avoid the
powerful forces behind the murders.

ingly concerned by the failure of Russian authorities, they
are considering forming an association to exchange infor-
mation and press for justice.

Karen Nersisian, a lawyer representing the families of
slain journalists Igor Domnikov, Valery Ivanov, and Aleksei
Sidorov, said prosecutors routinely reject professional
motives in journalist killings, instead classifying them as
street crimes. “It is easier for investigators to deal with
murders where hooliganism or robbery is the motive,” Ner-
sisian said. “By admitting that the killings have been
ordered, prosecutors oblige themselves to look for the mas-
terminds.” And in Russia, where politics, business, and
crime sometimes converge, going after a mastermind can
invite big trouble, he said.

When Eduard Markevich, the 29-year-old editor and
publisher of the newspaper Novy Reft, was shot outside his
home in the Ural Mountains village of Reftinsky on Sep-
tember 18, 2001, speculation immediately centered on his
work. Novy Reft regularly criticized local officials, and
Markevich had received many threats over the years. In
1998, two attackers broke into his apartment and beat him
in front of his pregnant wife. The assailants were never
apprehended. Markevich was also at odds with local
authorities, who once detained him for 10 days on a
defamation charge. After a regional prosecutor intervened
and ruled the 2000 detention unlawful, two officers were
forced to resign.

On the night of the slaying, local reports said, witness-
es noticed a stranger in Markevich’s neighborhood and saw
a car speed from the scene. Transport police reportedly

18 Fall | Winter 2005

Tolyattinskoye Obozreniye

stopped a car 25 miles (40 kilometers) outside Reftinsky
and detained the driver. After 10 days, the suspect was
released without charge, the Center for Journalism in
Extreme Situations reported.

Sverdlovsk prosecutors vowed publicly to give the case
special attention and Markevich’s widow, Tatyana, contin-
ued publishing Novy Reft. But six months after her hus-
band’s killing, Tatyana Markevich started getting anony-
mous phone threats, the Glasnost Defense Foundation said.
By October 9, 2002, someone tossed a dumbbell with a
threatening note through her apartment window. The next
morning, her apartment door had been splattered with var-
nish, and burnt matches were on the ground. Fearing for her
safety, and that of her 3-year-old son, Tatyana Markevich
shut Novy Reft on October 15, 2002, and fled Reftinsky, the
Glasnost group said.

Now, after four years of stops and starts, the investiga-
tion into Eduard Markevich’s murder has been officially
halted. In its July 11 letter to CPJ, the Prosecutor General’s
office said that, “after checking all possible versions, the
investigation is stopped.” Possible motives were never
explained publicly or to Markevich’s relatives, said Maria
Istomina, a family friend. “I think prosecutors deliberately
ignored journalism as a motive because Eduard Markevich
actively criticized local officials,” she said.

ven in instances where authorities claim progress, they

have withheld information. Such is the case of Dmitry
Shvets, the 37-year-old deputy director of the independent
television station TV-21, who was gunned down outside the
station’s offices at around 5 p.m. on April 18, 2003, in the
northern city of Murmansk. An assailant fired several times
in the presence of many witnesses, then fled in a waiting car.

Shvets was a prominent local figure with many com-
mercial interests, someone active in public relations and
politics. Family and colleagues believe he was killed for his
hands-on work at TV-21. Svetlana Bokova, news editor at
TV-21, said Shvets was investigating a mayoral candidate’s
alleged links to organized crime in the days before the slay-
ing. The candidate had recently threatened TV-21 staff for
broadcasting an unfavorable interview, the station report-
ed. Murmansk police and prosecutors requested copies of
Shvets’ TV-21 reports over the previous two years.

In early April, prosecutors said they had found Shvets’
alleged killer—now dead, they said—but they refused to
identify the suspect or provide any other detail. In deflect-
ing questions, authorities cited the confidentiality of the
investigation. One of the few things they did say: Investi-
gators now had a clear idea of who ordered the killing.

But the status of the case is not at all clear. In its July 11
letter, the Prosecutor General’s office described the Shvets’
case as “solved.” By mid-August, Murmansk prosecutors
told Shvets’ widow that investigators had stopped looking
for the mastermind—because they had no suspects. Yet the

next month, responding to CPJ inquiries, the Prosecutor
General said the hunt for the mastermind was on.

“I do not trust the prosecutor’s office,” said Inna Shvets,
who added that investigators routinely withheld informa-
tion about her husband’s killing. “Nobody talks or meets
with me. I only get vague statements in written form, and
even those I get after filing at least two written requests.”

That is a common refrain from families of the slain jour-
nalists, who say authorities have been evasive, sluggish, and
unresponsive. This pattern held true when CPJ sought
explanation from prosecutors. On June 14, CPJ faxed a

request to Prosecutor General Vladimir Ustinov, seeking to
meet with him in Moscow. CPJ requested a meeting in early
July, around the time of its conference with the families.

The response from Ustinov’s office was sent by mail,
dated July 11, and postmarked July 25. It reached CPJ’s New
York headquarters on August 5. A meeting was impossible,
the letter said, because of the “intense work schedule of the
Prosecutor General’s office.” m

For updates on the Russian journalist murders, visit
www.cpj.org.

Moscow Q & A: David Marash

ABC News correspondent David Marash,
a veteran CPJ board member, met with
families and colleagues of 12 slain jour-
nalists during a mission to Moscow in
July. He talked with CPJ's Maya Taal
dfterward.

Given your long involvement with CPJ, how was this
mission different from others you’ve undertaken?
Usually we meet with a lot of government officials. This
time, we hoped to meet with prosecutors and we didn’t—
we didn’t really meet with anyone in the government who
was directly involved in these cases. However, the confer-
ence accomplished a great deal. It brought these families
together to synthesize their protests, and it worked as
moral reinforcement. Looking into one another’s faces,
hearing one another’s voices, hearing one another’s stories
had a very strong, psychologically boosting effect.

What left the strongest impression?

It's the sheer courage necessary to practice professional
journalism on a meaningful level in Russia. The threat of
some kind of intervention, whether it be legal or fatal, is
constant.

Has government indifference in these murder cases
affected the families’ resolve?

The single defining fact is that all 12 murders are unsolved,
and many of them are officially closed “for lack of a sus-
pect.” The uniformity of this powerless outcome is a real
indictment of the government. Most of the killings seem to
be professional, organized hits; in none of the cases have
the progenitors of the crime been found. This suggests that
the Kremlin and the prosecutor’s office don’t want very
much to find these criminals.

What was common to the families’ experiences?
What's most telling is the pattern of details. First off, the
journalists knew that they were working in dangerous ter-
ritory. Secondly, in most cases, the journalists had received
open or veiled threats not to persist in their reporting.
Third, the hits are almost all professional-style, involving
lethal use of a very professionally handled weapon and a
pre-planned getaway. The subsequent investigations tend
to be under-funded, and they rarely persist. The one
notable exception is the murder of American journalist Paul
Klebnikov, where at least investigators claim to be pro-
ceeding to a real prosecution.

Have they gone further in the Klebnikov case because
of international pressure?

There’s no question international attention has helped in
the Klebnikov case. So has government pressure. President
Bush and Condoleeza Rice, as national security advisor and
secretary of state, have personally pressed the issue with
their Russian counterparts. This obviously has the effect of
getting formal action. Whether these formal actions pene-
trate to the core of the crime remains to be seen.

How do people compare the current press climate to
that of the Soviet era?

Families and journalists who had been there from the mid-
’80s say that press freedom conditions are approaching the
bad old days of the Soviet state and are far worse than dur-
ing the glasnost era of the late ’80s and the perestroika era
of the early ’90s.

How do journalists and others encourage the Russian
government to make progress in these cases?

The best thing we can do is to shine a spotlight on it, to show
through our own reporting and our own advocacy that what
happens to journalists in Russia matters to journalists and
their readers, viewers, and listeners all over the world. m

Dangerous Assignments 19



Reuters/Supri

20

Editor Goenawan
Mohamad shows a
copy of Tempo as
he and colleagues
resume publication
in October 1998.
Indonesian Presi-
dent Suharto had
revoked the maga-
zine’s license four
years before.

Fall | Winter 2005

Reuters/Pawel Kopczynski

Reuters/Rickey Rogers

Copies of Gazeta Wyborcza, Poland’s popular daily, roll off the
press. Launched by the Solidarity movement, the newspaper has
become a powerful, independent voice.

Archaeologists in Buenos
Aires uncover a detention
and torture center used

by the military junta
during Argentina’s “dirty
war.” The news media,
once complicit in covering
up the regime’s atrocities,
became tough investigators
of the abuses.

About Face

Four Great Press Freedom Turnarounds
of the Past 25 Years

Compiled by Leigh Newman

t was 25 years ago that Poland’s Lech Walesa led his first strike at the Gdansk

shipyards and Argentina’s military junta was in the midst of its brutal “dirty

war.” From Nigeria to Indonesia, authoritarian regimes held a tight grip on
power and the press.

