CPJ Blog

Press Freedom News and Views

Tom Rhodes

Tom Rhodes is CPJ's East Africa representative, based in Nairobi. Rhodes is a founder of southern Sudan’s first independent newspaper. Follow him on Twitter: @africamedia_CPJ
somaliland3.Ogaal.tom.jpg

Mission Journal: Somaliland's press harassed, disappointed

June 13, 2012 5:29 PM ET

"I'm free but I don't feel free," said Mohamed Abdi Urad, chief editor of Yool, a critical weekly published in the semi-autonomous republic of Somaliland. Mohamed had just been released on May 22 after a week in detention at Hargeisa Central Police Station. His crime? "I have no idea,"...

Read More ›

uganda.6.8.echwalu.jpg

Amid assaults on press, Uganda police promise reforms

June 8, 2012 5:18 PM ET

Joseph Mutebi, a photojournalist for the popular vernacular state-owned daily Bukedde, spent his afternoon trying to file a complaint with the police in the capital, Kampala. "First they told me the officer who assaulted me was based at another station, so I went there and now they are telling...

Read More ›

kenya.blog5.7.cctv.jpg

China's media footprint in Kenya

May 7, 2012 4:17 PM ET

Will China's quickly expanding media presence in Africa result in a fresh, alternative, and balanced perspective on the continent--much as Al-Jazeera altered the broadcast landscape with the launch of its English service in 2006--or will it be essentially an exercise in propaganda?...

Read More ›

ethiopia.blog4.2.AP.jpg

Blogger fights terror charges as Ethiopian leader praised

April 3, 2012 10:58 AM ET

Last week in the Ethiopian capital, Addis Ababa, while Prime Minister Meles Zenawi was making a speech about Africa's growth potential at an African Union forum, a journalist who his administration has locked away since September on bogus terrorism charges was presenting his defense before a judge. Eskinder Nega...

Read More ›

Amun_in_2006.CPJ.jpg

Corruption a no-go zone for South Sudan's journalists

March 28, 2012 6:12 PM ET

Last week, South Sudan's ruling party secretary-general, Pagan Amum, won an important court battle, absolving him of allegations that he received a $30 million corrupt payment in 2006. The accusations came from former Finance Minister Arthur Akuien Chol, who alleged earlier this year that he had received orders from...

Read More ›

malawi.blog.3.14.AFP.jpg

A bad weekend for Malawian journalists

March 14, 2012 1:00 PM ET

No media outlet critical of President Bingu Wa Mutharika or the ruling Democratic Progressive Party was spared by the government this past weekend -- whether print, broadcast, or online. The broadside included a public campaign to discredit the media as well as threats of fines and arrests of critical...

Read More ›

Kenya.Odera.CPJ.jpg

The hazards of reporting all sides of the Lamu port story

March 8, 2012 6:32 PM ET

Freelance photographer Abdalla Bargash had accompanied Kenya's permanent secretary for transport, Cyrus Njiru, to cover a meeting with Lamu community members over the newly constructed Lamu port. The Kililana Farmers' Association are concerned that the major construction on the once-sleepy island of Lamu off Kenya's coast could encroach on...

Read More ›

Rwandan exiled journalist comes out of hiding

February 16, 2012 3:08 PM ET

I must have received at least a dozen communications from worried friends and colleagues, asking the whereabouts of the chief editor of the highly critical Rwandan website, Umuvugizi. By mid-January, no one had heard from John Bosco Gasasira, nothing new had been published on Umuvugizi since January 11, and...

Read More ›

radiobakhita.2.14.CPJ.jpg

Attack on South Sudan reporter sparks critical debate

February 14, 2012 4:21 PM ET

February is the hottest month in Juba, the capital of South Sudan, and Mading Ngor, a reporter and presenter for the Catholic-owned Bakhita FM, trudged his way through the heat to cover parliament proceedings last week--only to be thrown unceremoniously out of the assembly. "Before I had time to...

Read More ›

ugandablog.REV.cpj.jpg

Uganda's radio closures uncover lack of independence

January 23, 2012 10:23 AM ET

Ugandan police have shuttered 13 broadcasters since December, accusing them of misusing power supplies and equipment belonging to the state-run Uganda Broadcasting Corporation (UBC). The widespread allegations of corrupt deals between the state broadcaster and ostensibly private stations reveal more than illicit transactions--they expose a lack of independence within...

Read More ›

2012

Pages: 1 2 or all
« Previous Page  

Social Media

View All ›