ایمنی دیجیتال: قطعی اینترنت

A group of men are pictured holding powered off laptops and a placard reading "100 days no internet."

در روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹، روزنامه‌نگاران کشمیری به مناسبت صدمین روز قطعی اینترنت در منطقه‌ی سرینگار تحت کنترل هند با در دست گرفتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نشان دادند. در زمان قطعی اینترنت مصادف با ناآرامی یا رویدادهای مهم سیاسی روزنامه‌نگاران برای انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای خود با مشکل مواجه می‌شوند. (عکس آسوشیتد پرس/مختار خان)

تحقیقات کمیته‌ی حفاظت از روزنامه نگاران نشان می‌دهد که قطعی اینترنت تبعات جدی‌ای برای آزادی مطبوعات دارد و انجام موثر فعالیت حرفه‌ای را برای روزنامه‌نگاران دشوار می‌کند. قطع کردن یا ایجاد محدودیت برای دسترسی به اینترنت به این معنی است که کارکنان رسانه‌ها نمی‌توانند با منابع خبری خود تماس گرفته، اخبار را راستی آزمایی کنند یا گزارش‌های خود را به موقع ارسال نمایند. به گفته‌ی ناظران بین‌المللی Access Now، قطعی‌ها اغلب در زمان درگیری، ناآرامی سیاسی یا هنگام انتخابات اتفاق می‌افتند و دولت‌ها از این روش برای محدود کردن دسترسی مردم به اطلاعات استفاده می‌کنند.

قطعی اینترنت انواع مختلفی دارد و ممکن است در سراسر یک کشور یا فقط در مناطق خاصی رخ دهد. خبرنگارانی که با قطعی کامل مواجه هستند، شاهد قطع کامل اینترنت و سرویس‌های مخابراتی خواهند بود، به این معنی که نمی‌توانند به اینترنت وصل شوند یا از طریق تلفن ثابت یا همراه با دیگران تماس بگیرند. دولت‌ها ممکن است به رسانندگان خدمات اینترنتی دستور دهند تا دسترسی به وبگاه‌هایی مانند YouTube یا خدمات خاصی مانند برنامه‌های ارتباطی را محدود کنند که این محدودیت در دسترسی می‌تواند سبب شود که کارکنان رسانه‌ها نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کرده یا محتوای خود را در اینترنت بارگذاری کنند. کاهش سرعت یکی دیگر از روش‌های کنترل اینترنت است که به علت باز نشدن صفحات اینترنتی و غیر ممکن بودن بارگذاری محتوا چندان فرقی با قطعی کامل ندارد. 

کلید مقابله با انواع مختلف قطعی اینترنت آمادگی داشتن است. اطلاعات زیر می‌تواند برای خبرنگارانی که نگران قطع اینترنت هستند مفید باشد.

بهترین روش‌های رایج امنیت دیجیتال

آماده داشتن راهکارهای امنیت دیجیتال خوب پیش از قطعی بدان معنا است که هنگام تهیه‌ی گزارش در زمان قطعی کامل، هم آمادگی بهتری دارید هم بهتر از خود محافظت می‌کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد امنیت دستگاه و ارتباطات رمزگذاری شده را در کیت ایمنی دیجیتال CPJ مطالعه کنید.

آماده شدن برای قطعی اینترنت

انتخاب ابزارهای مناسب 

ابزارها و خدمات اینترنتی در برابر نقض‌های امنیتی آسیب پذیر هستند. به روزنامه‌نگاران توصیه می‌شود که اطلاعات خود درباره‌ی ایمنی دیجیتال به‌ خصوص اطلاعات خود درباره‌ی ابزارهای ارتباطی مانند برنامه‌های پیام‌رسان را به روز نگه دارند. نکات زیر مربوط به آوریل ۲۰۲۱ و به روز است. 

در زمان قطعی اینترنت

بعد از وصل شدن اینترنت

 سایر منابع 

Exit mobile version