The ensuing political changes seem nothing short of monumental. Regimes
fell, the balance of power shifted, and, in many places, press conditions were
transformed. As the Committee to Protect Journalists marks its 25th anniversary
next year, we salute four great press freedom turnarounds—in Argentina, Nige-
ria, Poland, and Indonesia. In each nation, the emerging free press served as cat-
alyst for political change and barometer for societal freedoms.

Time and again, the presence of a vibrant underground press helped ensure the
transition. The support of press advocacy groups encouraged front-line journalists
and deterred government repression. International attention and investment
helped foster new media outlets. And in each nation, the sheer courage of writers,
editors, and photojournalists made the transition possible. Here are their stories.

ARGENTINA: Up from the ashes

The Argentine press rebuilt itself from the ashes of 25 years ago. With the country
locked in what its leaders framed as a good-versus-evil struggle, the mainstream
Argentine media supported the junta’s “dirty war,” exaggerating the threat from
leftist guerrillas and covering up the regime’s atrocities.

Journalists themselves were victims. During seven years of military rule from
the mid-1970s to the early 1980s, nearly 100 journalists were among the thou-
sands of people who “disappeared,” human rights organizations now report. The
loss of life made it one of the deadliest conflicts for the press in modern history.

The turning point is reflected in the powerful story of Jacobo Timerman, editor
of La Opinion, and one of the country’s most prominent journalists. An early sup-
porter of military rule, Timerman was abducted, tortured, and detained for more
than two years. His 1981 memoir, Prisoner Without a Name, Cell Without a Number,
became a touchstone in the human rights and press freedom movements.

The next generation of reporters went on to re-establish the credibility of the
press as the country moved to democracy in 1983. The Argentine media began
to play a significant role in investigating human rights abuses during the junta’s
rule. It grew bolder during the Menem administration of the 1990s, despite the
government’s legal persecution of critical media outlets.

Leigh Newman is a freelance writer and contributing editor to Dangerous Assign-
ments. Alexandra Zabjek contributed research to this story.

Dangerous Assignments 21



printing presses and an informal, well-organized distribu-
tion network established during the 1970s set the stage for
an independent media.

Dangers on the horizon: Criminal libel remains on the
books. On rare occasions, it is used to suppress critical
news reporting of influential politicians and powerful insti-
tutions such as the Catholic Church.

AP/Eduardo di Baia

AP/Muchtar Zakaria

Indonesian President
Suharto announces his
resignation in May 1998,

INDONESIA: The one left standing

Twenty-five years ago, under the autocratic rule of Presi-
dent Suharto, small independent media faced stringent
press laws. Some critical publications were banned and
many journalists censored their work to avoid threats and
harassment.

Yet Suharto left standing one publication whose fate
eventually intertwined with his own. Tempo, founded in
1971 and considered the country’s most respected news
magazine, was credited by many with nurturing a genera-
tion of journalists and setting standards of professionalism.

his administration
battered by riots,
economic woes, and
international criticism.

Argentine editor
Jacobo Timerman,
seen in this 1984
photo, helped spark
human rights and
press freedom
movements with his
powerful memoir.

AP/David Guttenfelder

Nigerians line up in Lagos to cast their votes during
the 1999 presidential election. By enduring violent
repression during years of dictatorship, the Nigerian
press helped set the stage for the vote.

Supporters carry Polish labor leader Lech Walesa in Warsaw in 1981.
Walesa’s Solidarity movement is closely linked to the emergence of Poland’s

independent press.

A key factor in maintaining press freedom over time
was the press advocacy group, PERIODISTAS. Organized in
1995 by prominent Argentine journalists, PERIODISTAS
monitored press conditions, helped unite the media, and
defended local journalists.

Although the 2002 economic collapse caused many
media outlets to fold, the Argentine press continues to play
a vital role in setting the public agenda. The thriving media
community includes national dailies, private television and
radio, and weeklies such as Noticias, which recently exposed
the use of government advertising contracts to reward sup-
portive media and to silence critics.

Dangers on the horizon: Local journalists worry that
the dissolution of PERIODISTAS in 2004 has weakened
provincial media outlets, which are suffering from govern-
ment-imposed advertising embargoes.

NIGERIA: Bravery and endurance

This is a story of courage. From the mid-1980s, when
Ibrahim Babangida took power in a military coup, repression
of the independent press grew. But the darkest period came
under the dictatorship of Sani Abacha, who seized control of
the country in 1993. Abacha used detention, torture, office
bombings, and killings to eliminate and intimidate journal-
ists. By 1997, Nigeria had 17 journalists behind bars.

22 Fall | Winter 2005

Christine Anyanwu, a CPJ International Press Freedom
awardee, spent three and half years in prison for publish-
ing news of a coup plot in The Sunday Magazine, a weekly
she edited and published. Shortly after her release in
1998, Anyanwu wrote in a CPJ report: “It was a journey that
spanned 1,251 days. I moved 10 times through the
nation’s most notorious detention centers, through
spooky, forsaken prisons. It was a tour of a world that,
even in my worst nightmares, I could never have imagined.
I had a taste of life at its most raw—perhaps its lowest—
and in the process got a fuller appreciation of human
nature and our creator.”

Unable to work openly during the height of repression
in the 1990s, much of the Nigerian press published clan-
destinely. By sustaining its efforts, the press flourished
with the end of military rule and the election of Olusegun
Obasanjo as president in 1999.

Today, Nigeria’s long-established independent press is
able to operate freely again. The country’s media are among
the most robust on the continent, with many private news-
papers that criticize Obasanjo and other authorities.

Dangers on the Horizon: Recent arrests and acts of
censorship by the State Security Services have raised alarm.
In May, a journalist was imprisoned for more than two weeks
after his publication accused the first lady of corruption.

POLAND: Taking root underground

An underground press kept journalism alive during Soviet-
era repression, eventually evolving from its partisan roots
to become a vibrant, independent force. One woman, Helena
Luczywo, and one newspaper, Gazeta Wyborcza, symbolize
the evolution.

Luczywo ran two underground publications. The first,
Robotnik, advocated a break from Soviet domination and
reached a circulation of 20,000 by the time the Solidarity
movement began in 1980. When Gen. Wojciech Jaruzelski
declared martial law the following year, Luczywo went
into hiding and started the underground newspaper
Tygodnik Mazowsze, which featured the Solidarity logo on
its masthead.

By 1989, popular resistance to the communist regime
had grown and strikes had forced Poland’s first free elections
in 60 years. Solidarity launched Gazeta Wyborcza (Election
Gazette) from a kindergarten classroom before the historic
parliamentary elections, recruiting Luczywo as its editor.

The paper was essentially a booster for Solidarity dur-
ing that first election. But as the political process moved
ahead in Poland, Gazeta Wyborcza shed Solidarity from its
masthead and asserted independence in its reporting. It
continues to be one of the country’s most influential and
popular dailies.

State media were privatized and new media outlets
have proliferated, some bolstered by foreign investment.
National traditions were important as well. Polish citizens
had known a relatively free press, economic growth, and
free markets during the 1920s and 1930s. Underground

It, too, ran afoul of Suharto in 1994 with an article
exposing government infighting over the purchase of East
German patrol boats. When the government revoked
Tempo's publishing license, the magazine’s founder and
chief editor Goenawan Mohamad led his colleagues in
organizing the Alliance of Independent Journalists (AJI). Its
journalists continued to write, sometimes without bylines
for fear of government reprisal.

Former Tempo reporter Ahmad Taufik, the group’s first
president, was sent to prison for three years in 1994, along
with two other AJI staffers, for publishing articles critical of
Suharto. His case brought international condemnation of the
Suharto government for its treatment of the press. Taufik
and Goenawan each received CPJ’s International Press Free-
dom Award.

Suharto, in power for more than 30 years, was forced to
resign in 1998 because of student riots and an economic
meltdown. Within days of Suharto’s resignation, the new
regime told Goenawan that Tempo was free to reopen.
Here’s how CPJ reported it in 1998: “The magazine’s re-
launch celebration on October 4 was a major event in Jakarta,
drawing some 2,000 reporters, politicians, government
ministers, and diplomats. Tempo’s newsstand sales have so
far exceeded expectations ... leading to a sense of buoyant
optimism.”

Today, Indonesia has democratic elections, hundreds of
publications, and a diverse array of news broadcasts. Critical
articles about government and corruption now make head-
lines, a testimony to the efforts of local reporters.

Dangers on the horizon: Outdated criminal defama-
tion laws—some dating from the Dutch colonial era—are
still on the books and continue to be used against the
press. Tempo itself has been targeted by these cases. m

Dangerous Assignments 23



A CPJ Interview

Americar

A noir ot

U.S. documentary filmmaker Micah Garen was held hostage
for 10 days in Iraq in August 2004 and released unharmed,
thanks in part to the work of his fiancée Marie-Hélene
Carleton. The couple spoke with CP] about their new book,
American Hostage, which recounts the ordeal.

of what he feared would be the site of his execution.

