Artwork: Jack Forbes
اثر هنری: جک فوربز

ایمنی دیجیتال: راهنمای DIY برای محافظت بهتر در برابر آزار و اذیت اینترنتی

به روز شده در تاریخ ۹ مه ۲۰۲۲

داشتن امنیت قوی دیجیتال برای روزنامه نگاران بسیار مهم است، اما آموزش اختصاصی در این زمینه ممکن است گران یا غیرقابل دسترسی باشد. خوشبختانه، در این زمینه انبوهی از اطلاعات به صورت اینترنتی موجود است. از الگوی(قالب) ارزیابی ریسک CPJ برای کمک به درک خطرات مرتبط با تهیه برخی از گزارش‌ها استفاده کنید.

منابع زیر به صورت گام به گام شما را در مورد روش محافظت از خود راهنمایی کرده و به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر ایمن سازی حساب‌های کاربری خود آزار و اذیت اینترنتی و تهدیدات احتمالی را کاهش دهید.

 توصیه‌های امنیتی به طور پیوسته تغییر می‌کنند، بنابراین پیش از استفاده از هر راهنمایی ابتدا تاریخ انتشار آن را بررسی کرده تا مطمئن شوید تازه‌ترین نسخه‌ی آن را در اختیار دارید یا مطمئن شوید راهنمای مورد نظر مرتب بروز رسانی می‌شود.

 مرکز پاسخگویی به خشونت آنلاین IWMF، ICFJ و ائتلاف ضد خشونت در فضای مجازی 

  • این وبگاه حاوی آخرین راهنماها و منابع برای محافظت بهتر از خود در برابر آزار و اذیت در فضای مجازی است.
  • توصیه‌های این وبگاه شامل سناریو‌های متنوع است و برای روزنامه‌نگاران، تحریریه‌ها، و اشخاصی طراحی شده‌اند که قصد دارند از افراد مورد حمله‌ی مهاجمان مجازی حمایت کنند.
  • این وبگاه شامل اطلاعات دقیق درباره‌ی محل دریافت کمک، آموزش و پشتیبانی اضطراری است

IWMF و Totem : ترول‌های خود را بشناسید

  • این دوره‌ی آموزشی توسط بنیاد بین المللی رسانه‌ی زنان (IWMF) و به کمک کارشناسان امنیت دیجیتال و روزنامه نگاران طراحی شده است، و هدف آن کمک به خبرنگارانی است که به دنبال شناسایی منشا آزارهایی هستند که در فضای مجازی می‌بینند. 
  • درباره برخی از شگردهایی که ممکن است بر ضد شما استفاده شود و راهکارهای کلیدی برای مقابله با آزارهای اینترنتی آموزش ببینید.

SOS آنلاین: برنامه اجرایی در برابر تهدید با خشونت

  • نحوه‌ی ارزیابی و پاسخگویی به تهدیدهای به خشونت در حیطه کاری خود را بیاموزید.

نیویورک تایمز: چگونه خود را در اینترنت داکس کنید 

  • این یک راهنمای منبع باز برای کاهش Doxxing (داکسینگ) یا انتشار اطلاعات شخصی‌ای است که ترجیح می‌دهید خصوصی نگه دارید. این راهنما شامل روش داکس کردن خود در فضای مجازی، شگردهایی برای چگونه فکر کردن مانند افراد داکس کننده، و بازبینه‌های (چک‌ لیست) شبکه‌های اجتماعی و حریم خصوصی است.

بنیاد مرزهای الکترونیکی: چگونه با خانواده‌ی خود در مورد امنیت دیجیتال صحبت کنیم

  • بیاموزید که چگونه با خانواده و دوستان خود در مورد امنیت آنها در فضای مجازی و مسائلی از جمله رمز عبور، محافظت از حساب‌های کاربری و تنظیمات حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی صحبت کنید.

Hollaback!

  • این سازمان غیرانتفاعی که هدف آن پایان دادن به آزار و اذیت است، درباره‌ی اینکه در صورت مواجهه با آزارو اذیت در فضای مجازی چه باید کرد کارگاه‌های آموزشی برگزار‌ می‌کند، و برای افراد نظاره‌گر این نوع برخوردها هم آموزش نحوه‌ی پادرمیانی دارد.

انجمن قلم آمریکا (پن): کتابچه راهنمای میدانی آزار و اذیت در فضای مجازی

Citizen Lab and Consumer Reports: Security Planner

  • این برنامه ریز کمک می‌کند تا یک برنامه‌ی اجرایی مخصوص به خود ایجاد کنید و یک اقدام با اولویت بالا مانند فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را پیشنهاد می‌دهد که به سرعت می‌توان انجام داد .
  • بیاموزید که چگونه هنگام استفاده از مجاری و دستگاه‌های دیجیتال گوناگون مانند خرید اینترنتی و بانکداری اینترنتی، پست الکترونیک و تبلت‌ها از خود محافظت کنید.

TrollBusters: چه کاری انجام دهیم؟ اینفوگرافیک

  • این اینفوگرافیک مفید به صورت گام به گام نشان می‌دهد که به هنگام مواجهه با طیف وسیعی از تهدیدات اینترنتی از جمله جعل هویت و یا داکسینگ، حمله به وبگاه یا در صورت بالاگرفتن تهدیدات چه کارهایی می‌توان انجام داد.

جوآنا وکوو از طریق مرکز DART برای روزنامه نگاری و تروما:‌ مقابله با کارزارهای ایجاد نفرت: جعبه ابزار برای خبرنگاران

  • این کیت که توسط یک روزنامه‌نگار فنلاندی بوجود آمده (و به زبان اسپانیایی نیز موجود است) با جزئیات به شما می‌گوید که اگر هدف یک کارزار نفرت قرار گرفتید چه کاری باید انجام دهید. 
  • این کیت حاوی توصیه‌هایی برای روسا و همکاران در مورد چگونگی کمک به خبرنگارانی است که هدف قرار گرفته‌اند.

اتحاد سایبری جهانی (GCA): جعبه ابزار امنیت سایبری GCA برای خبرنگاران

  • این جعبه ابزار برای کمک به روزنامه نگاران مستقل، تحریریه‌های کوچک و نهادهای ناظر برای محافظت از خود و منابع‌شان در اینترنت طراحی شده است. این جعبه ابزار شامل بهترین شیوه‌ها برای انتخاب دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها، پیشگیری از فیشینگ و بدافزار و روش استفاده از ارتباطات امن است.

برای توصیه‌های بیشتر CPJ در مورد ایمنی دیجیتال، نگاه کنید به:

کیت ایمنی دیجیتال CPJ به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، پرتغالی، عربی، اوکراین و اسپانیایی هم در دسترس است.

یادداشت سردبیران: این توصیه ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. برای به روز نگه داشتن این توصیه منابع موجود مرتب اضافه یا حذف می‌شوند. اطلاعات تاریخ انتشار در بالای صفحه نشانگر آخرین نسخه‌ی این مطلب است.