ایمنی دیجیتال: محافظت در برابر حملات آنلاین هدفمند

A picture taken on October 1, 2019, shows the logos of mobile apps Instagram, Snapchat, Twitter, Facebook, Google, and Messenger. (AFP/Denis Charlet)

تصویر ثبت شده در ۱ اکتبر ۲۰۱۹ که آرم اپلیکیشن‌های موبایل اینستاگرام، اسنپ چت، توییتر، فیسبوک، گوگل و مسنجر را نشان می‌دهد. (AFP/ دنیس شارله)

به روز شده در ۹ مه ۲۰۲۲

روزنامه‌نگارانی که درباره‌ی اطلاعات نادرست، تئوری‌های توطئه یا اخبار نادرست گزارش تهیه می‌کنند، اغلب در برابر حملات اینترنتی از سوی کسانی که منشا یا طرفدار این دیدگاه‌ها هستند و همچنین افرادی که به یک طیف سیاسی خاص گرایش‌ شدید دارند آسیب‌پذیر می‌شوند. افرادی که طرفدار نشر این دست اطلاعات نادرست در اینترنت هستند ممکن است با هدف راندن خبرنگاران از فضای مجازی و بی اعتبار کردن ایشان حملات هماهنگ شده‌ای را سازماندهی کنند. کارکنان رسانه‌ها که این نوع مسائل را پوشش می‌دهند می‌توانند با انجام اقداماتی نمایه خود را در اینترنت مدیریت کرده و با محافظت از حساب‌های کاربری خود از شدت آسیب‌های ناشی از حمله مهاجمان بکاهند.

ردپای اینترنتی خود را مدیریت کنید

مهاجمان اینترنتی هماهنگ برای حمله مستقیم به شما خود را سازماندهی می‌کنند. آنها افراد زیادی را بسیج می‌کنند تا با زیر و رو کردن حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و جستجو در پایگاه‌های داده‌ی عمومی اطلاعات شخصی شما را پیدا کنند. آنها ممکن است از اطلاعات شخصی، مانند موقعیت مکانی، برای تهدید شما یا اعضای خانواده‌تان استفاده کنند. مهاجمان همچنین ممکن است به دنبال عکس‌های خصوصی شما باشند تا با دستکاری تصویر از آن برای آزار، بی اعتبار کردن یا شرمسار ساختن شما استفاده کنند.

حساب‌های کاربری خود را ایمن کنید

مهاجمان اینترنتی ممکن است تلاش کنند تا حساب‌های کاربری شما را هک کنند. هدف از این کار دسترسی پیدا کردن به اطلاعات شخصی درباره‌ی شما، مانع شدن از ورود شما به حساب‌های کاربری‌تان و نشر مطالبی از طریق حساب‌های خود شما است که می‌تواند به اعتبار شما لطمه بزند. روزنامه نگاران با انجام یک سری اقدامات می‌توانند از ایمنی حساب‌های خود مطمئن شوند. بهتر است این اقدامات قبل از وقوع حمله انجام شوند.

با دیگران صحبت کنید

اگر سرویس خبری‌ای که پوشش می‌دهید باعث جذب اوباش مجازی می‌شود و قبلا به شما حمله شده و یا نگران هستید به شما حمله شود شاید بد نباشد در مورد این آزار و اذیت‌ با دیگران صحبت کنید. این کار می‌تواند به شما هم در آماده شدن برای حمله و در مدیریت آن کمک کند. انجام مراحل زیر را در نظر بگیرید:

برخورد با مزاحمان

پاسخ دادن به افرادی که شما را آزار می دهند اغلب ممکن است به وخیم‌تر شدن اوضاع بیانجامند. در یک حمله اینترنتی هدفمند، بالا بودن تعداد مهاجمان بدان معنی است که حساب تعداد نظرات، پیام‌های مستقیم و پست‌های الکترونیکی از دست روزنامه نگاران در خواهد رفت و ممکن است نتوانند از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های مجازی برای فعالیت حرفه‌ای استفاده کنند. نکات زیر ممکن است در مواجهه با آزارگران گروهی در فضای مجازی مفید باشد: 

اگر هدف یک کارزار افترازنی سازمان‌دهی شده قرار گرفته‌اید، ممکن است بد نباشد بیانیه‌ای در توضیح وضعیت بنویسید و آن را در بالای حساب‌های کاربری‌تان در شبکه‌های مجازی سنجاق کنید. نوشتن بیانیه‌های حمایتی از طرف رسانه‌ها هم می‌تواند راهکاری برای مقابله با یک کارزار هدفمند باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شیوه‌ی ایمن سازی نمایه اینترنتی خود، به یادداشت‌های ایمنی CPJ در مورد حذف داده‌های شخصی خود از اینترنت و محافظت در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی مراجعه کنید. راهنمای ما در مورد آزار و اذیت در فضای مجازی و نحوه‌ی محافظت از سلامت روان خود را بخوانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش بهتر محافظت کردن از خود در برابر اذیت و آزار در فضای مجازی ، به راهنمای ما درباره‌ی سایر سازمان‌ها و منابع ارائه دهنده‌ی خدمات حمایتی نگاهی بیندازید.

کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران از اعضای ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی است. این ائتلاف متشکل از مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که برای یافتن راه حل‌های بهتر برای زنان روزنامه نگاری که با آزار و اذیت و توهین در فضای مجازی و سایر اشکال حمله دیجیتالی مواجه هستند، تلاش می‌کنند.

 یادداشت سردبیران: این توصیه ابتدا در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. این صفحه در فواصل معین بازبینی و ویرایش می‌شود. اطلاعات تاریخ انتشار در بالای صفحه نشانگر آخرین نسخه‌ی این مطلب است.

Exit mobile version