A large white banner with Arabic writing hung from
a back wall. A dozen young men with weapons stood
around the room. In the center was a video camera.

“It was like they had set up a studio for a beheading,”
Garen said. It was in just such a setting that hostages Nick
Berg and Kim Sun-Il had been beheaded, their brutal deaths
filmed in spring 2004. Garen had seen them on television
in his Baghdad hotel room. Now it was August 17, 2004, a
day Garen thought would be his last. Instead, when his cap-
tors removed the blindfold, they made him hold his press
card up to the camera and state his name. Then they
launched into a stream of invective in Arabic, which he did
not understand.

The next day, in New York, Marie-Héléne Carleton
watched as her fiancé’s captors, sympathizers of radical
Shiite cleric Moqtada al-Sadr, announced that if U.S. forces did
not leave the holy city of Najaf, Garen would be dead within 48
hours. “For a short moment, it felt like the death of hope,”

Despite the blindfold, Micah Garen caught a glimpse

Maya Taal is CPJ’s executive assistant and board liaison.

24 Fall | Winter 2005

By Maya Taal

A Hostage’s
Ordeal

In a new book, filmmaker Micah Garen recounts
his captivity in Iraq.

she said. Carleton put aside her despair and went to her
computer to mobilize journalists to lobby for Garen’s release.

aren had first gone to Iraq in June 2003 to research a

documentary. He shunned bullet-proof vests and
armed guards and found it easy to work. “I wasn’t afraid of
saying that [ was an American,” he said. He returned with
Carleton in May the following year to finish the film on the
looting of archaeological sites around the southern city of
Nasiriyah.

But during his absence the mood in Iraq had soured.
“Within a few months it changed dramatically, and then you
realized your nationality was a target,” he said. Carleton,
who has French and U.S. citizenship, traveled in full Islam-
ic dress and the pair carried only her French passport, leav-
ing their U.S. passports in their hotel room. They took
painstaking precautions to keep their movements secret.
They would hire two drivers the night before a trip then
cancel one on the morning of their departure, not revealing
their destination to the other until they were in the car. The
couple thought that their best protection was their status
as independent journalists, separate from any government
or military.

“The only thing that protects you out there ... [are] the
principles of journalism,” Garen said. “A lot of times people
are tempted to look for other protection, like, I'm going to
wear a bullet-proof vest. I'm going to go out in an American
convoy.’ ... There’s only one thing that is going to protect

you, and that’s being perceived as somebody who is really
just there for the truth and is as objective as possible.”

The pair stayed for three months, shuttling between
Baghdad and Nasiriyah. At that time, they were the only
Western journalists working in the area because the roads
were so dangerous. Garen and Carleton filmed the guards
hired to protect the Sumerian site of Umma as the recruits
trained and bought guns at a local arms market. On July 30,
Carleton headed back to the United States, leaving Garen to
wrap up the project. On Friday, August 13, two days before
he was to return to New York, Garen went back to the arms
market with interpreter Amir Doushi to grab just one more
minute of footage. “To get a story and really document it,
you had to take risks,” Garen said. Friday the 13th was not
a lucky day. He aroused the suspicion of one vendor, and
within minutes he and Doushi were bundled into a car.

Their captors held them in a cramped enclosure made
from date palms in a remote marsh. They were completely
cut off, and the guards were changed every few hours so
that they could not strike up a relationship. His biggest
stroke of luck was being held with Doushi. “If my translator
hadn’t been there, I don’t know what I would have done,”
Garen said. Doushi was able to gather snippets of informa-
tion from the guards, and the two men kept each other
company. The guards treated Garen relatively well, but they
were harsh on Doushi for working for Americans.

In New York, Carleton transformed the couple’s West Village
apartment into a “war room” in a campaign to free Garen.
“In the end it was the grassroots effort that would really pay
off,” Carleton said. The leadership of the cleric’s Mehdi army
had collapsed, and al-Sadr’s control over the splinter groups
was tenuous. But a direct appeal to al-Sadr remained the best
hope. Al-Sadr’s groups were open to journalists, Carleton
said, but they had to be convinced that you were willing to
report their side of the story. She galvanized journalists
through e-mails and phone calls to use whatever contacts
they had with al-Sadr’s people. She also worked with the U.S.
government, the Committee to Protect Journalists, and other

It was like they had set up a studio
for a beheading.

groups to get the message to influential Iraqgis that Garen
was an independent journalist covering a cultural story.

“We used all of our resources to convey that there’s no
benefit in holding an innocent civilian like Micah hostage,”
said Joel Campagna, CPJ’s senior program coordinator for
the Middle East. The campaign seemed to be making head-
way, Carleton recalled, until the “terrible, terrible moment,”
when the kidnappers’ video of Garen was broadcast.

Reuters/Claudia Daut

By this time, Garen believed death was imminent, and
he began to devise an escape plan for the morning of
August 19. At the last minute, however, Doushi backed out,
arguing that an escape was too dangerous. He insisted that
their chances of survival were greater if they stayed put.
Despite the video, the families continued to make both pri-
vate and public appeals to al-Sadr and local Muslim clerics.
Garen’s sister, Eva, went on Arabic-language Al-Jazeera and
Al-Arabiya to plead for his freedom. Finally, al-Sadr, by now
in hiding, wrote a letter demanding Garen’s release. On
August 22, Garen and Doushi walked free.

Micah Garen, seen here just after his release in August 2004,
says he holds no grudges but fears that protection for journal-
ists has eroded in Iraq.

Garen said he bears no grudges about his ordeal. “Iraq
is a place where you try not to have judgments. Our job
being out there was to document,” he said. “In the greater
scheme of things ... you walk out alive, and it's something
to be happy about.” He set to work writing a book with
Carleton about the ordeal, a process he says has been
“cathartic.” The book is dedicated to their two sisters and
the journalistic community. “That coming together was
extraordinary,” Garen said. “I never thought that hundreds
of journalists would be out there doing this.”

Garen and Carleton want to return to Iraq, although
they believe it is even more dangerous today. More than 50
journalists have been killed in Iraq since hostilities began
in March 2003. The status of journalists, which Garen
called his best protection, has been eroded by the violence.
“Most journalists are either embedded or confined to their
hotels,” said Garen. “Sadly, that barrier has kind of been
crossed. ... It no longer matters that you are a journalist.” m

American Hostage, by Micah Garen and Marie-Hélene Car-
leton, published by Simon & Schuster, October 2005.

Dangerous Assignments 25



Zimbabwe’s Exiled Press

Uprooted journalists struggle to keep careers, independent reporting alive.

By Elisabeth Witchel

LONDON
andra Nyaira was on a career high when she left Zim-
babwe three years ago. For her work as political edi-
tor of the country’s leading independent newspaper
the Daily News, she had earned a prestigious Courage in
Journalism Award from the Washington-based Interna-
tional Women’s Media Foundation. After traveling to the
United States to receive the prize, Nyaira attended the
journalism master’s program at City University in London
on a scholarship.
Nyaira expected to be back at her job in Zimbabwe in a
year. She has yet to return.
President Robert Mugabe’s government, after several
unsuccessful attempts to muzzle the Daily News, finally
succeeded in closing the popular daily in 2003 amid an

Some left as a direct result of
political persecution, others
because the government’s crack-
down erased opportunities in
the independent press.

escalating crackdown on the independent media. Family
and colleagues warned Nyaira, who had already been
arrested once on criminal defamation charges, that it would
be foolhardy to return home.

Now Nyaira lives in Somerset, England, eking out a living

Elisabeth Witchel is journalist assistance coordinator for
the Committee to Protect Journalists. Gretchen L. Wilson,
a freelance journalist based in Johannesburg, contributed
to this story.

26 Fall | Winter 2005

doing odd jobs. She wonders at age 30 whether the career
at which she excelled—the one for which she once risked
her freedom—will be open to her again.

“We’re rotting away here,” said Nyaira, referring to her
exiled Zimbabwean colleagues.

At least 90 Zimbabwean journalists, including many of
the nation’s most prominent reporters, now live in exile in
South Africa, other African nations, the United Kingdom,
and the United States, making it one of the largest groups
of exiled journalists in the world, an analysis by the Com-
mittee to Protect Journalists has found. CPJ traveled to
Johannesburg, South Africa, and to London, conducting 34
interviews with exiled Zimbabwean journalists, analysts,
and human rights advocates.

Some of these exiled journalists left as a direct result of
political persecution, others because the government’s
crackdown virtually erased opportunities in the independ-
ent press. Authorities have routinely detained and
harassed journalists in the past five years to quash report-
ing on human rights, economic woes, and political opposi-
tion to the regime, CPJ research has found. Repressive leg-
islation such as the 2002 Access to Information and Pro-
tection of Privacy Act criminalizes journalism without a
government license.

The crackdown has taken a devastating toll on Zimbab-
we’s independent media. Once home to a robust press
corps, Zimbabwe today has no independent daily newspa-
pers, no private radio news coverage, and just two promi-
nent independent weeklies. Journalists remaining in Zim-
babwe are either without jobs in their profession, or they
work under threat of laws that, among other things, set
prison terms of up to 20 years for publishing false infor-
mation deemed prejudicial to the state.

Zimbabwean citizens are denied access to diverse, ques-
tioning voices at a time when the Mugabe administration,
emboldened by this year’s election victory, wields power
more aggressively than ever. For instance, the government’s

AP/Karel Prinsloo

“Operation Murambatsvina”—or “Drive Out Trash’—has
destroyed the homes and livelihoods of an estimated
700,000 Zimbabweans. Done under the guise of urban
renewal, the demolitions are aimed at breaking strongholds
of political opposition, critics say.

pread as far as New Zealand, the exiled journalists have

made their homes among the estimated three to four mil-
lion members of the Zimbabwean diaspora. Unemployment,
political violence, and human rights abuses have fueled a
steady stream of emigration from Zimbabwe since the late
1990s, according to a study released this year by the Inter-
national Organization for Migration. The survey of 1,000
Zimbabwean expatriates in South Africa and the United King-
dom found that most are professionals, whose absence cre-
ates “concerns for the longer-term future of Zimbabwe.”
Zimbabwe’s exiled media reflect similar patterns.

Journalists such as Urginia Mauluka, a former Daily
News photographer beaten and detained while covering an
opposition political rally in 2001, initially left for tempo-
rary respite only to delay their return as press conditions
deteriorated. Others such as Abel Mutasakani, who left for
South Africa in 2004, decided that only by leaving their

country could they honestly report on events in Zimbabwe.
And some such as Magugu Nyathi, whose newspaper, The
Tribune, was shut in 2003, saw no job prospects at home.

“As professionals we said ‘How do we continue?”
recalled Mutsakani, who served briefly as managing editor
of the Daily News until authorities shut the paper. “I felt we
had a choice. We could sit back in Zimbabwe, but that
would be tantamount to surrender,” Mutsakani said.
Instead, he and several colleagues went to South Africa and
started the Web publication, ZimOnline.

But some did not have the luxury of planning an exit.
In February, three Zimbabwe correspondents for foreign
media outlets—Angus Shaw of The Associated Press, Bryan
Latham of Bloomberg News, and Jaan Raath of The Times
of London—faced imminent arrest after being accused of
spying and publishing information detrimental to the
state. They left behind their homes, families, and decades-
long careers.

Most journalists interviewed by CPJ have found exile a
bitter experience, even as they point out that they have
greater security than many colleagues back home. To pen-
etrate competitive media job markets abroad, many must
secure work permits and prove their qualifications anew. A

President Robert Mugabe campaigns for re-election this year. In the weeks before the vote, his government ousted critical journalists

and blocked press coverage of the opposition party.

Dangerous Assignments 27



Cubans: Direct Line to Readers

ince 1995, when the first independent news agen-

cies emerged in Cuba, dozens of journalists have

fled the country to escape harassment, threats,
detention, or jail. Many have settled in the United States
or Spain, where some continue to work as journalists.

Manuel Vazquez Portal, who won CPJ’s 2003 Inter-
national Press Freedom Award, settled in Miami in June
after being released from a Cuban jail on medical parole
in 2004. He had been unjustly imprisoned for more
than a year, one of 29 journalists swept up in a massive
government crackdown.

“As for practicing journalism, I feel much more com-
fortable now,” said Vazquez Portal, who had helped
establish the independent news agency Grupo de Tra-
bajo Decoro when he was in Cuba. “I don’t have to jus-
tify what I'm doing to anybody.”

Vazquez Portal works as an editor at the Miami-
based news Web site CubaNet (www.cubanet.org). He
also writes a column for EI Nuevo Herald, the Spanish-
language edition of The Miami Herald, which employs
other exiled Cuban journalists as reporters. “Here,
through my opinion columns,
I'm able to communicate with
my readers, unlike in Cuba,
where journalists are man-
aged by political organiza-
tions. Those organizations
are the ones that communi-
cate with the readers.”

Some exiled journalists
continue to work with col-
leagues on the island, report-
ing on local developments
that the official press ignores.
Independent journalists have
no voice inside Cuba, where
the government owns all
media. So they file for Web sites such as CubaNet and
Miami’s Nueva Prensa Cubana (Wwww.nuevaprensa.com)
that are run by exiles.

Other exiles in the United States, Europe, and Latin
America publish in the online daily Encuentro en la Red
(www.cubaencuentro.com), which is run by Cubans in
Madrid, Spain. With an emphasis on opinion pieces, the
Web site provides a forum for cultural and political
debate among Cubans at home and abroad. m

—Sauro Gonzalez Rodriguez

AP/Jose Goitia

Manuel Vazquez Portal
is now based in Miami
and works as an editor
for the news Web site
CubaNet.

28 Fall | Winter 2005

few have secured jobs with international media outlets, but
most make ends meet by working in factories, service jobs,
or clerical positions.

“It feels very frustrating. It is very, very difficult for a
foreigner to break into mainstream journalism here,” said
Conrad Nyamutata, former chief reporter with the Daily
News who now lives in Leicester, England. “Very few of us
have managed to get work in the field.”

The emotional cost is high as well. Dingilizwe Ntuli, a
former correspondent for the Sunday Times, said that
adjusting to life in South Africa and leaving his family—
including his ailing father who died before Ntuli could see
him again—had thrust him into depression.

“When you are forced to leave your country of birth, it
is devastating,” said Ntuli, whose first name means “wan-
derer.” Though he now works again for the Times out of
Johannesburg, Ntuli said he was out of the profession and
disenchanted with journalism for a long period. “I felt noth-
ing was worth living for. I gave my all to journalism and
what happened? I lost my home.”

Zimbabwean journalists in exile stand out in size and
prestige—CP] interviewed at least four winners of inter-
national awards for this report—but their situation is not
unique. A crackdown in Eritrea and the threat of imprison-
ment in Ethiopia spurred flights of more than two dozen
journalists to Kenya, Sudan, Europe, and North America.

Communities of Burmese and Cuban journalists have
been publishing in exile for years, becoming valuable
sources of information on their closed societies. The exo-
dus of Zimbabwean journalists has led to the emergence of
similar media-in-exile that strive to keep news flowing
about their homeland.

Behind the walls of a nondescript office complex on the
outskirts of London, Gerry Jackson and her staff at SW
Radio are fighting to broadcast within Zimbabwe. Jackson
started SW Radio in 2001, after the government closed Cap-
ital Radio, her first independent radio venture in Zimbab-
we. From London, SW Radio broadcasts programs into Zim-
babwe in English and in the Shona and Ndebele languages.
“Radio is such a lifeline to people there who feel forgotten,”
Jackson said. “It gives them a sense of creating dialogue.”

But the station suffered a major setback this year when
the Zimbabwean government succeeded in jamming its
shortwave broadcasts. Jackson tried to overcome the obsta-
cle by broadcasting on multiple frequencies, but this costly
arrangement proved unsustainable and the station now
sends programming online and via medium wave—methods
that draw very limited audiences within Zimbabwe, though
accessible to the diaspora.

In Johannesburg, working in an office unmarked for
security reasons, editors of ZimOnline focus on getting
breaking news out of Zimbabwe and into the international
community. Launched in South Africa in 2004 by Zimbab-

Ben Bonjesi

Sandra Nyaira, once a rising journalist in Zimbabwe, makes a
living doing odd jobs after being forced into exile. She’s among
90 journalists who have fled the country.

wean journalists and lawyers, the site is intended to be a
news service for international media to pick up “the real
Zimbabwean story,” according to its managing editor, Abel
Mutsakani.

“No news groups are allowed in Zimbabwe so news is
not coming out from the ground,” said Mutsakani, who
relies on an in-country network of sources for information.
“We want to tell the story of ordinary people, especially
black Zimbabweans, who suffer the most from food short-
ages and unemployment.”

Zimbabwean law does not explicitly bar foreign publica-
tions from circulating without a license. Wilf Mbanga, a co-
founder of the Daily News, used that opening to launch The
Zimbabwean newspaper this year. From a small cottage in
Hythe on the southern coast of England, Mbanga and his wife
produce the weekly, which the couple said has a circulation
of 30,000 in the United Kingdom, South Africa, and Zim-
babwe. The paper relies on largely unpaid contributions by

Burmese: Delivering with Depth

BANGKOK, Thailand

fter Burmese troops fired on democracy demon-

strators in August 1988, Aung Zaw, a student

who had already been jailed for helping to pub-
lish pro-democracy pamphlets, fled into the jungle. Sev-
enteen years later he has yet to return home. Aung Zaw,
a pseudonym, is a senior member of a vibrant commu-
nity of Burmese journalists in exile in neighboring Thai-
land.

In 1992, he established the Irrawaddy newsletter on
a shoestring budget of $2,000 with one desktop com-
puter. Irrawaddy has outgrown its humble format and
is now published as a glossy news magazine with a
monthly circulation of more than 3,000 copies, many of
which are spirited into news-starved Burma.

“Then people were looking for something independ-
ent that wasn’t associated with any particular opposi-
tion group,” says Aung Zaw, who is also chief editor.
“That’s what we deliver: In-depth, unbiased coverage of
Burma affairs.”

Once the pioneer, Irrawaddy is no longer alone. In
recent years more than a dozen Burma-focused publica-
tions have sprouted across Thailand, India, and Bangla-
desh. Many of the Thailand-based publications have an
ethnic twist: Kao Wao, The Kachin Post, and The Shan
Herald Agency for News all report in their respective
ethnic dialects and focus on issues relevant to their
home regions.

Exile-run publications fill an important news gap, par-
ticularly in Burma’s lawless ethnic territories. Some
papers track abuses in the decades-old conflict between
the military and ethnic insurgents. In ceasefire areas,
exile publications focus on illegal logging, illicit drug pro-
duction, and forced relocations of the local population.

Barred from distributing inside Burma, all of the
exile-run news publications rely on outside donor fund-
ing. The U.S. National Endowment for Democracy and
the Dutch-run nongovernmental organization Noviv are
among foreign donors that have pledged funds to
Irrawaddly.

Exiled journalists from Burma, however, still stand
on shaky ground, particularly in Thailand. Thai Prime
Minister Thaksin Shinawatra has implemented a more
conciliatory policy toward Burma than his predeces-
sors, and the Burmese junta has publicly lobbied him
to close exile publications in exchange for commercial
concessions in Burma. m

—Shawn W. Crispin

Dangerous Assignments 29



Zimbabwean journalists in exile, as well as some anonymous
reporting in the country.

Mbanga, who left Zimbabwe with his wife and “one suit-
case each” in 2003 to take a fellowship in the Netherlands,
decided he couldn’t return home after a story he published
on the militant activities of youth groups in Zimbabwe
landed him the official status of “enemy of the people.”

“While I was in the Netherlands I felt cut off from news
at home,” he said. “I realized I would have liked a newspa-
per with Zimbabwean news available for the diaspora.”

Media-in-exile also include Studio Seven, a radio service
on the U.S.-government funded Voice of America in Wash-
ington that is staffed mainly by exiled Zimbabwean jour-

Daniel Mololeke, now a Johannesburg-based columnist for
NewZimbabwe.com, is trying to organize Zimbabwe’s exiled
journalists.

nalists. An online version of the Daily News is produced out
of South Africa, while NewZimbabwe.com, featuring
tabloid-style news and commentary online, is produced out
of Wales. In August, Zimbabwean journalists in London
launched Zimbeat.com, a news, culture, and commentary
Web site.

Mugabe’s government has taken notice. The state-
owned Herald newspaper has published articles lambast-
ing The Zimbabwean as “a propaganda tool for the former
colonial power Britain.”

Despite their growth, the exile media face serious chal-
lenges. Reliant on private donations and charitable founda-
tions, with little or no advertising revenue, they struggle to
be financially viable. And while these outlets have had suc-
cess reaching the diaspora, their reach within Zimbabwe is
limited to urban and affluent populations.

With shoestring budgets, limited access to government

30 Fall | Winter 2005

CPJ/Elisabeth Witchel

information, and few fact-checking resources, some exile
media also struggle to establish credibility. Pervasive
anonymity in their reports exacerbates the problem. To
protect sources in Zimbabwe and family members back
home, many contributors to The Zimbabwean use pseudo-
nyms while ZimOnline does not use bylines at all.

“It is easy for the government to discredit an unknown
voice coming from so far away,” said Geoffrey Nyarota, for-
mer editor-in-chief of the Daily News, who has been in exile
in the United States since December 2002.

Still, the exile media play an important role for the dias-
pora. Daniel Mololeke, who recently launched an organiza-
tion of expatriate Zimbabwean journalists called the Media
Reference Group, said the exile media maintain unity and
build identity in the diaspora. “Media is the glue that holds
Zimbabweans living outside their country together,” said
Mololeke, a former lawyer and now a columnist for New-
Zimbabwe.com.

hether Zimbabwean journalists become entrenched in

exile appears closely linked to political and economic
developments at home. The majority of Zimbabwean exiles
interviewed for this report told CPJ it would take not only
the end of Mugabe’s rule, but reform of the country’s media
laws, and a loosening of the ruling party Zanu-PF’s control
for conditions to allow their return. At least some, though,
say they would return now if there were job opportunities
in journalism.

Nyarota, the former Daily News founder and editor, said
the return of exiled journalists is important to the future of
democracy in Zimbabwe. Nyarota, who hopes to return
home, noted that national elections in 2001, when inde-
pendent media outlets still dotted Zimbabwe’s media land-
scape, were far more competitive than this year’s vote,
when the opposition Movement for Democratic Change was
nearly shut out of press coverage.

Though critics accused the Zanu-PF of manipulating
this year’s polls, “cheating was not necessary for them to
win,” Nyarota said. The lack of media diversity, he said,
ensured the ruling party’s victories.

For now, financial and professional needs are plentiful,
both in Zimbabwe and in the exiled community. Scores of
journalists in Zimbabwe have been left unemployed in their
profession by the closing of media outlets. Some exiled jour-
nalists seek funding for new and existing media projects;
others need professional work, training, and education.

Nyaira and some of her colleagues started the Associa-
tion of Zimbabwean Journalists in the United Kingdom as a
first step in addressing those needs. “There is no ques-
tion—eventually people will go back,” she said. “And when
we do, there will be a lot of work to do.” m

For updates on threats to Zimbabwe’s journalists, visit
www.cpj.org

CPJ] REMEMBERS

Samir Qassir

A voice for Lebanese freedom is silenced.

By Kamel Labidi

BEIRUT, Lebanon
s a thoughtful and provocative
columnist, Samir Qassir knew
he had many enemies, includ-
ing the chiefs of the Lebanese and Syr-
ian secret police.

“I, whom the security services
failed to silence, will not be silenced
by you,” he told right-wing activists
who tried to prevent him from reading
a message of support from Syrian
intellectuals at a rally in Beirut’s Mar-
tyrs’ Square in March.

He quieted the hecklers and read
the message, which backed the uprising
against 29 years of Syrian dominance
of Lebanon. It also urged Lebanese not
to vent their anger at Damascus on
innocent Syrians working in Lebanon.
Qassir, an architect of the emerging
democracy movement, then hammered
home the message in his own words.

The following month, Damascus
withdrew its troops under international
pressure, and Qassir said nothing
could stop the march toward democ-
racy. “The ruling relics of the Baath
(Party) are handling the situation in
Syria the way they used to control
Lebanon, making mistake after mistake
and managing at the same time to stir
hostility among the people,” Qassir
wrote in his column in Al-Nahar on
May 27. It proved to be his last. Within
a week, he was dead.

Kamel Labidi, a freelance journalist
and CPJ consultant, lives in Egypt.

Reuters/Jamal Saidi

A bomb exploded in his Alfa
Romeo on June 2, plunging the Arab
world’s beleaguered independent jour-
nalists and democracy advocates into
grief and despair.

Qassir managed to be both charis-
matic and academic; international
human rights groups are indebted to
him as a result. He helped researchers
and campaigners plan their work and
provided them with contacts in
Lebanon and other Arab countries. His
strategic thinking and courage unnerved
security agents, who harassed him and
confiscated his passport in 2001. When
I first met Qassir in 2000 at his small

Colleagues raise Samir Qassir’s coffin in
front of Al-Nahar in central Beirut,
where a huge poster of Qassir hangs.
Hundreds of mourners flocked to his
funeral amid calls for an international
inquiry into his assassination.

office in Beirut, he said that all Arab
states “have dangerous and ruthless
men supported by security services.”

“Samir symbolized freedom of
opinion in its full meaning,” said his
younger brother, Walid Qassir, a law
professor at Beirut’s St. Joseph Univer-
sity. “Nothing in the world, not even a
ministerial portfolio, could tempt him
to turn his back on his principles. No
matter how difficult the circum-
stances, he guarded his freedom of
thought. His articles mirrored his
thoughts exactly.”

Ghassan Tueni, the publisher of
Al-Nahar who convinced Qassir to
return from France 13 years ago, said
he symbolized “the successful jour-
nalist, thinker, liberator, and academ-
ic.” Qassir, who had a doctorate from
the Sorbonne, wrote for many news-
papers, including Le Monde Diploma-
tique of Paris.

“Now I wonder if he had stayed in
France, would he have been Kkilled?
That is the tragedy and the catastrophe
with which I live every day,” Tueni con-
fided at a memorial ceremony in July at
the American University of Beirut.

Qassir, a Lebanese and French
national, was 45 and had two daughters.

His widow, Gisele Khoury, a
prominent television journalist, called
for an international investigation with
French participation. She and his
close friends established the Samir
Qassir Cultural Foundation to pro-
mote his legacy and protect press
freedom in the Arab world.

Few deaths of Arab journalists
have prompted such anger and sad-
ness in the region and around the
world. Hundreds of journalists,
activists, and students took to the
streets of Beirut in June to protest the
murder, and United Nations Secretary
General Kofi Annan called for the
killers to be brought to justice. For
weeks, articles in Lebanese and for-
eign newspapers paid tribute—calling
him the “Martyr of Freedom and
Democracy,” the “Professor of Inde-
pendent Journalism and Ethics” and
the “Prince of the Pen.” m

Dangerous Assignments 31



DISPATCHES

A Fighter Goes Missing

Mexican reporter Alfredo Jiménez Mota took on drug lords.

By Michael Marizco

HERMOSILLO, Mexico

s a boy, Alfredo Jiménez Mota

wanted to be a boxer. Instead,

he became a bare-knuckle
reporter, taking on drug lords and
corrupt officials along Mexico’s bor-
der with the United States. The 25-
year-old, who nearly flunked school
because he spent too much time in
the offices of his local newspaper,
quickly earned a reputation as a jour-
nalistic slugger for his exposure of
organized crime.

On April 2, Jiménez told a col-
league he was slipping out to meet a
“nervous source.” He never came
back. Family, friends, and journalists
at El Imparcial, his newspaper in the
northwestern city of Hermosillo, have
not heard from him since.

Mexico’s northern states have
become some of the most hazardous
places in Latin America for journal-
ists, according to research by the
Committee to Protect Journalists.
Jiménez, eager for fame, went after
the big names and refused to pull
punches. He quickly made enemies,
said ElI Imparcial Assistant Editor
Jorge Morales Borbon. He angered the
Attorney General’s office by hounding
its Sonoran bureau over dropped
investigations; he investigated a

Michael Marizco covers border issues
for the Arizona Daily Star of Tucson. CPJ
Americas Program Coordinator Carlos
Lauria contributed to this story.

32 Fall | Winter 2005

police chief for alleged drug traffick-
ing in a border town; and he riled Mex-
ico’s most powerful drug cartels by
naming names. “Those stories distin-
guished the type of reporter he was,”
Morales said.

Jiménez idolized Jesuis Blancor-
nelas, publisher of the Tijuana weekly,
Zeta, who nearly died in an assassi-
nation attempt in 1997. “That man
was like his guide,” said Morales,
recalling that his reporter talked
about Blancornelas incessantly and
smiled when a colleague compared
him to the publisher.

In the hours before he vanished, Alfredo
Jiménez Mota told a friend that he
feared he was being followed. The
young reporter, who tried to spotlight
drug cartel activities, has not been seen
since April.

El Imparcial via AP

tarting out, Jiménez worked as a

feature writer at a Sinaloa news-
paper, but he hated covering the mere
surface of Mexican life. Jiménez wanted
to dig deeper into the drug smuggling
rackets plaguing the country, and he
got his chance at the Culiacan daily El
Debate. He showed his mettle as a
reporter early on when assigned to
cover what could have been a simple
car crash, said former colleague Ismael
Bojorquez Perea, editor for Rio Doce in
Sinaloa. In December 2003, a gangster
and a police commander were involved
in a car crash. The commander could
identify the man—but let him go.
Ignoring a threat from the gang,
Jiménez wrote the full story.

Jiménez, who lived alone, was care-
ful to protect his family, telling sources
that his parents lived in Culiacan when
their home was actually many hours
away. “He wanted the danger. He was
just excited by that life,” said his
mother, Esperanza Mota Martinez.

That excitement was evident on
September 11, 2004, when he heard of
the killing of a drug trafficker’s brother.
As a reporter for El Debate he predicted
correctly that the shooting of Rodolfo
Carrillo Fuentes would trigger a war
among the drug cartels for control of
the Tamaulipas crossing point to Texas.
In the ensuing months, more than 500
people were killed along the border
from Baja California to Chihuahua.

At the urging of a friend, Jiménez
left the violent city of Culiacan two

Michael Marizco

A soldier guards the offices of EI Imparcial on August 30 as press executives from
throughout northern Mexico gather to issue the “Hermosillo Declaration.” The executives
agreed to work together to protect their reporters. Alfredo Jiménez Mota, who covered
drug trafficking for El Imparcial, went missing in April.

weeks after the Fuentes shooting and
came to Hermosillo in the state of
Sonora.

Sonora is home to drug smuggling
cartels that have escaped close scrutiny
in the local media—even though its
border with the U.S. state of Arizona
is second only to south Texas for
drug smuggling. It is the entry point
for more than half of all illegal
migrants arrested attempting to enter
the United States.

Jiménez tried to turn the spotlight
on the cartels, but even he became
frightened. In February, he called his

mother, sounding panicked for the
first time, his mother said.

Three men were following him. He
went to the Hermosillo police depart-
ment, where officers told him he was
paranoid.

iecing together accounts from

family, friends, and colleagues, it
appears that Jiménez walked into a
restaurant owned by a childhood
friend, Rodolfo Urias, at about 4 p.m.
on April 2. He said two men were out-
side in a Volkswagen Beetle taking
his photograph. “I told him to quit

being paranoid,” Urias said, shaking
his head. But when Jiménez asked
about a back door Urias showed him
the way.

Later, Jiménez telephoned a col-
league to postpone a dinner, saying he
had to meet a source he described as
nervous. A state official told authori-
ties that he gave Jiménez a ride to a
convenience store that evening but
did not see him again, Morales said.
Jiménez made a telephone call shortly
afterward to a federal prosecutor, the
editor said. Authorities have ques-
tioned both officials.

Three days later, Jiménez’s father
and editors from El Imparcial filed a
missing person report with the Sonora
Attorney General’s Office. Police found
the reporter’s cell phone, police scan-
ner, radio and all his clothes in his
apartment, together with his pass-
port. The case was turned over to fed-
eral investigators in May; tips and
sightings have been reported, but
nothing has come of them.

The disappearance has baffled
investigators. In transcripts of a meet-
ing between El Imparcial staff and fed-
eral investigators, Mexico’s top drug
prosecutor, Jose Santiago Vasconce-
los, said drug cartels were capable of
“all types of barbarities.” He pointed
out that the Arellano Félix cartel in
Tijuana and the Osiel Cardenas
Guillen organization in Tamaulipas
dispose of victims’ remains by burn-
ing them in barrels of diesel oil.

“Sometimes I tell my wife that our
son wanted recognition,” said the
reporter’s father, Jose Alfredo Jiménez
Martinez. “He wanted to be a powerful
journalist who was known interna-
tionally.” The father played with his
eyeglasses at his simple kitchen table.
On the open door he has pasted a
sticker with his son’s missing person
photograph and a telephone number.
He began to cry.

“I suppose he has that now. Every-
body knows he’s missing.” m

For updates on threats against Mexican
journalists, visit www.cpj.org.

Dangerous Assignments 33



RADIO WAVES

Freedom Delayed

One station’s struggle highlights Cameroon’s subtle repression.

By Alexis Arieff

4 reedom FM is Free at Last,”
FCameroon's Post trumpeted
on July 18. But freedom for
the stillborn radio station conceived
by award-winning journalist Pius
Njawé came at a price. When the gov-
ernment finally unsealed the studios
in the port city of Douala—two years
after the station’s scheduled open-
ing—neglect and leaky roofs had
destroyed or damaged its expensive
broadcasting equipment.

“Yes, they lifted the seals from Free-
dom FM,” Njawé said. “But this is a poi-
soned gift.” It could be months before
Njawé raises money to repair the stu-
dios and train new staff. Even then it is
not certain Freedom FM’s promised
independent voice will get on the air.

The government ordered the sta-
tion closed in May 2003, the day
before Njawé planned to begin broad-
casting, saying Freedom FM failed to
submit the proper paperwork. The
move prevented Freedom FM from
covering the 2004 election that
returned President Paul Biya to office
for another seven years, a vote
marred by allegations of fraud and
media self-censorship. Biya, in office
for 23 years, is one of Africa’s longest-
serving leaders.

he case illustrates the evolution of
press restrictions in Cameroon.

Alexis Arieff is research associate for
CPJ’s Africa program.

34 Fall | Winter 2005

A billboard in Yaoundé touts the 2004 re-election of President Paul Biya. Cameroon’s
government blocked the launch of Freedom FM in the months before the vote.

Although journalists complain of gov-
ernment intimidation when reporting
on sensitive issues, this nation of 16
million on the Gulf of Guinea boasts a
diverse press and many private radio
stations today.

Until the late 1990s, the govern-
ment frequently jailed journalists,
including Njawé, on charges such as
“insulting the president.” Internation-
al pressure made Cameroon sensitive
to criticism of its press freedom

record, independent observers said.
But repression continues in a more
subtle and legalistic form, with jour-
nalists subject to lawsuits and regula-
tory actions, according to research by
the Committee to Protect Journalists.

“(Security forces) no longer invade
newsrooms with guns and nightsticks
to break computers and confiscate
equipment,” said Njawé, who, in 1991,
was one of the first journalists to win
CPJ’s International Press Freedom

AP/Emmanuel Tumanjong

Award. “They aren’t running down the
street, gun in hand, chasing after
newspaper vendors.”

Instead, the government tries “to
give the impression of being an open
state that is freeing the media and all
that—when in fact we are dealing with
a sophisticated repression,” added
Njawé, who became a symbol of
Africa’s press freedom struggle after
frequent jail terms for challenging Biya
in his popular newspaper, Le Messager.

“It was obvious that by the time
they lifted the seals, the equipment
would be unusable,” Njawé said. “And
so they would be able to say with
good conscience, ‘We have freed the
radio station,” whereas in fact they
were freeing a corpse.”

Cameroonian journalists say that
rather than issue formal broadcast
licenses the government has relied on
a nebulous system of “provisional
authorization,” which leaves broad-
casters in a legal limbo where they are
liable to be closed down if they anger
the authorities.

“I's not a license, it's not a con-
tract, it doesn’t give you any rights—
they could take it away the next day,”
said Darian Pavli, an attorney with the
Open Society Justice Initiative in New
York. He helped bring a complaint
against the government on behalf of
Freedom FM to the African Commis-
sion on Human and People’s Rights, a
watchdog of the African Union. “So it’s
a great invention for keeping every-
one quiet and under watch,” he added.

Communications Minister Pierre
Moukoko Mbonjo disputed such
criticism. “The system of provisional
authorization has greatly benefited
radio and television owners” by allow-
ing them to operate without paying
licensing fees, he told CPJ. The minis-
ter said Cameroon had more than 60
private radio stations, including “radios
that do not at all favor the govern-
ment ... which continue to exist, and
have never had any problems.”

Njawé filed for permission to
broadcast in fall 2002. He bought

Giséle Mengue

equipment, hired staff, and took out
newspaper ads announcing Freedom
FM’s launch on May 24, 2003. But at
noon on May 23 the Communications
Ministry told him he had not followed
proper procedures and could not go
on air.

“While I was trying to reach the
ministry in order to understand what
was happening, the army, the police,
and the gendarmerie simply circled
the building, invaded the studios, and
occupied the area,” Njawé said.

Alain Batongué, a veteran journal-
ist and director of the independent

Water damaged the ceilings and some
of the equipment at Freedom FM’s
studios in Douala. Pius Njawé, above,
says the government freed a “corpse.”

ing, including the station’s suit before
the African Commission, which had the
potential to embarrass the govern-
ment. In August, the state-owned daily
Cameroon Tribune said the Communi-
cations Ministry would begin accepting
applications from private broadcasters
for official broadcasting licenses.
Mbonjo said that a committee
drawn from several government min-
istries, as well as the National Com-
munications Council, a nominally
independent media regulatory body,
would decide which stations to
approve for licenses. “This issue of

Journalists say the government relies on a nebulous
system that leaves broadcasters vulnerable to
closure if they anger authorities.

daily Mutations, said Biya’s govern-
ment would have had a compelling
motive to keep Freedom FM off the air
in an election year. Radio is popular, it
has a wider reach than newspapers,
and Njawé was a proven critic, he said.

After two years of negotiations and
under a new communications minister,
the ministry signed an agreement with
Free Media Group to allow the station
to open. As part of the deal both sides
agreed to drop litigation over the clos-

licenses will not drag on with me,” he
said. “It will go very quickly.”

Local journalists are skeptical, and
some expressed doubt that licenses
would be issued in a timely fashion.
Njawé and the Open Society Justice
Initiative are asking the African Com-
mission to monitor the government’s
handling of Freedom FM’s application.

“Sophisticated repression,” Njawé
said, “requires a sophisticated response
from the international community.” m

Dangerous Assignments 35




CORRESPONDENTS

Reporter Without a Country

In Russia, a prominent Caucasus reporter is stripped of a passport.

By Martha Wexler

VLADIKAVKAZ, Russia

f authorities want to muzzle jour-
Inalists, they can pull their press

passes. But Federal Security Service
(FSB) agents have gone a step further.
They confiscated reporter Yuri Bagrov’s
internal passport, effectively strip-
ping him of his citizenship and mak-
ing him a prisoner in his hometown.

Martha Wexler is senior editor of
“Weekend All Things Considered” on
National Public Radio. She reported for
NPR from Russia this summer. Irina
Mikhalyova, NPR’s Moscow bureau
producer, contributed to this report.

36 Fall | Winter 2005

Without identification papers, Bagrov
can’t be accredited to cover stories or
even pass through the many police
checkpoints on Russian roads.

Bagrov began reporting as a free-
lancer for The Associated Press and
Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL) from his base in the city of
Vladikavkaz in 1999. He was known for
investigative pieces, including stories
that revealed closely held casualty fig-
ures for Russian military and police
forces in Chechnya.

When asked which of his reports
might have cost him his passport, the
29-year-old Bagrov points to a May

2004 piece about kidnappings in the
Russian republic of Ingushetia. ‘I
wrote about the complicity of FSB
agents in this. The father of one of the
kidnap victims was a former judge
who conducted his own investigation
into the abduction. He gave me the
name of the FSB commander involved
and the license plate numbers of the
cars used in the kidnapping.”

agrov, who studied genetics in col-
lege, had no formal journalistic
training. But after Russian forces
launched the second Chechen war in
late 1999, Bagrov caught the reporting

Center for Journalism in Extreme Situations

bug. He began covering the conflict,
traveling with his RFE/RL colleague
and mentor, Andrei Babitsky, whose
own reporting on Chechnya has
enraged the Russian government.

Reporting trips have been out of
the question for Bagrov since August
25, 2004, when FSB agents rang his
doorbell at 8 a.m. Ten men barged in
and began turning over his apartment.

“They announced they were
searching for materials that could be
used to forge official documents,”
Bagrov recalls. “They said they would
also be looking for weapons, ammuni-
tion, and narcotics. They watched as I
put on my clothes. It took some effort
to make sure they didn’t watch as my
wife got dressed.”

The agents spent five and a half
hours rifling through every book and
paper. Bagrov stood in dismay as they
went through his wife’s underwear
and dug into the soil of the potted
houseplants. The agents confiscated
his internal passport, birth certificate,
college diploma, computer, tape
recorder, and video and audiotapes.
“I asked how I could possibly use a
tape recorder to forge a document,”
Bagrov remembers. The men pro-
ceeded to search his car.

Bagrov was called in for question-
ing and asked how he had become a
Russian citizen. He explained that he
had grown up an ethnic Russian in
Soviet Georgia. In 1992, after the
breakup of the Soviet Union, he
moved across the border to the Russ-
ian republic of North Ossetia. His
grandparents lived in the republic’s
capital, Vladikavkaz, and he enrolled
at the local university.

Bagrov registered his residency in
Vladikavkaz in 1992, but ran into
trouble with his documents in 2003,
when the Russian government adopted
a new passport format. He went to
exchange his old Soviet passport and
was told he was not a Russian citizen,
although he had lived in Russia for 11
years, and both his mother and wife
were Russian citizens.

“At the passport office, they

acknowledged this was absurd, and
gave me a temporary residency per-
mit. They told me to wait several
months and hand in all my identifica-
tion papers to the local court. I did
this, and after about a month and a
half, I did receive a Russian Federa-
tion passport.”

This was the passport that the FSB
agents confiscated during the raid on
his apartment in August 2004. Four
months later, Bagrov was tried on
charges of using false documents to
obtain the passport. The prosecutor
alleged that the stamp and signature
of the judge granting Bagrov Russian
citizenship were forgeries. The court
turned down a request by Bagrov’s
attorney for an independent analysis
of the judge’s signature. Bagrov was
convicted and ordered to pay a 15
thousand ruble (US$500) fine, which
he did, after an appeals court upheld
the verdict.

After paying the fine, Bagrov
decided to apply again for a Russian
passport. In March, he submitted
copies of his identification papers to
his local passport office and was told
to wait for six months. On August 31,
the passport office sent him a letter
informing him that his request for
Russian citizenship had been denied.
Bagrov was told he could not apply
again until February 26, 2006—one
year from the day he paid the fine.

This latest rejection came as a
heavy blow for Bagrov. “I don’t know
what to do. I don’t know how I can
live, if I can’t work,” he says, his voice
breaking.

or months, Bagrov tried to work, as

best he could, for the Russian serv-
ice of RFE/RL. He reported inside the
city limits of Vladikavkaz and did
phone interviews. But the authorities
then lifted his accreditation for the
biggest news story in Vladikavkaz—
the trial of a Chechen charged in last
year’s terrorist attack on a school in
Beslan. Bagrov hitched a ride with fel-
low journalists to Beslan, 25 kilome-
ters (15 miles) from Vladikavkaz, to

cover the first anniversary of the
tragedy in September, but police pre-
vented him from working.

Bagrov’s lack of a passport affects
more than his professional life. In
June, his wife Marina gave birth to
their first child, Daniil. He could not
register the birth. “Marina will have to
register him, and eventually, when this
is cleared up, I'll have to ‘adopt’ my
own son,” he says with some irony,
just 10 days after becoming a father.
Marina, whom Bagrov describes as a
tremendous moral support, has her-
self received threatening phone calls
referring to her as “Bagrov’s widow.”

His editor at RFE/RL in Moscow,
Oleg Kusov, has another theory about
what may have drawn the ire of
authorities. Kusov thinks Bagrov is
not so much an irritant for Russian
federal authorities as he is for local
officials and FSB agents in North Osse-
tia. Kusov, himself an Ossetian and
native of Beslan, says Bagrov may be
viewed as an outsider, someone with-
out the family and local ties necessary
for social survival in the Caucasus.

Kusov says Alexander Dzasokhov,
until recently the president of North
Ossetia, was “categorically against”
the presence of foreign journalists in
his republic. Kusov remembers that
when he was working as a reporter in
the republic, he felt very uncomfort-
able. “But I held on,” he says, “thanks
to my personal ties.” Bagrov, however,
is a Russian originally from Georgia, a
neighboring state that has strained
relations with Ossetia.

Kusov says of Bagrov: “He simply
wasn’t under the control of the local
authorities, and they do control every
journalist working in the republic,
including those who work for national
Russian media.

“You know, some reporters in North
Ossetia even resort to writing under
pseudonyms—men take women’s names
and vice versa,” Kusov says. “But Yuri
was independent.” m

For updates on Bagrov's case, Vvisit
www.cpj.org.

Dangerous Assignments 37



UPDATE

After the flood

Freer press emerges from tsunami devastation in Aceh.

By Shawn W. Crispin

BANDA ACEH, Indonesia

aiful Bahri’'s home and the radio

station where he worked for 20

years were swept away with
much of the coastal town of Sigli on
December 26, 2004. But within two
weeks Saiful was reporting on the
tsunami’s devastation and was com-
piling “missing person” and “I'm alive”
announcements for Sigli’s radio sta-
tion, Megaphone FM. A friend of Saiful
gave the station space in his home
and promised it could stay for the
next two years rent-free.

Saiful now works in a house, but he
returns home each evening to a tent in
a refugee camp where he, his wife, and
daughter have taken shelter since the
disaster. “We never thought this sort of
thing could happen,” he says. “It will
take a very long time before we return
to normal—if we ever do.”

Aceh’s fledgling media were par-
ticularly hard hit by the tsunami. Of
about 1,000 journalists in the region,
around 100 were killed and 70 were
forced to live in camps, according to
the Alliance of Indonesian Journalists
in Aceh (AJI-Aceh). An estimated
170,000 Indonesians were Kkilled or
are still missing, while more than
500,000 people lost their homes.

Yet Saiful’'s determination to get
back on the air was shared by other
journalists in Aceh, many of whom

Shawn W. Crispin is a freelance jour-
nalist and CPJ’s Asia program consultant.

38 Fall | Winter 2005

had lost friends and relatives to the
killer wave. Foreign aid workers cred-
it the media’s rapid reporting of pub-
lic health and relocation announce-
ments with helping to prevent disease
and starvation. Nearly three-quarters
of the region’s 45 or so radio stations
were hit by the tsunami, and many of
them were destroyed. Almost all are
now back on air. Aceh’s only local tel-
evision station, state-run TVRI-Aceh,
lost 12 staff members, but it, too, was
quick to resume broadcasting.

Serambi, then Aceh’s only local
newspaper, lost 54 of its 200 staff as
well as its offices, printing press, and
equipment. Remarkably, the daily
broadsheet was publishing just five
days after the wave. For weeks it was
given away free.

he public’s hunger for news of

reconstruction and rehabilitation
efforts has allowed Aceh’s historically
restricted media to operate more
freely. In the immediate aftermath of
the tsunami, the Indonesian govern-
ment eased many of the restrictions it
had imposed on reporting from Aceh,
where a rebellion had raged for nearly
30 years and where martial law was
frequently imposed. Indonesian and
foreign reporters were given unprece-
dented access to the resource-rich
region on the northern tip of Sumatra.

The media still enjoy those free-
doms and have taken the opportunity
to publish and broadcast reports crit-

ical of the government’s reconstruc-
tion efforts. “It is more open for local
journalists after the tsunami,” says
Nurdin Hasan, head of the AJI-Aceh,
adding, “particularly if you compare
it to the previous situation under
martial law.”

Large amounts of aid money have
flowed in since the tsunami, includ-
ing funds earmarked for media reha-
bilitation. The Jakarta-based broad-
caster, 68H, which provides program-
ming to 420 radio stations nation-
wide, was quickest to react to the cri-
sis, providing temporary transmitters
and equipment for seven of its Aceh-
based members.

Santosa, 68H’s founder, who like
many Indonesians goes by one name,
sees an opportunity in crisis. His
media group plans to help establish or
rehabilitate another 20 stations across
the underdeveloped region by 2006.
“We see an opportunity from the
tsunami to open access to information
in more remote areas,” he says.

Established news outlets, mean-
while, took a little longer to get back
on air. Radio Prima FM, which lost four
of its 22 reporters, its office building,
and all of its equipment, was broad-
casting again by January 20, 2005—
albeit from its proprietor’s back yard,
where the station’s former storage
room has been converted into a studio
and seven of its reporters now live in
tents. Uzair, Radio Prima’s news direc-
tor, hosted a popular call-in show
before the tsunami hit. With the eas-
ing of government restrictions, Uzair
is exploring new, sometimes contro-
versial, subject matter—leading to a
surge in the station’s audience, he
claims. In mid-August, he hosted a
talk show that debated whether the
post-tsunami influx of Western aid
workers carried an increased risk of
HIV/AIDS transmission to the local
population, a rumor that had gained
currency in some communities. “We
are testing new waters,” Uzair says.

“Peunegah Aceh,” a daily radio pro-
gram produced in cooperation with
Internews Network, a U.S.-based media

Reuters/Dadang Tri

!

AMMAD AL

An Acehnese boy looks at photographs of more than 50 Serambi staffers killed in the December 2004 tsunami.

training and advocacy organization,
has aired a series of hard-hitting
reports since the tsunami, including
investigative stories showing that
reconstruction authorities have used
illegally harvested timber to build
homes and accusations that officials
are hoarding rather than distributing
medicines donated by European coun-
tries. “Before the tsunami,” says Yon
Thayrun, the program’s news director,
“airing such criticism of the govern-
ment would have been unimaginable.”

ournalists and editors hope the
Jnew era of openness will extend
beyond monitoring tsunami recon-
struction to checking the implementa-
tion of a new peace deal. On August
15, the government in Jakarta and the
rebel Free Aceh Movement (GAM)
signed an accord to end three decades
of fighting that has cost 15,000 lives
in a region of four million people.
The print media, are testing new
boundaries. “Before the tsunami we

had pressure from GAM and TNI (the
Indonesian military),” says Syambul
Kahar, chief editor and founder of
Serambi. “Even when we wrote a bal-
anced story, still both sides were mad
with us,” he says. “After the tsunami,
things changed. Now nobody is pres-
suring us. We can play an independent
role.” Serambrs circulation has jumped
25 percent since the tsunami, due par-
tially to its now freer reporting of the
conflict, Kahar says.

The media were restricted in their
coverage of earlier peace deals in 2001
and 2002, which both unraveled. Now,
journalists hope to be able to monitor
the ceasefire and planned withdrawal
of 50,000 Indonesian troops, and the
disarming of some 3,000 rebels. “If
someone gets killed, we will expose
who did it,” says Isfandiar, a reporter
for Rakyat Aceh, a newspaper estab-
lished three weeks after the tsunami.
“Now is our golden chance to establish
[media] independence.”

Perhaps, but reporting on some

military matters is still taboo, while
covering the GAM can be risky. One
print reporter told CPJ that he and
several colleagues were harassed by
police intelligence officers, who fol-
lowed them and made threatening
phone calls after they wrote about
the GAM. According to AJI-Aceh,
another local journalist was recently
forced to hand over his tapes to a sen-
ior military officer after interviewing a
GAM leader.

Still, the media are eager to cover
the peace deal’s “truth and reconcilia-
tion” measures, which promise to
unearth information about past abus-
es and atrocities on both sides. The
opportunity for such investigative
reports will arise after the Indonesian
military has withdrawn and GAM
rebels are reintegrated into society,
local journalists say. “We want our
country to be a democratic one,” says
Kahar, the Serambi editor. “We want to
play our role to make sure this peace
lasts a long time.” m

Dangerous Assignments 39



KICKER

SAUDI ARABIA

“ Go ahead, ask me anything at all!”

40 Fall | Winter 2005



